De har Sveriges hetaste techbolag som kunder – tack vare sin förmåga att få folk att samarbeta

Den ena rakade av sig allt hår för att se hur skallen såg ut. Den andra tog en selfie om dagen i ett helt år. När Ylva Fredriksson och Rut Anderson tar fram sin rosa Barbiehäst lyssnar några av Sveriges hetaste techbolag med andakt.

Klarna, Spotify och Bonnier. Det är bara några av de heta varumärken konsultbolaget Lixor har på sin kundlista.

Men vad är det då som gör att duon får så tunga varumärken?

Grundaren Ylva Fredriksson menar att en del av förklaringen består i deras förmåga att få folk att samarbeta.

Det nya är nämligen att bygga team i stället för att jobba i silos.

Duon menar bland annat att ledarskapsfrågor har nått en brytpunkt.

Ett Bonnier-bolag som Expressen behöver exempelvis vara talangfullt, men även behålla hierarkiska delar.

Här krävs en oerhörd fingertoppskänsla för att finna balans mellan rapportering och att vara agil.

"Kommer det in en person och detaljstyr i ett sådant läge kan i värsta fall en hel produkt förstöras", säger Ylva Fredriksson.

Hon satt i elevrådet, läste på KTH i förhoppning om att få lära sig hur man gör smink, men fann snart en förkärlek för programmering.

”Det fantastiska med programmering är att man förlorar sig i problemlösning.”

Efter examen blev det fyra år på tillväxtraketen Netlight Consulting som gick från 60-120 personer. Sedan CTO på Fröjd där hon ihop med vd Karolina Olofsson vände röda siffror till svarta på 2 månader i stället för 1 år. Efter ytterligare en vända som konsult drog hon igång Lixor.

Ylva Fredriksson tillhör en stor släkt och har på sistone förvandlat Lixor till ett familjebolag genom att plocka in just kusinen Rut Anderson.

”Vi kallades Sistars av släktingarna och rensade ogräs på Fårö som små. Vi har jobbat ihop mängder av gånger”, säger Rut Anderson.

Hon har pluggat konstvetenskap, arbetat på galleri och med seriestripen Söndagsbarn i SvD konkurrerat ut självaste Hagbard.

Lyckan blev dock kortvarig efter att klagomålen om ungdomsserien började droppa in.

En it-människa och en kulturperson kan låta som en udda kombination för ett konsultbolag inom tech.

Ylva Fredriksson och Rut Anderson tror dock att kombon banat väg för att man har några av Sveriges hetaste techbolag på kundlistan idag.

De berättar att Spotify numera jobbar i något man kallar Fenix-team – uppstår, slocknar och återuppstår i nya konstellationer.

”För att lyckas krävs stark vision, att man är snabb med att bygga relationer mellan team-medlemmar och inser att det inte går att leva på gamla meriter", säger Ylva Fredriksson.

Hon tycker att det är tryggt att ha med sig ”Rutan” eftersom hon är bra på att sitta still i båten när det börjat blåsa hårt under förändringsarbeten.

En anledning till det kan vara att hon likt komikern John Cleese från Pang i bygget och Monty Python arbetat så mycket med sig själv att hon under nära en tredjedel av sitt liv gått regelbundet i terapi.

”Som tonåring utvecklas hjärnan snabbt och man blir lätt deprimerad. Men jag är ett levande bevis på att det går komma ut starkare på andra sidan”.

Förr kunde Rut Anderson ofta vara gränslös, men efter terapin ser hon sig både som en mer inkännande och ansvarstagande person.

Hon finner även en fördel med att ha varit i det ”svarta hålet” eftersom Lixor ofta kan möta båda stressade och nedstämda personer ute på uppdrag och det ofta kan handla om att hjälpa personer att slippa gå in den berömda väggen.

”Mängder med post-it-lappar och hattande mellan uppdrag är tydliga varningssignaler”, säger Rut Anderson.

Ylva Anderson menar att Spotifys stora utmaning ändå består i att behålla det lilla i det stora.

Själva uppdraget går ut på att tydliggöra leveransfokus med hjälp av företagskulturen.

”Både leverans och kultur behövs och det är faktiskt inte så farligt att faila”, säger Ylva Anderson.

Uppdraget för Spotify skiljer sig dock väsentligt åt från exempelvis mediejätten Bonnier.

Här handlar det snarare om att man får hjälp med att gå över till det digitala.

Duon har bland annat varit djupt involverad i arbetet med Bonniers svar på Storytel – ljudboksbolaget Bookbeat.

”Det är lätt att vara snabbfotad för den som är ny, men för exempelvis en bank med 100 år på nacken krävs ett helt nytt mindset".

Rut Anderson hävdar att ett klassiskt misstag är att lägga upp en marknadsplan för ett år framåt och bittert få inse att kunden flyttat på sig när produkten väl är klar.

”Du måste vända på pyramiden. Beslut ska inte fattas uppifrån längre, utan måste utgå ifrån kunden”.

Lixor ser det mer som att man tar första spadtagen, håller kunden under armen när den hoppar och går vidare till nästa uppdrag så fort kunden har fått kunskapen i ryggmärgen.

”Den som får in oss får 1 000 års samlad kunskap då vi har varit runt på så många olika ställen”, säger Ylva Anderson.

Tittar man på Rut Fredrikssons LinkedIn är det lätt att dra slutsatsen att det rör sig om en hoppjerka av rang, men Rut Anderson menar att det dels handlar om egna initiativ, dels att hoppjerkor är oroliga själar till skillnad från henne.

Hon driver också webbshopen Stick to cute som precis som namnet antyder säljer ”gulliga” klistermärken.

”Jag är inte trovärdig som konsult om jag inte provar att driva webbshop”.

Från gång till annan kommer Lixor in i pressade lägen där medarbetare slutat tala med varandra.

Då halar man fram sitt trumfkort - en rosa Barbie-häst.

Den får representera slutkunden/användaren och hjälper teamet att komma ihåg att ha ett utifrån-in perspektiv på det man gör.

Duon ser sig själva som helt orädda.

Ylva Fredriksson rakade exempelvis av sig allt hår i tonåren bara för att få se hur hon såg ut som skallig, medan Rut Anderson ville lära sig reparera bilar och fixade jobb som bilmekaniker.

”Det agila mindsetet och att våga testa saker tar vi med oss till kund. Det handlar om att inse att det är inte är så farligt att misslyckas”.

De 6 viktigaste tipsen - enligt dynamiska duon:

1. Samskapa - bjud in andras perspektiv och förklara hur du kommer använda det.

2. Visualisera och hitta sätt att samarbete där alla kan bidra.

3. Våga enligt devisen "lean in and learn"

4. Träna din förmåga att snabbt hämta dig från motgångar. Då blir du en spelare att räkna med.

5. Grunda allt arbete i en gemensam vision. Utan den riskerar ni att ha ett gäng team som alla jobbar åt olika håll.

6. Ljug inte för dig själv, utan titta på siffror hur det gick och ta ditt ansvar.