ANNONS

Så blir du en vinnare – i den ständigt uppkopplade serviceekonomin

Vi lever i en digitaliserad värld där vi är 100 procent uppkopplade. För att vara konkurrenskraftiga behöver företag leverera bättre service under hela kundresan. Många företag utvecklar sina affärsmodeller från försäljning av produkt till leverans av resultat och upplevelse.

Den snabba utvecklingen av digitala system och verktyg innebär att i princip alla företag kan utöka sin servicelösning och stärka sin relation med kunden. Det i sin tur betyder att de kan göra sina kunder nöjdare och öka sin vinst – samtidigt.

Service är lönsamt. Även för företag där servicekostnaderna utgör en mindre del av omsättningen svarar den ofta för över hälften av vinsten. Utvecklingen mot en allt större tjänsteförsäljning brukar på engelska kallas servitization och är möjlig, även för små och medelstora företag, tack vare anpassade affärssystem, artificiell intelligens (AI) och Internet of Things (IoT).

Hur kan du utnyttja IoT teknologi för bättre service?

Med IoT kan alla företag, i synnerhet de med service hos kund, effektivisera sin organisation och skapa nya lönsamma mervärden för sina kunder. 

IFS

IFS utvecklar och levererar affärssystem och servicelösningar till kunder över hela världen.

Läs mer om IoT och våra servicelösningar här! 

Att ta till sig IoT fullt ut för att leverera en bättre kundupplevelse innebär ofta en omvandling av den egna synen på verksamheten. Det är viktigt att produktions- och IT-systemen stödjer en eftermarknadsaffär. Till exempel om det är möjligt att följa upp produkterna med service och underhåll. 

Kom igång med IoT i tre steg:

1. Strukturera och konsolidera data. Exempelvis koppla upp apparater och maskiner för att skaffa full överblick över deras status, hur de fungerar och hur länge de varit i bruk.

2. Automatisera. All inkommande data gör det möjligt att automatisera arbetsflöden och strömlinjeforma processerna.

3. Integrera datan in i de kritiska system som används för att bedriva den dagliga verksamheten, som affärssystem. Genom analys av data från fältet får man ett bättre beslutsunderlag och nya möjligheter till merförsäljning. 

Anticimex förbättrade sin service - med hjälp av uppkopplade råttfällor 

Ett exempel på användningen av IoT är Anticimex, som bekämpar skadedjur i 17 länder. Av 5 500 anställda arbetar 3 000 som tekniker på fältet, nära kunderna. Sedan något år använder företaget IFS IoT Business Connector integrerat med ERP-systemet IFS Applications. Varje råttfälla ger automatiskt information om sina behov av tillsyn, om dess batterier börjar ta slut, om de haft besök av skadedjur och hur många råttor som är i fällan just nu.

Teknikerna får informationen i sina mobiler och kan alltid åtgärda verkliga behov och slipper ödsla tid på att inspektera fällor enligt ett fast schema. De rapporterar också direkt i sina mobiler och slipper åka in till kontoret för att sköta administrationen.

Resultatet efter ett år är påtagligt ökad kundnöjdhet, effektivare interna processer med över 10 000 automatiserade arbetsordrar samt fördubblad nyförsäljning. Anticimex SMART är en häftig uppkopplad framgångssaga. 

Läs mer om Anticimex och IoT här!


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  5. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis

För dig som prenumerant