ANNONS

Så blir du en vinnare – i den ständigt uppkopplade serviceekonomin

Vi lever i en digitaliserad värld där vi är 100 procent uppkopplade. För att vara konkurrenskraftiga behöver företag leverera bättre service under hela kundresan. Många företag utvecklar sina affärsmodeller från försäljning av produkt till leverans av resultat och upplevelse.

Den snabba utvecklingen av digitala system och verktyg innebär att i princip alla företag kan utöka sin servicelösning och stärka sin relation med kunden. Det i sin tur betyder att de kan göra sina kunder nöjdare och öka sin vinst – samtidigt.

Service är lönsamt. Även för företag där servicekostnaderna utgör en mindre del av omsättningen svarar den ofta för över hälften av vinsten. Utvecklingen mot en allt större tjänsteförsäljning brukar på engelska kallas servitization och är möjlig, även för små och medelstora företag, tack vare anpassade affärssystem, artificiell intelligens (AI) och Internet of Things (IoT).

Hur kan du utnyttja IoT teknologi för bättre service?

Med IoT kan alla företag, i synnerhet de med service hos kund, effektivisera sin organisation och skapa nya lönsamma mervärden för sina kunder. 

IFS

IFS utvecklar och levererar affärssystem och servicelösningar till kunder över hela världen.

Läs mer om IoT och våra servicelösningar här! 

Att ta till sig IoT fullt ut för att leverera en bättre kundupplevelse innebär ofta en omvandling av den egna synen på verksamheten. Det är viktigt att produktions- och IT-systemen stödjer en eftermarknadsaffär. Till exempel om det är möjligt att följa upp produkterna med service och underhåll. 

Kom igång med IoT i tre steg:

1. Strukturera och konsolidera data. Exempelvis koppla upp apparater och maskiner för att skaffa full överblick över deras status, hur de fungerar och hur länge de varit i bruk.

2. Automatisera. All inkommande data gör det möjligt att automatisera arbetsflöden och strömlinjeforma processerna.

3. Integrera datan in i de kritiska system som används för att bedriva den dagliga verksamheten, som affärssystem. Genom analys av data från fältet får man ett bättre beslutsunderlag och nya möjligheter till merförsäljning. 

Anticimex förbättrade sin service - med hjälp av uppkopplade råttfällor 

Ett exempel på användningen av IoT är Anticimex, som bekämpar skadedjur i 17 länder. Av 5 500 anställda arbetar 3 000 som tekniker på fältet, nära kunderna. Sedan något år använder företaget IFS IoT Business Connector integrerat med ERP-systemet IFS Applications. Varje råttfälla ger automatiskt information om sina behov av tillsyn, om dess batterier börjar ta slut, om de haft besök av skadedjur och hur många råttor som är i fällan just nu.

Teknikerna får informationen i sina mobiler och kan alltid åtgärda verkliga behov och slipper ödsla tid på att inspektera fällor enligt ett fast schema. De rapporterar också direkt i sina mobiler och slipper åka in till kontoret för att sköta administrationen.

Resultatet efter ett år är påtagligt ökad kundnöjdhet, effektivare interna processer med över 10 000 automatiserade arbetsordrar samt fördubblad nyförsäljning. Anticimex SMART är en häftig uppkopplad framgångssaga. 

Läs mer om Anticimex och IoT här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  2. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  3. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  4. Bud på småbolaget får aktien att tokrusa – när börsen hankar sig över nollan
  5. Greta spränger drömgräns, skrotat BNP-mått och världens viktigaste affärsidéer – har du koll på vad som hänt i VA:s värld?
  1. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  2. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  3. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  4. Han gjorde som Musk fast decennier tidigare – kusliga likheter mellan dagens superentreprenör och Howard Hughes
  5. ”Digitala uppstickare snor kunderna – medan storbankerna kliar sig i huvudet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.