ANNONS
SEO-tipsen har tidigare publicerats i boken ”Gräv guld i dina egna kanaler” av Christer Pettersson (HOI Förlag).

Öka försäljningen i din webbutik: Här är åtta konkreta tips

Det absolut viktigaste att göra för att lyfta en sajt eller en webbutik är att satsa på bra innehåll och SEO.

SEO står för sökmotoroptimering och med sökmotor menas idag Google. Tidigare fanns även AltaVista, Yahoo och MSN, men idag finns egentligen bara Google och Bing kvar, i alla fall i Sverige. Och eftersom Google står för över 90 procent av alla sökningar är det Google du ska optimera din sida för.

Sökmotoroptimering handlar om hur du ska maximera dina möjligheter att hamna så högt upp bland söktjänsternas organiska träffar som möjligt och därmed få ny trafik och nya kunder – varje dag. Helt enkelt vilket innehåll du ska satsa på och hur du ska strukturera och presentera detta innehåll på webben.

Men vad är egentligen viktigast att tänka på när du ska sökoptimera din webbutik?

Gratis webinar

Betalföretaget Arvato vill hjälpa sina kunder att utvecklas och växa och arrangerar därför löpande kostnadsfria event och seminarier kring viktiga frågor för dig som bedriver försäljning på nätet. Den 26 juni är det dags för ett kostnadsfritt webinar om content marketing och influencer marketing.

Det finns 8 viktiga saker att tänka på när du optimera dina webbsidor (utöver mer tekniska SEO-punkter som att din butik ska vara mobilvänlig, snabb att ladda och använda https):

1. Skriv en bra och säljande titel för varje sida. Titeln brukar anses vara det absolut viktigaste att satsa på för att lyckas med SEO.

2. Skriv en bra och säljande metabeskrivning för alla sidor, det kommer öka antalet besökare som väljer att klicka sig vidare till just din sida.

3.  Sätt bra och tydliga rubriker på alla sidor. På din sajt har du också ett antal rubriker, börja med att fokusera på huvudrubriken (H1) på alla dina sidor.

4. Skriv bra och unika texter till alla produktsidor och innehållssidor. Man brukar skilja mellan produktsidor och innehållssidor, där en produkttext normalt är betydligt kortare än en innehållstext, som kan få sväva ut och ta mer utrymme.

5. Använd bra, rätt namngivna och optimerade bilder som du har rätt att använda. Bilder har blivit allt viktigare för att lyckas inom SEO och Google och andra sökmotorer uppfattar bilder som en naturlig del av en webbsida och som en viktig komponent för användaren.

6. Gå igenom alla dina egna länkar och arbeta löpande med att få nya, relevanta länkar. Länkar har sedan starten varit en av de viktigaste parametrarna för att ranka bra och komma högt upp i söktjänsternas träfflistor.

7. Peka löpande om gamla sidor och felsidor och gör 301 redirects. Här finns det massor av SEO-guld att gräva! Genom att löpande peka om exempelvis sidor som resulterat i felsidor (404-sidor), gamla kampanjsidor och sidor med produkter som utgått ur sortimentet, kan du få såväl ökad trafik som ökad länkkraft.

8. Se till att du har en tydlig sajtstruktur. Undvik att ha din förstasida helt full med kategorier och länkar, våga välja vad som är viktigast. Tänk också på att alla sidor på din sajt ska fungera som en förstasida.

En annan viktig komponent för att få din ökade trafik att konvertera är att erbjuda en riktigt bra och konsumentvänlig betallösning för e-handel, som sätter konsumentens varumärkesupplevelse i centrum.

Arvato erbjuder betalösningen AfterPay som har kundupplevelsen i fokus genom att skapa överblick, ge konsumenten kontroll och möjlighet att själv styra när, hur och hur mycket som ska betalas. Det är också enkelt att expandera med AfterPay då betallösningen finns på nio marknader i Europa.

Arvato Financial Solutions

Arvato kan betalningar på nätet och vill gärna prata med dig som bedriver e-handel. Kontakta Arvato så berättar de mer om betallösningen AfterPay! Arvato erbjuder även andra finansiella lösningar som fakturatjänster, inkasso och förfallna kundfordringar.

Tel: 020-667 667

Läs mer om Arvatos finansiella lösningar här


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Aktien som gett 17 gånger pengarna på 10 år pekas ut som klipp på börsen
  2. KRÖNIKA: "Glöm allt du vet – hur vi jobbar, samarbetar och leder team håller på att vändas upp och ned”
  3. MIT-forskaren: ”H&M kommer att överleva och ta sig an något nytt”
  4. Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”
  5. Scooter-ekonomin exploderar – därför flockas entreprenörer och riskkapital kring sparkcyklarna
  1. Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”
  2. H&M tar upp kampen med Ikea – här är deras nya möbelsatsning
  3. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  4. Förvaltaren: Dags att sälja kursraketen som tokhaussas av marknaden
  5. KRÖNIKA: "Glöm allt du vet – hur vi jobbar, samarbetar och leder team håller på att vändas upp och ned”

För dig som prenumerant