Fotograf: KPCB, TechCrunch/Flickr

Blodget och Meeker – IT-analytikernas okrönta kung och drottning som kraschlandade och nådde nya höjder

Mary Meeker har precis presenterat sin årliga trendrapport om nätet som får världen att haja till lite extra. Och Henry Blodget sålde sitt nya livsverk Business Insider till Axel Springer för 343 miljoner dollar hösten 2015. Här är berättelsen om de bådas uppgång under dotcom-eran, deras fall då bubblan brast och comebacken.

Hur tar man sig tillbaka från att ha varit kung och drottning bland Wall Streets finansanalytiker till att bli syndabockar när dotcom-bubblan brast?

Mary Meekers historia började med att hon för Morgan Stanleys räkning blev en av Wall Streets första analytiker att följa bolag som Microsoft, Dell, Netscape och America Online.

Hennes numera legendariska rapporter om nätets trender kom till i samband med noteringen av Netscape 1995 och blev en bibel för dotcomerans investerare.

Mer läsning: Årets upplaga av Silicon Valleys ”bibel” är ute – läs den här 

Vid ett tillfälle ska arbetsnarkomanen ha ägnat sig åt den till synes omöjliga uppgiften att täcka 60 internetbolag. Hennes ord var lag och det gav henne epitetet ”Bloody Mary”.

Då bubblan brast blev Mary Meeker föremål för en mångårig bedrägeriutredning, men aldrig åtalad för att ha begått fel.

Den mediala hudflängning som hon fick utstå var bara en västanfläkt mot Henry Blodget.

Hans rykte som analytiker tog rejäl fart då han för Merrill Lynch räkning hösten 1998 tvärtemot alla andra prickade in att Amazonaktien skulle gå från 240 dollar till 400 dollar före årsskiftet.

Men när bubblan brast presenterade New Yorks statsåklagare Eliot Spitzer bevis för att Henry Blodget utåt sett hyllat bolag som Excite och Goto.com, men i intern mejlkorrespondens kallat bolagen för ”hundar” och ”en sådan skit”.

SEC bannlyste honom permanent från värdepappersbranschen och han fick böter på 4 miljoner dollar.

I dag är det annorlunda för dem båda.

Mary Meeker är partner vid ansedda riskkapitalbolaget Perkins Caulfield & Byers. Där leder hon teamet som arbetar med internetbolag i senare skeden och har lett investeringar i allt från Snap, Houzz och Airbnb till svenska Spotify och Soundcloud.

Forbes rankade henne till världens 77:e mäktigaste kvinna 2014 och Fortune har utsett henne till “en av de tio smartaste människorna inom tech” för hennes förstklassiga förmåga att upptäcka storskaliga trender innan de hamnar i fokus samt förståelsen för vad som får företag att lyckas eller misslyckas.

Henry Blodget är numera vd och chefredaktör för en av världens största affärssajter, Business Insider, som sålde 88 procent till Axel Springer-koncernen för 343 miljoner dollar 2015.

Vägen till comeback började med att han kontaktade internetmagasinet Slate med förslag om att bevaka insiderrättegången mot Martha Stewart.

Då han senare började skriva för medier som New York Times, Fortune och Financial Times hörde förre Doubleclick-vd:n Kevin P Ryan av sig med en affärsidé om att starta en online-publikation.

Det som först blev Silicon Alley Insider döptes om till Business Insider 2009 och Henry Blodget utsågs till vd och chefredaktör.

Han klev upp tidigt och hann med att skriva bloggar, tweets, intervjua för Daily Ticker samt återigen placera sig i rampljuset hos de större tv-kanalerna, enligt en djuplodande artikel i The New Yorker från 2013.

Business Insider har haft en explosionsartad utveckling och i samband med Axel Springer-förvärvet stod det klart att Henry Blodget sitter kvar i 10 år för att få ut sina optioner. Idag investerar han i indexfonder, men arvet från analytikertiden lever kvar i form av investeringar i bolag som Amazon, Microsoft och Time Warner.

Det lustiga i sammanhanget är att föregångaren till Business Insider – Silicon Alley Insider – fick sitt stora genombrott genom Henry Blodget-artikeln “Mary Meeker’s Youtube Math”.

Här siktade den forne kungen in sig på att drottningen behandlat begreppet “cpm” som kostnad för en och inte för tusen och därmed dragit den felaktiga slutsatsen att hon ”inte skulle bli förvånad om Youtube sålde annonser för 4,8 miljarder dollar mer än vad analytikerna har räknat med”.

“Bloody Mary” fick snabbt gå ut med en rättelse.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Aktien som gett 17 gånger pengarna på 10 år pekas ut som klipp på börsen
  2. KRÖNIKA: "Glöm allt du vet – hur vi jobbar, samarbetar och leder team håller på att vändas upp och ned”
  3. MIT-forskaren: ”H&M kommer att överleva och ta sig an något nytt”
  4. Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”
  5. Scooter-ekonomin exploderar – därför flockas entreprenörer och riskkapital kring sparkcyklarna
  1. Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”
  2. H&M tar upp kampen med Ikea – här är deras nya möbelsatsning
  3. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  4. Förvaltaren: Dags att sälja kursraketen som tokhaussas av marknaden
  5. KRÖNIKA: "Glöm allt du vet – hur vi jobbar, samarbetar och leder team håller på att vändas upp och ned”

För dig som prenumerant