ANNONS

Experten svarar – ska B2B-företag visa sina priser online?

E-handeln har en stor potential inom B2B, men det finns utmaningar som behöver mötas för att utvecklingen verkligen ska ta fart. Det visar rapporten Collector Convert där Collector Bank analyserat den svenska e-handeln.

Frågan om huruvida B2B-företag ska visa eller dölja sina priser online är inte enkel, och många har en tydlig åsikt i frågan. Ska priserna bara visas i inloggat läge eller ska även oregistrerade användare kunna ta del av dem?

”Nystartade företag och renodlade e-handelsbolag ser det ofta som en självklarhet att visa priserna. För etablerade B2B-bolag som är inne i en omställningsprocess mot att sälja digitalt och bygga upp sin e-handel är frågan betydligt svårare”, säger Josef Bosaeus, Client Executive på Collector Bank.

Många företag har avancerade prisstrukturer, komplexa rabattsystem och en vana av att bedriva försäljning på traditionellt sätt. Enligt Josef Bosaeus har varje företag sina egna förutsättningar och detta måste tas i beaktning.

Transparens kring priser öppnar för nya kunder

I Collector Convert berättar företag som gör sina inköp genom e-handel att det viktigaste vid leverantörsval är snabba leveranser, enkel sökfunktion, tillgänglig kundtjänst och anpassat innehåll. Många företag vill pröva en leverantör innan de bestämmer sig.

”Genom att vara öppen och transparent med priserna, utan att kräva registrering, möjliggör du för potentiella kunder att testa dina produkter och dig som leverantör”, säger Josef Bosaeus.

Hämta inspiration från B2C

B2B-handeln är inne i en stor utvecklingsfas vad gäller den digitala handeln och många nya aktörer börjar direkt med e-handel och inspireras av B2C-handeln. Dessutom visar rapporten att många B2C-handlare kommer bli tillgängliga för företagsköp och redan etablerade bolag kommer att prioritera utvecklingen av sitt erbjudande online.

”I den stora förändringen som all handel står inför kommer vi att få se en större transparens vad gäller prisersättning och företagsmarknaden kommer med största sannolikhet att ta efter beteendena inom B2C”, säger Josef Bosaeus.

Måste företagen visa priserna?

”Om ett företag inte vill eller kan visa priserna redan i dag så bör de sätta en strategiskt plan för hur de ska göra i framtiden. Eller åtminstone diskutera frågan på en regelbunden basis. Allt för att inte stå utan en plan när de största konkurrenterna helt plötsligt börjar visa sina priser.”

Ladda ner e-handelsrapporten Collector Convert här.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Aktien som gett 17 gånger pengarna på 10 år pekas ut som klipp på börsen
  2. KRÖNIKA: "Glöm allt du vet – hur vi jobbar, samarbetar och leder team håller på att vändas upp och ned”
  3. MIT-forskaren: ”H&M kommer att överleva och ta sig an något nytt”
  4. Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”
  5. Scooter-ekonomin exploderar – därför flockas entreprenörer och riskkapital kring sparkcyklarna
  1. Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”
  2. H&M tar upp kampen med Ikea – här är deras nya möbelsatsning
  3. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  4. Förvaltaren: Dags att sälja kursraketen som tokhaussas av marknaden
  5. KRÖNIKA: "Glöm allt du vet – hur vi jobbar, samarbetar och leder team håller på att vändas upp och ned”

För dig som prenumerant