ANNONS

Experten svarar – ska B2B-företag visa sina priser online?

E-handeln har en stor potential inom B2B, men det finns utmaningar som behöver mötas för att utvecklingen verkligen ska ta fart. Det visar rapporten Collector Convert där Collector Bank analyserat den svenska e-handeln.

Frågan om huruvida B2B-företag ska visa eller dölja sina priser online är inte enkel, och många har en tydlig åsikt i frågan. Ska priserna bara visas i inloggat läge eller ska även oregistrerade användare kunna ta del av dem?

”Nystartade företag och renodlade e-handelsbolag ser det ofta som en självklarhet att visa priserna. För etablerade B2B-bolag som är inne i en omställningsprocess mot att sälja digitalt och bygga upp sin e-handel är frågan betydligt svårare”, säger Josef Bosaeus, Client Executive på Collector Bank.

Många företag har avancerade prisstrukturer, komplexa rabattsystem och en vana av att bedriva försäljning på traditionellt sätt. Enligt Josef Bosaeus har varje företag sina egna förutsättningar och detta måste tas i beaktning.

Transparens kring priser öppnar för nya kunder

I Collector Convert berättar företag som gör sina inköp genom e-handel att det viktigaste vid leverantörsval är snabba leveranser, enkel sökfunktion, tillgänglig kundtjänst och anpassat innehåll. Många företag vill pröva en leverantör innan de bestämmer sig.

”Genom att vara öppen och transparent med priserna, utan att kräva registrering, möjliggör du för potentiella kunder att testa dina produkter och dig som leverantör”, säger Josef Bosaeus.

Hämta inspiration från B2C

B2B-handeln är inne i en stor utvecklingsfas vad gäller den digitala handeln och många nya aktörer börjar direkt med e-handel och inspireras av B2C-handeln. Dessutom visar rapporten att många B2C-handlare kommer bli tillgängliga för företagsköp och redan etablerade bolag kommer att prioritera utvecklingen av sitt erbjudande online.

”I den stora förändringen som all handel står inför kommer vi att få se en större transparens vad gäller prisersättning och företagsmarknaden kommer med största sannolikhet att ta efter beteendena inom B2C”, säger Josef Bosaeus.

Måste företagen visa priserna?

”Om ett företag inte vill eller kan visa priserna redan i dag så bör de sätta en strategiskt plan för hur de ska göra i framtiden. Eller åtminstone diskutera frågan på en regelbunden basis. Allt för att inte stå utan en plan när de största konkurrenterna helt plötsligt börjar visa sina priser.”

Ladda ner e-handelsrapporten Collector Convert här.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  2. Japansk fast fashion till Sverige: Då öppnar Uniqlos nya flaggskeppsbutik
  3. McDonalds skrotar plastsugrören i en av kedjans största marknader – och Norden står näst på tur
  4. Genombrottsavtal för svenska forskningsbolaget – skickar upp aktien över 20 procent
  5. Toppförvaltaren Blecher: ”Sverige en av världens bästa aktiemarknader”
  1. Nu störtdyker försäljningen av bostäder i Stockholm
  2. Idag slog H&M:s senaste satsning AFound upp dörrarna – här är VA:s dom
  3. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  4. H&M-aktien faller tungt på börsen idag – det här är anledningen
  5. Efter 100 000 simuleringar: AI har svaret på vem som vinner fotbolls-VM – och det är inte Tyskland

För dig som prenumerant