ANNONS

Branschen för babyprodukter lockar riskkapital – så investerar du i Sveriges nästa exportsuccé

Nyligen investerade riskkapitalbolaget Eequity 45 miljoner kronor i ett bolag som driver e-handel för babyprodukter. Nu väljer svenska Smartgroup att ta in kapital via Pepins för att ge alla en möjlighet att vara med på tillväxtresan och för att kunna dra nytta av delägarkraften. "Att investera i babyprodukter har blivit en trend och tlllväxtpotentialen i Europa, USA och Kina är enorm", menar Mikael Bergström som är grundare till Smartgroup.

Svenska Smartgroup är ett tillväxtbolag som sålt över 23 miljoner produkter på över 90 marknader. Med över 150 patent-, design- och varumärkesskydd har Smartgroup etablerat sig som en ledande innovatör i de starkt växande konsumentsegmenten wellness och baby. Under egna varumärkena Smartshake och Herobility har bolaget bland annat sålt nappflaskor och smarta vattenflaskor till kunder som Walmart, Target, Amazon, ICA, Apoteket, XXL, Intersport och Stadium. För att möta den ökade efterfrågan och växa ännu snabbare tar bolaget nu in kapital från många nya delägare.

Tillväxtpotentialen i Europa, USA och Kina är enorm”

”Det tog oss bara fem år från starten att passera en försäljning på 70 miljoner svenska kronor med Smartshakes produkter”, säger Mikael Bergström, Smartgroups vd och grundare och fortsätter:

Investera i Smartgroup

Pepins erbjuder aktiebaserad crowdfunding på professionella villkor. Om du investerar från 2 000 kr och uppåt får du en stående rabatt om 25 procent när du handlar på både Herobilitys och Smartshakes hemsidor. Läs mer här!

”Förra året gick vi även in i den snabbt växande babyindustrin med nya varumärket Herobility. Där växer vi ännu snabbare. Mottagandet för våra nya produkter har varit fantastiskt och tillväxtpotentialen i Europa, USA och Kina är enorm.”

Innovationskraft som redan visat resultat

De senaste åren har Smartgroup investerat i produktutveckling och fyrdubblat sitt sortiment för att möta efterfrågan från kunder och inköpare. Enligt senaste halvårsrapporten ökade försäljningen med 34 procent mot föregående år och bolaget omsätter nu 85 miljoner på rullande tolv månader. Målet är att 2023 omsätta 300 miljoner kronor och göra en vinst på över 18 procent, enligt Mikael Bergström.

”Vi är duktiga på digital annonsering och har även byggt upp ett nätverk av 2000 influencers över hela världen som älskar och använder våra produkter. Vi har extra starka patent och designskydd i Sverige, Tyskland, USA och Kina och vi har en utarbetad process via duktiga partners som skyddar oss mot kopieringsförsök.”

Alla kan investera och bli delägare från 500 kronor

För att kunna möta den ökade efterfrågan tar Smartgroup in tillväxtkapital via crowdfundingbolaget Pepins. På Pepins investerar institutioner och riskkapitalister, affärsänglar och privatpersoner sida vid sida och på samma villkor. Få företag presenteras på plattformen. Pepins går igenom mängder av bolag och väljer ut några få – varav Smartgroup är ett av de som har passerat nålsögat. Modellen är uppskattad av svenska investerare – på bara två år har det investerats över 800 miljoner kronor i drygt 20 företag via Pepins plattform.

Minsta investering i Smartgroup är 500 kr och över 300 personer har redan valt att bli delägare för att vara med och bygga Sveriges nästa stora exportsuccé.

”Pengarna som vi får in ska bland annat användas till marknadsföring, rekrytering av sälj- och marknadspersonal i Sverige, USA och Kina och utveckling av nya produkter i miljövänliga material som bioplast, glas och metall,” berättar Mikael Bergström.

”Efterfrågan på dessa växer globalt. Att få in många engagerade delägare via Pepins är att ta influencer marketing till nästa nivå. Långsiktigt tittar vi på en framtida börsnotering.” avslutar han.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  2. Japansk fast fashion till Sverige: Då öppnar Uniqlos nya flaggskeppsbutik
  3. McDonalds skrotar plastsugrören i en av kedjans största marknader – och Norden står näst på tur
  4. Genombrottsavtal för svenska forskningsbolaget – skickar upp aktien över 20 procent
  5. Toppförvaltaren Blecher: ”Sverige en av världens bästa aktiemarknader”
  1. Nu störtdyker försäljningen av bostäder i Stockholm
  2. Idag slog H&M:s senaste satsning AFound upp dörrarna – här är VA:s dom
  3. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  4. H&M-aktien faller tungt på börsen idag – det här är anledningen
  5. Efter 100 000 simuleringar: AI har svaret på vem som vinner fotbolls-VM – och det är inte Tyskland

För dig som prenumerant