Fotograf: Jill Bederoff

Så använder hon rymdteknik för att skapa innovationer på jorden

När industridesignern Cecilia Hertz klev in i rymdens värld på NASA för 20 år sedan var hon fast. I USA sa de ”go girl” men på hemmaplan möttes hon av skepticism.

Cecilia Hertz är en passionerad rymdälskare.  

Förälskelsen uppstod när hon gjorde sitt examensjobb på Nasa för snart 20 år sedan. Då handlade det om ett projekt kring en räddningsfarkost för den internationella rymdstationen. Mötet med Christer Fuglesang gjorde säkerligen sitt till.

”Jag bestämde mig där och då för att starta ett rymddesignföretag. I USA sa de ’go girl’ men i Sverige fick jag höra att det var ett omöjligt uppdrag. Jag ville starta företaget på hemmaplan för att sätta Sverige på den globala rymddesignkartan. Sverige var bra positionerade inom både rymd och design”, säger Cecilia Hertz. 

Idag kan hon, som grundare av och vd i Umbilical Design med säte i Stockholm, konstatera att det gick. Även om det inte alltid varit så lätt.  

Det började med en rymdyoghurt.  

”Bara någon månad efter att jag startat fick jag in Arla Foods som kund. Det började med en rymdyoghurt som en del i ett femårigt forskningsprojekt för att ta fram produkter som skulle platsa på ’Nasa baseline food list’, det vill säga astronauternas meny.” 

 Hon fortsatte att vara involverad i projekt som handlade om månen och mars under ett antal år, men när ESA (den europeiska motsvarigheten till NASA) började prata om rymdtekniköverföring spetsade Cecilia Hertz öronen.  

”Vi hade massor av kunskap kring materialteknik för rymdbruk som skulle vara av stor användning här på jorden. Så när ESA sökte efter så kallade ’space brokers’, nappade jag direkt.” 

Idag är hon en av 16 space brokers i Europa, den absolut minsta – och en av få grundade av en kvinna. Hon och de andra mäklarna jobbar med att hitta nya innovationer och användningsområden på jorden för all den teknik och nya material som tas fram för rymdbruk.  

Ett av de första bolagen Cecilia Hertz kontaktade var Scania. 

”Vi hade jobbat mycket med astronauterna och så kallad ’volume management’. Farkosterna är extremt trånga och måste inredas så smart som möjligt. Lastbilschaufförerna har en lite liknande situation, de jobbar och lever i den där trånga hytten. Där måste en yta kunna användas på flera olika sätt.” 

 Med bas i rymden kan Cecilia Hertz förmå bolagen hon jobbar med att lyfta blicken från dagens angreppsätt till något helt nytt. Ett exempel hon gärna lyfter fram är framtidens tvättmaskin. 

”Allting i rymden blir extremt. Priset på vatten till exempel. Det kostar minst 10  000 dollar per kilo för allt man tar med sig upp i rymden. Då börjar man tänka på framtidens tvättmaskin. I ett NASA-projekt lyftes möjligheten att stoppa ned smutstvätten i en påse, hälla i bakterier och låta det ligga där i 24 timmar. Den idén fick Electrolux att tänka nytt.” 

För snart 10 år sedan, när hon fick priset Globe Award ur Kronprinsessan Victorias hand, beslutade Cecilia Hertz att inte bara ta rymdteknik ned till jorden utan också jobba för att utnyttja rymdinnovationer till att skapa hållbara lösningar.  

”När jag började som student i Lund var rymden det extrema, men nu är det urbaniseringen och förtätningen som är det extrema.  En rymdfärja eller månbas är på många sätt ett slutet ekosystem – kunskap och teknik som utvecklats för rymden men som också skulle kunna bidra till en hållbar utveckling på jorden.” 

Med hållbarhet i fokus jobbar Umbilical Design med Humlegården fastigheter där olika lösningar och material ska testas för att hitta smarta lösningar.  Ett exempel är avkylning av LED-belysning, en process som fullt utvecklad skulle innebära att man kan förlänga LED-lampans livslängd och minska dess energiförbrukning. 

Hon är också engagerad i ett projekt inom ramen för EU:s forskningsprogram Horizon 2020. Senast arrangerade Umbilical Design och ÅF en workshop på Svalbard. 

”Vi har jobbat med cheferna för Arktis 79 forskningsstationer för att titta på hur drönare ska utvecklas för att klara arktisk kyla med hjälp av rymdteknik. Där kan vi göra skillnad på riktigt genom att utforska hur drönare kan hjälpa forskarna på Arktis med klimatarbete som att ta vattenprover.” 

Även om tillväxten gått lite långsamt har hon ambitiösa mål framöver, dels utifrån en ny svensk rymdstrategi som visar på vikten av att rymdteknik skapar samhällsnytta och dels genom att Umbilical Design kommer att vara med och skapa och äga bolag utifrån de produkter som utvecklats.  

”Nu ska jag ta nya tag och mitt mål är att bli ett av bolagen i 17-nätverket, det vill ett bolag grundat och styrt av en kvinna med en omsättning på över 50 miljoner kronor. Jag har börjat jobba med en affärsutvecklare och ökat min synlighet och närvaro i näringslivet.”

”Nästa år är det 50 år sedan den första människan landade på månen, det kommer jag att kunna lyfta i olika sammanhang och har redan nu intressanta dialoger med olika samarbetspartners.”

”Och jag är glad att jag struntade i vad folk sa till mig när jag startade för 17 år sedan.” 

Förutom att bli ett av bolagen i 17-nätverket vill hon så småningom kunna ge andra entreprenörer samma hjälp som hon själv fick när hon startade.  

”Utan Bo Håkansson, som var en rymdentusiast och gick in som affärsängel, hade jag aldrig kunnat göra det här. Han var delägare men efterskänkte sin andel efter en tid. Jag vill bli en Bosse och kunna hjälpa entreprenörer som har lite udda idéer och inte passar in i ansökningsmallar.”