Hon ville kriga för design – men det blev ett krig om resurser

Maria Guidice tillbringade 2,5 år som designchef på amerikanska Autodesk för att ändra kulturen från produkt- till kundfokus. Men trots stort inflytande och uppbackning från ledningen stötte hon på problem. Här är hennes lärdomar från slagfältet.

I maj 2015 lämnade Maria Guidice Facebook för ett jobb som designchef på Autodesk, som utvecklar programvara för designers. Men trots att målgruppen var designers, hade bolaget alltsedan starten 1982 låtit ingenjörerna få fritt spelrum.

”Autodesk utvecklar hjälpmedel till designers. Ändå var designtänket inte en del av företaget. Deras produkter var inte alls lätta att använda”, säger Maria Guidice när vi ses i samband med designkonferensen From Business to Buttons i Stockholm.

När Maria Guidice, som har italienska rötter, kom in i Autodesk som bolagets första designchef fanns cirka 400 designers utspridda i olika grupperingar. Men ingen av dem rapporterade till henne. 

”Designteamen var utan makt och de rapporterade till ingenjörer. De var ordermottagare och hade inte plattformen för att kunna vara strategiska.”

Hon började, så som designers gör, med att intervjua. Men istället för kunder intervjuade hon sina medarbetare.

”Jag satt i deras kök och gjorde dem nervösa med mina frågor. Berätta din historia? Varför jobbar du här? Vad håller dig vaken om nätterna? Hur kan jag hjälpa dig? Svaren jag fick kretsade mycket kring ingenjörsfokus och antal nya funktioner istället för kvalitet.”

Hon skapade en plattform varifrån företaget kunde börja tänka på design på ett nytt sätt.

”Förr i tiden var vi så tacksamma för att tekniken fungerade, men Iphone förändrade det. För de som växer upp idag är upplevelsen i centrum. De senaste åren har designtrenden varit väldigt stark. Elever på affärsskolor utbildas i design och elever på designskolor utbildas i ekonomi. Idag finns ett strategiskt tänk på design.”

Autodesk var som många större företag organiserade i silos som alla kämpade om sin makt och sitt utrymme. Alla ägde varsin liten del av kundupplevelsen.

”Jag hade stort inflytande men jag saknade auktoritet. Jag var tvungen att jobba över hela organisationen, jag hade ingen tillhörighet och ingen personal. Så jag fick lista ut hur jag skulle få saker gjorda och skapa en ’win-win’ med de som ägde de resurser jag behövde. Ofta handlade det om prioriteringar och att de mättas på andra parametrar än de jag jobbade med.”

”Det saktar ned förändringar och skapar enormt mycket mer jobb.”

Maria Guidice är efter omständigheterna ändå stolt över vad hon lyckades med som förändringsledare på Autodesk. Men när hennes två chefer, produktchefen och vd:n lämnade förra året började hon fundera på att göra detsamma.

”De var mina stöttepelare. Om du kommer in i en organisation som designchef så måste du ha chefer som stöttar dig och tror på dig, annars går det inte.”

Hon lämnade Autodesk i mars och letar inte efter ett nytt jobb.

”Jag försöker så mycket jag kan att inte få ett nytt jobb. Jag har jobbat konstant sedan jag lämnade college 1985. Nu är jag 55 år och de närmaste fem åren vill jag tänka på min påverkan på samhället, göra något som verkligen får effekt. Det är så lätt att du när du väl nått en chefsnivå bara jagar pengarna och nästa titel.”

Kanske blir det fler böcker än den hon redan skrivit, ’The Rise of the DEO’, där hon förespråkar ett designtänk ända upp i toppen, eller fler framträdanden av det slag hon just genomfört på Cirkus i Stockholm.