Från kaffe till golv – snart dags för fjärde generationen att ta över Superföretaget Bona

Trägolv är det skånska familjeföretaget Bonas innersta väsen. I allt utom tillverkningen har Bona lösningar som kan ge såväl golvet som alla i dess närhet ett längre och friskare liv. Bonas vd delar med sig av framgångsfaktorerna. 

Med över 2 miljarder i omsättning är Bona det sjätte största Superföretaget på Veckans Affärers lista över Sveriges starkast växande och mest lönsamma bolag.

Men så har det inte alltid sett ut i det snart hundraåriga familjeföretaget.

”När jag tog över som vd 2007 visade företaget förlustsiffror. Kostnaderna hade skenat iväg och sortimentet var för spretigt”, säger Kerstin Lindell och berättar om hur hon fick företaget på rätt köl igen.

”Då hette företaget Bona Kemi och var till största del fokuserat på proffsmarknaden, business to business. Mitt i lågkonjunkturen efter Lehman-kraschen beslutade vi oss för att förnya vårt varumärke och satsa på konsumentmarknaden med eftermarknadstjänster.”

Att satsa framåt när allt annat stod still visade sig vara ett lyckokast. Bona började bygga sitt varumärke på världens största och mest utmanande konsumentmarknad, USA. 

”När vi började låg varumärkeskännedomen kring Bona på 3 procent. Nu ligger den på 50 procent och våra underhållsprodukter står för mer än en tredjedel av vår globala försäljning. I USA finns vi idag på åtta av de tio största detaljhandelskedjorna som exempelvis Walmart.”

Bona

Verksamhet: Installation, renovering och underhåll av trägolv.
Grundades: 1919 av Wilhelm Edner i Malmö
Ägare: Familjen Edner som idag representeras av Bertil och hans två systrar.
Vd: Kerstin Lindell
Omsättning: 2,2 miljarder kronor (2016), varav 98 procent från export.
Omsättningstillväxt: 23,1 procent
Kapitalomsättningshastighet: 146 procent
Skuldsättningsgrad: 60 procent
Vinstmarginal: 11,6 procent
Avkastning eget kapital: 25 procent.

En av de faktorer som hon kunde luta sig mot i omställningen var Bonas snart hundraåriga tradition att ta tillvara trägolvets fulla potential.

Det hela började i en kaffeaffär i centrala Malmö i slutet på 1800-talet. Där stod Wilhelm Edner och sålde kaffe och bonvax till de skånska tanterna. Så småningom sålde vaxet bättre än kaffet och Wilhelm Edner började att tillverka eget bonvax. 

”Att vi under så lång tid byggt en trovärdighet när det gäller att renovera och ta hand om trägolv har spelat en stor roll för vår expansion internationellt men också att vi tydligt satsat på hållbarhet.”

Redan 1979 var Bona pionjärer med sitt vattenbaserade golvlack. Därefter har de successivt rensat ut de lösningsmedelsbaserade produkterna. 

”I EU slutade vi helt med från lösningsmedelsbaserade lacker 2009 och idag kan du slipa och lacka ditt golv helt damm- och luktfritt med våra produkter. Den tuffa miljölagstiftningen är vår snabbaste tillväxtmöjlighet. Än så länge är bara hälften av de golvlacker som säljs globalt vattenbaserade.”

Bona har också hängt på en utbildning där golvläggare blir Bona-certifierade. 

”Vi har kunnat accelerera tillväxten genom ett unikt erbjudande till hantverkare, utbildning som i många länder är sällsynt. Hantverkarna betalar för utbildningen men får sedan tillbaka avgiften när de köper våra produkter. Genom att vi sedan förmedlar deras tjänster hjälper vi dem även med kunder.”

Att göra Bona till ett premiumvarumärke har varit avgörande för att kunna konkurrera med globala jättar som Procter & Gamble, menar Kerstin Lindell. 

Vägen tillbaka till lönsam tillväxt gick via en mer utbredd samsyn – kallad One Bona – hos såväl anställda som hos bolagets distributörer. 

”Vi började kommunicera alla våra mål, såväl kring finansiering, hållbarhet och innovation, till alla i verksamheten. Till exempel beslutades att hälften av lönsamheten ska komma från produkter som inte är äldre än fem år. Jag och den övriga ledningen besöker också alla anställda, snart 600 personer, en gång om året.”

Förutom att få de tidigare relativt självstyrande dotterbolagen på banan bytte hon också ut ett spretigt urval av affärssystem ett gemensamt SAP-system för hela koncernen för att få en bättre överblick. 

”De senaste fem åren har vi börjat lyfta på riktigt. Nu har vi ett kassaflöde som kan finansiera ytterligare expansion.”

Efter Wilhelm Edner tog sonen Carl-Gustav över och idag ägs Bona av hans son Bertil Edner och hans två systrar. 

”Bertils son är i 30-årsåldern och om han tar över tillsammans med sina kusiner blir det familjens fjärde generation. Bertil är idag styrelseordförande och jag är företagets andra externa vd. Om två år ser vi fram emot att fira 100 år av installation, renovering och underhåll av trägolv.”

Detta är en artikel från vår premiumtjänst Veckans Affärer Insights. Där får du exklusiv access till en ständigt uppdaterad och fullmatad sajt där du hittar de senaste trendspaningarna och intervjuer med entreprenörerna och innovatörerna att inspireras av.

Prova Veckans Affärer Insights i 30 dagar