Fotograf: Unsplash

AR-hologram och personlig stylist i appformat – så ska H&M vinna tillbaka kunderna

H&M:s senaste techsatsning är ett hologram som närvarar i rummet och en personlig stylist i appform.

Det är under Stockholm Fashion Tech Talks som H&M idag lanserar två nya techfunktioner: ett mänskligt augmented reality-hologram och en röststyrd styling-app för hemmet.

Det är H&M:s varumärke Monki som i samarbete med den London-baserade startupen HoloMe skapar och testar ett hologram genom augmented reality, AR, som kommer att gå live idag. Det framgår av ett pressmeddelande.

Det mänskliga AR-hologrammet kommer att finnas tillgängligt via smartphones och surfplattor. Det är till en början nio utvalda outfits från Monki som visas i 3D, så att kunden genom sin telefon kan titta på plaggen i detalj och uppleva hologrammen som närvarande i rummet.

I samarbete med Google har H&M även utvecklat en röststyrd app för H&M Home som heter H&M Home Stylist. Appen ger personliga styling- och produktförslag, moodboards och inspiration till hemmets olika rum. För att göra upplevelsen mer personlig har appen en människlig röst istället för en robotröst.

Det är via Googles röststyrningsassistent du får tillgång till stylingsupport genom att be assistenten om att få prata med en H&M Home Stylist. H&M Home Stylist kommer att testas och fortsätta utvecklas i samarbete med kunderna.

Syftet med de nya funktionerna ska vara att skapa en bättre kundupplevelse genom att inspirera och levandegöra produkterna och köpupplevelsen. Detta skriver Elin Frendberg, affärsutvecklare på H&M-gruppen, i en kommentar till Breakit.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Aktien som gett 17 gånger pengarna på 10 år pekas ut som klipp på börsen
  2. KRÖNIKA: "Glöm allt du vet – hur vi jobbar, samarbetar och leder team håller på att vändas upp och ned”
  3. MIT-forskaren: ”H&M kommer att överleva och ta sig an något nytt”
  4. Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”
  5. Scooter-ekonomin exploderar – därför flockas entreprenörer och riskkapital kring sparkcyklarna
  1. Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”
  2. H&M tar upp kampen med Ikea – här är deras nya möbelsatsning
  3. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  4. Förvaltaren: Dags att sälja kursraketen som tokhaussas av marknaden
  5. KRÖNIKA: "Glöm allt du vet – hur vi jobbar, samarbetar och leder team håller på att vändas upp och ned”

För dig som prenumerant