Birgitta Molins djurapotek Djurfarmacia är ett av Sveriges 580 Superföretag.

Hon har byggt ett Superföretag av sitt djurapotek

Att kunna prata med bönder på bönders vis och de lärde på latin är en del av Birgitta Molins framgångsrecept. Hennes djurapotek är ett av Sveriges Superföretag. 

Det började med en nedläggning. 2007, när Apoteket AB skulle lägga ned sitt djurapotek i Trollhättan fick receptarien Birgitta Molin den spark hon behövde. Hon avslutade en lång karriär inom Apoteket för att istället ta ett bet på en avreglering tillsammans med sin make.

”Jag ville inte lämna den nisch som inom djurläkemedel som jag jobbat upp. Så jag och min man chansade på att monopolet skulle försvinna och startade eget.”

Birgitta Molin och hennes man var två år före sin tid. 2009 kom apoteksavregleringen. I väntan på beslutet och den systemförändring som följde värmde de upp med att erbjuda veterinärmottagning och sälja handelsvaror för djur med bas i Trollhättan.

Djurfarmacia/Apoteket Trollet

Verksamhet: Apotek för djur och människor
Grundades: 2007
Ägare: Birgitta Molin och hennes två barn
Vd: Birgitta Molin
Omsättning (2016): 133 Mkr
Omsättningstillväxt (senaste fyra åren): 158%
Kapitalomsättningshastighet: 591%
Skuldsättningsgrad: 154%
Vinstmarginal: 4,4%
Avkastning eget kapital: 65,4%

Sedan 2010, när såväl tillstånd och datasystem kom på plats, ser tillväxtkurvan i Djurfarmacia ut som ett skolboksexempel på ett framgångsrikt företag.

Tillväxten de senaste fyra åren har varit hela 158 procent och landade på 133 miljoner kronor i fjol. Och lönsamheten har inte låtit vänta på sig. Den har funnits där varje år sedan starten. I fjol tog bolaget plats på VA:s Superföretagslista och är än så länge Trollhättans enda bidrag.

Det hemliga receptet stavas kunskap. Och kommunikation.

”Kunskapen om läkemedel är central för att förstå vad kunden frågar efter. Häromdagen ringde en kund och undrade över vilken dosering av ett visst läkemedel de skulle använda på sin gris. Då kunde vi svara på en gång.”

Att kunna prata med ”bönder på bönders vis och de lärda på latin” är en förmåga som spelat stor roll för framgången, menar Birgitta Molin.

”Det jag verkligen lärde mig under mina år som apotekschef för Apotekets djurapotek var att förstå vad kunderna ville ha av mig, att kunna prata med dem på rätt sätt och förstå vad de menar.”

God service och snabba leveranser är en annan viktig del av det som kunderna efterfrågar och som Djurfarmacia lyckats leva upp till.

”Vi är ett distansapotek med leveranser till hela landet. Vi måste hålla ett stort och brett sortiment i lager så att vi snabbt kan skicka iväg beställningen till kunderna. Våra logistiker följer sedan upp att beställningarna nått fram i tid. Vi ser också alltid till att kunderna kan nå oss på telefon.”

Att få lönsamhet i en apoteksverksamhet, där marginalerna på receptbelagda läkemedel är låga och statligt kontrollerade, är en utmaning och kräver volymer. Trots att det knappast saknas konkurrenter har Djurfarmacia växt till att bli en av de ledande i sitt segment på den svenska marknaden.

På frågan om vad som är hennes största miss i framgångsresan har hon inget svar, trots att hon tänker länge.

”Vi har klarat oss utan externa finansiärer och utan lån genom att ta ett halvt trappsteg åt gången. Men jag får nypa mig i skinnet ibland för att förstå vad som händer.”

Men det hade inte gått utan hennes dotter Christina som klev in i samband med hennes makes tragiska bortgång häromåret, och resten av de cirka 30 personer som idag jobbar för att skapa en lönsam tillväxt för Djurfarmacia, understryker Birgitta Molin.

Hela listan: Sveriges 641 Superföretag 2017.