Begravningsbyråns kusliga digitaliseringsplan: Ska utveckla chatbot för att samtala med döda

Begravningsbyrån Fenix är en annorlunda aktör som ska utveckla en chatbot som i både röst och hur personen uttryckte sig ska efterlikna den som har gått bort.

Fenix begravningsbyrå är i full färd med att digitalisera begravningsbranschen och räknar med att genomföra 2 500 begravningar i år trots att företaget drog igång så sent som 2014.

”Jag tycker inte att det är mer makabert att sätta på mig VR-glasögon och dricka kaffe med en död make än att exempelvis titta på bilder eller filmer av honom”, säger Charlotte Runius vd och medgrundare av Begravningsbyrån Fenix i Stockholm.

I början av maj stod det klart att begravningsbyrån tar in 10 miljoner kronor i riskkapital från olika affärsänglar för att utveckla verksamheten.

”Vi har bara ett kontor i Stockholm, men genom digitaliseringen av våra tjänster kan vi hålla betydligt lägre kostnader än traditionella begravningsbyråer.”

Men även om Fenix Begravningsbyrå redan är en digitaliserad verksamhet har bolaget betydligt vildare planer än så i det avseendet.

Begravningsbyrån letar nämligen med ljus och lykta efter utvecklare som kan hjälpa företaget att få fram en chatbot.

Tanken är att anhöriga ska få ”kontakt” med nära och kära också efter att dessa har lämnat jordelivet.

Charlotte Runius vill inte sträcka sig så långt som att kalla det en "bro till andra sidan", utan hävdar snarare att chatboten ska fylla liknande funktioner som exempelvis bilder och filmklipp i ett sorgearbete.

”Många känner att det inte räcker med den tröst som du kan få av en präst i samband med en kyrklig sittning. Jag är övertygad om att vi behöver ta avsked av nära och kära, men det behövs en diskussion om hur avskedet ser ut.”

Charlotte Runius menar exempelvis att den som sörjer kan befinna sig i ett så känsligt tillstånd att man inte vill tala med en människa, utan i stället föredrar en chatbot som imiterar den som har gått bort.

”Det är inte så komplicerat att ge chatboten ett personligt uttryck, utan det handlar mest om datainsamling och språksyntax.”

Här tänker hon sig bland annnat att chatboten ska kunna samla in data om personer från exempelvis sociala medier.

Men många lägger ut redigerade versioner av sina liv i sociala medier. Finns det inte risk att chatboten ger en felaktig bild?

”Det är klart att du kan få märkliga svar när du ställer märkliga frågor, men poängen är att vi har så mycket bilder och det är bara ett sinne. Jag talade med en man vars pappa gått bort för 10 år sedan och han kommer inte ens ihåg hur han lät.”

Affärsidén föddes i samband med att Charlotte Runius mormor gick bort.

Hon bodde på Västkusten och med tanke på att både Charlotte och hennes mamma bor i Stockholm och moster i Spanien blev det en hel del fix med begravningen.

Situationen underlättades knappast av att Charlottes bortgångna mormor inte ens var medlem i Svenska Kyrkan.

Dessutom fanns knappt någon information att tillgå via nätet hos olika begravningsbyråer, utan det fick trots avståndet bli att bege sig till en begravningsbyrå för att ordna arrangemanget.

”Svenska 50-åringar är vana att handla på nätet och anpassa sina produkter som man själv vill och vi insåg att begravningsbranschen är en gammaldags traditionell bransch som visserligen ger kunderna mycket trygghet, men befinner sig i behov av förändring och förbättring.”

Chatboten befinner sig just nu på ritbordsstadiet och med tanke på att arbetet bedrivs vid sidan av  ordinarie verksamhet finns ingen tidpunkt för när betaversionen står klar.

Charlotte Runius vill poängtera att det inte rör sig om någon tänkande AI, utan snarare ju mer data desto mer realistiska svar.

”Målet är att den ska låta så lik personen som möjligt och härma verkligheten. Så vi ser det mer som en duktig skådespelare. Men första steget blir chatt – inte röst.”

Hon sticker inte under stol med att det finns en viss fara att sorgen rivs upp på nytt, men jämför med hur det var längre tillbaka i historien då man knappt hade något att minnas med.

”Idag har vi tillgång till hur mycket filmklipp och bilder som helst. Därmed är det relevant att fråga sig hur tillgången på all information kan påverka sorgebearbetning.”

Hon kommer från ett vanligt kontorsjobb och även om det från gång till annan kan vara sorgligt att ordna begravningar brukar många anhöriga vara så tacksamma att hon får blommor eller choklad efteråt.

”Det finns nog få andra jobb där du får så mycket uppskattning.”

Namnet Fenix kommer sig kanske inte helt oväntat av legenden om eldfågeln som återuppstår.

”Vi ville ha något med positiv symbolism om återuppståndelse och evigt liv.”

 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Aktien som gett 17 gånger pengarna på 10 år pekas ut som klipp på börsen
  2. KRÖNIKA: "Glöm allt du vet – hur vi jobbar, samarbetar och leder team håller på att vändas upp och ned”
  3. MIT-forskaren: ”H&M kommer att överleva och ta sig an något nytt”
  4. Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”
  5. Scooter-ekonomin exploderar – därför flockas entreprenörer och riskkapital kring sparkcyklarna
  1. Kvinnan bakom miljardbolaget Linas Matkasse: ”Att bli entreprenör fanns inte i min sinnevärld”
  2. H&M tar upp kampen med Ikea – här är deras nya möbelsatsning
  3. Den här skräckinjagande grafen visar hur Sveriges BNP riskerar att falla fritt i år
  4. Förvaltaren: Dags att sälja kursraketen som tokhaussas av marknaden
  5. KRÖNIKA: "Glöm allt du vet – hur vi jobbar, samarbetar och leder team håller på att vändas upp och ned”

För dig som prenumerant