Fotograf: Wikimedia Commons

Elon Musk rasar över mediekritiken: Ska starta Pravda för att granska journalister

Då Berlinmuren föll 1989 drogs den legendariska ryska tidningen Pravda med i fallet. Men nu tycks Pravda återigen ha fått nytt liv. Denna gång tänker hårt mediekritiserade Elon Musk dra igång en plattform med samma namn för att granska journalister.

”Problemet med journalister är att de befinner sig under konstant tryck att nå maximalt klick och därmed förtjäna annonspengar eller få sparken.”

Det budskapet twittrade Tesla-grundaren Elon Musk ut under onsdagen som ett svar på all den senaste tidens massiva mediala kritik mot honom och Tesla. 

Konspiratoriskt, kan tyckas, indikerade superentreprenören att det är en ”lurig situation” då Tesla inte annonserar, medan bolag inom fossildrivna bränslen tillhör några av världens största annonsörer.

Twittrandet följer efter att han i början av maj avbröt en telefonkonferens med såväl analytiker som media för att det ställdes ”tråkiga frågor”.

Washington Post konstaterar att Elon Musk-storyn började bra med en invandrare som flyttade från Sydafrika till Kalifornien för att jaga sin dröm, tjänade en förmögenhet på betaltjänsten Paypal och senare till och med började tillverka rymdskepp.

Men efter att Tesla-bilar med Autopilot-funktion har kraschat, Tesla Model 3 har dragits med stora brister vad gäller bromsning och styrning och Elon Musk har haft oerhört tufft att leva upp till produktionsmålen, så har sydafrikanen gått från att vara medias älskling till avvisad älskare och dragit med sig Tesla-aktien i fallet.

Situationen underlättas knappast av att grävande journalister har kunnat visa att Tesla har bortsett från säkerhetsrisker vid sina fabriker och underlåtit att rapportera om olycksfall.

Och efter att ha tappat sin coolhet i takt med växande kritik nöjer sig alltså inte Elon Musk med onsdagens Twitter-attack mot media.

Han har långt gångna planer på att skapa en webbplats där allmänheten kan ”betygsätta sanningens kärna hos varje artikel och följa trovärdighetspoäng över tid för varje journalist, redaktör och publikation.”

Med tanke på att Elon Musk registrerade företagsnamnet Pravda Corp i oktober verkar han faktiskt mena allvar med sin tänkta plattform.

Washington Post rapporterar också att Musk har frågat sina 21,8 miljoner följare om plattformen är en god idé att och merparten har svarat ja – men då får man inte glömma att många av följarna är trogna fans.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant