Fotograf: TT

Svenska folket: Ikea mest meningsfulla varumärket

Svenskarna anser att Ikea tar både ett socialt ansvar och ett ansvar för miljön i väsentligt högre grad än många andra företag. Ett högre syfte med verksamheten driver kundlojalitet och affärer. Det står klart efter att den nya konferensen Progress with Purpose Summit, PRPS gick av stapeln under onsdagen.

Jättar som Amazon och Alibaba, disruptiva bolag och branschglidning.
Det är inte lätt att veta hur varumärket ska navigeras idag, men den sortens frågor ska den nya konferensen Progress with Purpose Summit, PRPS, bringa ordning i.

PRPS arrangeras av Lynxeye och Resumé med Veckans Affärer som mediepartner.
Första upplagan samlade 150 gäster under onsdagen vid Meeting Room på Alströmergatan i Stockholm.

Förutom olika talare fick gästerna också ta del av slutresultatet från årets varumärkesundersökning Purposeful Brands från just Lynxeye.

Precis som namnet antyder går undersökningen ut på att ranka Sveriges 30 största bolag sett till omsättning inom fem kriterier med syftet att få en måttstock på hur meningsfullt bolaget egentligen uppfattas som.  

För tredje året på raken sopar IKEA banan med övriga och därefter följer återigen Volvo Cars på andraplatsen.

”Vi ser en topp-duo som ligger lite i en egen liga jämfört med många andra välkända svenska varumärken”, säger Lynxeye-medgrundaren Johan Ekelin.

Det anser han beror på att såväl IKEA som Volvo Cars har en tydligt framtidsorienterad strategi där flera år har lagts på att bygga upp värderingar som svenskarna kan identifiera sig med.

”De uppfattas ha ett högre syfte med sin verksamhet, vilket har blivit allt viktigare för att driva upp kundlojaliteten och växa affären”, säger Johan Ekelin.

Nytt för årets undersökning är att Volvo Trucks har letat sig in på tredje plats.

Lynxeye konstaterar också att Vattenfalls avyttring av brunkolsverksamheten samt satsning på förnyelsebar energi tycks ha vänt en negativ uppfattning om bolaget.

”Det stora med årets undersökning tycker jag är att många storbolag själva har börjat förstå vikten av lösa verkliga problem för människor och samhället om man ska klara av att vara relevant i framtiden”, säger Johan Ekelin.

Efter sommaren släpper Lynxeye även en lista över en digital klass.

Tio-i-topp-listan över mest meningssfulla storbolag, enligt undersökningen Purposeful Brands 2018:

1. Ikea 
2. Volvo Cars
3. Volvo Trucks 
4. Ica 
5. Astrazeneca
6. Autoliv
7. Sandvik
8. Assa Abloy
9. Axel Johnson
10. Securitas


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant