Fotograf: Pixabay.

Så sätter 6 kvinnliga bossar den nya tonen för musikbranschen

Samtidigt som #MeToo-rörelsen ångar framåt i den amerikanska filmindustrin gör musikbranschen sitt bästa för att hänga med i takterna. Här är kvinnorna som är branschens tungviktare och går i täten för att skaka om strukturen.

I februari krävde 21 kvinnliga chefer att Grammy-chefen Neil Portnow skulle avgå efter att han under ett tal sagt att kvinnor i musikbranschen skulle "step up". Fem veckor senare tillsättes grundaren av uppropet Time’s Up, Tina Thcen, som ordförande för ett nytt mångfaldsarbete på den amerikanska “Recording Academy”, där Neil Portnow är vd.

Glöden har inte svalnat sedan dess, tvärtom. Nu är flera kvinnliga chefer på väg att ändra den mansdominerade musikindustrin i grunden. Marie Claire skriver om några av de viktigaste kvinnliga "tonsättarna" just nu.

Ethiopia Habtemaria, vd för Motown Records, hade starka kvinnliga artister som sina idoler på 90-talet – Lauryn Hill, Aaliyah, Janet Jackson, TLC och Missy Elliott.

"Du tittade upp på dem. Du ville att de skulle vara din syster. För mig representerade dessa kvinnor allt du kunde vara", berättar hon för Marie Claire.

Hon ville jobba för musikbranschen och redan som 14-åring blev drömmen verklighet när hon fick chansen att börja jobba på LaFace Records. Efter en spikrak karriär i branschen på bland annat Universal Music Publishing Group, där hon signat stjärnor som Justin Bieber, J. Cole, Ludacris och Ciara, styr hon sedan 2014 Motown Records.

Gällande sexismen i branschen säger Ethiopia Habtemaria att hon har hamnat i flera obekväma situationer och därför hittat sätt att skydda sig och sett till att folk respekterat henne. Men tillägger också att hennes snabba karriär har gjort att hon knappt har hunnit tänka efter på vägen.

Jennifer Justice, ansvarig för företagutveckling på eventbolaget Superfly, började sin bana som personlig advokat för hip-hop-artisten Jay-Z. I 17 år övervakade hon allt som artisten tog sig för.

Numera styr hon utvecklingen för Superfly som arrangerar musikfestivaler. Efter två decennier i branschen vill hon skapa fler möjligheter för kvinnor.

"När du är den enda kvinnan i rummet blir du nästan en del av problemet. Du spelar spelet som en av pojkarna. Ju äldre jag blivit desto mer har jag insett att kvinnor inte får lika bra betalt som män och inte når till toppen”, säger Jennifer Justice.

Hon menar också att filmindustrins #MeToo-rörelse har gått snabbare än musikbranschens eftersom det där finns så många fler, mansdominerande, aktörer som måste förändra sig.

"Folk vill inte prata om dåligt beteende eftersom de är rädda för vedergällning", säger hon och menar att ingen förändring kommer ske om inte männen börjar bry sig.

Caron Veazey, medgrundare av produktionsbolaget I Am Other, var vice vd för den globala marknadsföringen på Sony Music när producenten Pharrell Williams frågade om hon ville starta ett bolag med honom. Det var sju år sedan och därefter har det kreativa kollektivet uppnått stor framgång med bland annat 21 Grammy-nomineringar.

Detta har gjort hennes namn till ett av de tyngsta i branschen. Tillsammans med 20 branschkollegor (inklusive Jennifer Justice, Ty Stiklorius och Lou Taylor), var hon med och skrev under kravet som uppmanade till Neil Portnows avgång, efter att han sa att kvinnor ska “step up”. Bara under de senaste fem åren har 91 procent av all Grammy-nomineringarna gått till män.

"Det utlöste så mycket känslor, vadå step up?! Det är ju precis det som så många av oss gör varje dag. Hur vågar du förnedra oss på det här sättet?”, säger Caron Veazey om uttalandet.

Det är 25 år sedan Lou Taylor startade bolaget Tri Star Sports & Entertainment Group, endast 28 år gammal, med två basebollstjärnor och en boxare i portföljen. Hon har sedan dess även framgångsrikt lett affärssidan av karriärerna för en mängd artister som exempelvis Gwen Stefani, Jennifer Lopez, Mary J. Blige och Britney Spears.

Lou Taylor driver idag ett team på 90 personer i två städer, Los Angeles och Nashville, och 70 av de anställda är kvinnor. Taylor säger att hennes kvinnliga arbetskraft inte handlar om att jämna ut spelplanen. Det beror helt enkelt på att kvinnor är bättre managers för artister.

Andra tungviktare som nämns från branschen är Ty Stiklorious, grundare och vd för produktionsbolaget Friends at Work och Michelle Jubelirer, operativ chef på skivbolaget Capitol Music Group.

"Om jag ska vara riktigt ärlig, alla killar jag gav min CV till i musikbranschen i början sa eh nej men här är mitt nyckelkort,  kom upp till mitt hotellrum och ät middag med mig. Jag sa alltid nej och undrade hur jag någonsin skulle komma in i branschen", berättar Ty Stiklorious och fortsätter.

"Vi måste börja namnge och skämma ut de personer som har trakasserat kvinnor sexuellt under hela sin karriär."

Amerikanska musikbranschens maktkvinnor:

  1. Ethiopia Habtemaria, vd för Motown Records
  2. Jennifer Justice, ansvarig för företagutveckling på eventbolaget Superfly
  3. Caron Veazey, medgrundare av produktionsbolaget I Am Other
  4. Lou Taylor, grundare Tri Star Sports & Entertainment Group
  5. Ty Stiklorious, grundare och vd för produktionspolaget Friends at Work
  6. Michelle Jubelirer, operativ chef på skivbolaget Capitol Music Group