Sophia Bendz. Fotograf: Joakim Bendz

Här är Sophia Bendz senaste investering inom femtech

Det nystartade bolaget har tagit fram en mens- och fertilitetstracker för kvinnor i tillväxtländer. Nu tar man in nytt kapital från flera tunga affärsänglar, däribland Spotify-veteranen Sophia Bendz.

Idag rapporterar DI Digital om femtech-bolaget Grace Health som tagit in nytt kapital från flera stora investerare. Av de affärsänglar som investerat i det nystartade bolaget finns bland annat Sophia Bendz, som var med i Spotifys start, Onlinepizza-grundaren Erik Byrenius och Hampus Jakobsson som är medgrundare av mobilföretaget TAT.

”Det känns kul att vi fått in erfarna personer som kan hjälpa oss framåt. Vi har handplockat våra investerare för att vi tycker att de har den kunskap som vi behöver i det här skedet”, säger Grace Health-grundarna Thérèse Mannheimer och Estelle Joubert Westling till Di Digital.

Bolaget grundades 2017 och utvecklar en mens- och fertilitetstracker, vilket är en datasnål tjänst utvecklad för kvinnor i utvecklingsländer. Tanken är att de 800 miljoner kvinnor som har mens varje dag, ska kunna följa, förstå och planera för sin menscykel. Tjänsten kommer även att ha en AI-funktion som ska kunna hitta tidiga tecken på diagnoser som kan behöva läkarvård.

Thérèse Mannheimer har arbetat med produktutveckling på bolaget Lifesum och är även medgrundare till stiftelsen Allbright, samt har en styrelseplats i UN Women i Sverige.

”Jag har jobbat med produktutveckling med användaren i centrum men då med användare som har god tillgång till data, hårdvara och ett väl fungerande samhälle. Därför blev jag nyfiken på vad som händer om man skalar ner och förenklar”, säger Thérèse Mannheimer.

Grundarna vill inte specificera hur stor den nya investeringen är. Planen är att kapitalet ska gå till att utveckla tjänsten, expandera och officiellt lansera den i Ghana under året. Målet är att finnas i minst fem länder utöver Ghana år 2020.

Anledningen till att man väljer Ghana som sin första marknad är att Estelle Joubert Westling har erfarenhet av flera projekt i landet sedan 2013, bland annat med att lansera köp- och säljsajten Tonaton.com, en del av Kinnevikägda Saltside.

”Man använder data och teknik på ett annat sätt i Ghana. Det måste också finnas en lägre tröskel för att användaren ska börja använda tjänsten. Produkten måste vara anpassad för de kulturella förutsättningarna”, säger hon.