Fotograf: Pressfoto Ungdomsbarometern/Bruce Mars, Pexels

Ungdomsbarometerns vd: ”Unga fattar att de påverkar miljön genom de varumärken de väljer”

I veckans avsnitt av Hållbarhetspodden trendspanar Ungdomsbarometerns vd Ulrik Simonsson kring vad unga tycker och tänker kring hållbarhet och företagens ansvar. 

”Dagens unga har växt upp med klimatförändringar. De kräver att företag ska ta ansvar och de konsumerar medvetet.”

Det konstaterar Ulrik Simonsson, vd för analysföretaget Ungdomsbarometern.

Företag som vill ha nya unga kunder gör bäst i att tydligt märka sina produkter med information direkt på varorna och att tillgängliggöra fördjupande information på hemsidan.

Dessutom vill unga gärna ha hållbarhetsinformation i reklamen om produkterna.

”Unga fattar att de påverkar miljön genom de varumärken de väljer, och de påverkar även många i sin omgivning,” säger Ulrik Simonsson.

Ungas identitet styr deras handlingar och även deras beslut. Själva klassificerar de sig som miljövänner, antirasister, livsnjutare, gamers, hundvänner, feminister – och de är stressade.

Men som företag bör man passa sig noga för att dra alla ungdomar över en kam.

”Alla typer av generaliseringar är mindre värda idag än för 10 år sedan. Dagens unga är mer heterogena än någonsin, så det gäller att läsa på om den enskilda målgruppen”, säger Ulrik Simonsson.

Dagens unga tror de kommer få det sämre än sina föräldrar gällande miljöfrågor, men de är inte uppgivna. Trenden har varit tydlig länge: färre unga är med i föreningar och demonsterar på gator och torg – i stället är de engagerade i konsumtionsrelaterade frågor på andra sätt.

”Det här är framtidens konsumenter, anställda, chefer och beslutsfattare – och de är kräsna.”

Lyssna på hela avsnittet av Hållbarhetspodden med Ulrik Simonsson här:


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Nytt ras i H&M-aktien efter morgonens försäljningssiffror
  2. Mitt i stora julruschen – e-handelsslakt på börsen
  3. Missbruksexperten: Mobilen har blivit vår nya cigarett – så blir du kvitt beroendet
  4. Svensken som tog en plats i världens bästa basketlag – så investerar han sina miljoner
  5. Flygfritt: Samtal strömmar in till den lilla tågresebyrån i Kalmar – fördubblar omsättningen på utlandsresor i år
  1. Miljonregn över uppfinningen som minskar vattenförbrukningen med 98%
  2. Så gick det med den skrotade miljardsatsningen i Klippan efter SD:s valframgångar
  3. Stjärnförvaltaren Simon Blecher: Aktiemarknaden har börjat tappa fotfästet
  4. Flygfritt: Samtal strömmar in till den lilla tågresebyrån i Kalmar – fördubblar omsättningen på utlandsresor i år
  5. Leif GW:s plåsterbolag rusar tvåsiffrigt på nytt avtal

För dig som prenumerant