Fotograf: Pressfoto Ungdomsbarometern/Bruce Mars, Pexels

Ungdomsbarometerns vd: ”Unga fattar att de påverkar miljön genom de varumärken de väljer”

I veckans avsnitt av Hållbarhetspodden trendspanar Ungdomsbarometerns vd Ulrik Simonsson kring vad unga tycker och tänker kring hållbarhet och företagens ansvar. 

”Dagens unga har växt upp med klimatförändringar. De kräver att företag ska ta ansvar och de konsumerar medvetet.”

Det konstaterar Ulrik Simonsson, vd för analysföretaget Ungdomsbarometern.

Företag som vill ha nya unga kunder gör bäst i att tydligt märka sina produkter med information direkt på varorna och att tillgängliggöra fördjupande information på hemsidan.

Dessutom vill unga gärna ha hållbarhetsinformation i reklamen om produkterna.

”Unga fattar att de påverkar miljön genom de varumärken de väljer, och de påverkar även många i sin omgivning,” säger Ulrik Simonsson.

Ungas identitet styr deras handlingar och även deras beslut. Själva klassificerar de sig som miljövänner, antirasister, livsnjutare, gamers, hundvänner, feminister – och de är stressade.

Men som företag bör man passa sig noga för att dra alla ungdomar över en kam.

”Alla typer av generaliseringar är mindre värda idag än för 10 år sedan. Dagens unga är mer heterogena än någonsin, så det gäller att läsa på om den enskilda målgruppen”, säger Ulrik Simonsson.

Dagens unga tror de kommer få det sämre än sina föräldrar gällande miljöfrågor, men de är inte uppgivna. Trenden har varit tydlig länge: färre unga är med i föreningar och demonsterar på gator och torg – i stället är de engagerade i konsumtionsrelaterade frågor på andra sätt.

”Det här är framtidens konsumenter, anställda, chefer och beslutsfattare – och de är kräsna.”

Lyssna på hela avsnittet av Hållbarhetspodden med Ulrik Simonsson här:


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svagaste kronan sedan 2002 - ”svårt att se vad som skulle kunna få det att vända”
  2. Lista: Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2019
  3. ”Jordens lungor” brinner rekordmycket – kan få förödande konsekvenser för klimatet
  4. Så klär du dig bäst för jobbintervjun – enligt modepsykologen
  5. Finland ska rösta för Storbritanniens räkning – när Brexit kryper närmare
  1. Oroväckande tecken: Danmarks tredje största bank betalar för att folk ska ta bolån
  2. PR-veteranen som upptäckte Greta Thunberg – och anklagades för att utnyttja hennes framgång
  3. Ny XXL-skandal – erkänner prisfusk
  4. Viktigaste faktorn till en framgångsrik start-up – enligt stjärnentreprenören som sålde sin app för 816 miljoner
  5. Möt mannen bakom Volvos Teslautmanare - ”Motorn är ointressant - designen är allt”

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.