Fotograf: Pressfoto Ungdomsbarometern/Bruce Mars, Pexels

Ungdomsbarometerns vd: ”Unga fattar att de påverkar miljön genom de varumärken de väljer”

I veckans avsnitt av Hållbarhetspodden trendspanar Ungdomsbarometerns vd Ulrik Simonsson kring vad unga tycker och tänker kring hållbarhet och företagens ansvar. 

”Dagens unga har växt upp med klimatförändringar. De kräver att företag ska ta ansvar och de konsumerar medvetet.”

Det konstaterar Ulrik Simonsson, vd för analysföretaget Ungdomsbarometern.

Företag som vill ha nya unga kunder gör bäst i att tydligt märka sina produkter med information direkt på varorna och att tillgängliggöra fördjupande information på hemsidan.

Dessutom vill unga gärna ha hållbarhetsinformation i reklamen om produkterna.

”Unga fattar att de påverkar miljön genom de varumärken de väljer, och de påverkar även många i sin omgivning,” säger Ulrik Simonsson.

Ungas identitet styr deras handlingar och även deras beslut. Själva klassificerar de sig som miljövänner, antirasister, livsnjutare, gamers, hundvänner, feminister – och de är stressade.

Men som företag bör man passa sig noga för att dra alla ungdomar över en kam.

”Alla typer av generaliseringar är mindre värda idag än för 10 år sedan. Dagens unga är mer heterogena än någonsin, så det gäller att läsa på om den enskilda målgruppen”, säger Ulrik Simonsson.

Dagens unga tror de kommer få det sämre än sina föräldrar gällande miljöfrågor, men de är inte uppgivna. Trenden har varit tydlig länge: färre unga är med i föreningar och demonsterar på gator och torg – i stället är de engagerade i konsumtionsrelaterade frågor på andra sätt.

”Det här är framtidens konsumenter, anställda, chefer och beslutsfattare – och de är kräsna.”

Lyssna på hela avsnittet av Hållbarhetspodden med Ulrik Simonsson här:


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Butiksdöden slår till: Skokedjan stänger nästan alla sina butiker
  2. Bolagen som utklassar allt och alla - här är Sveriges 728 Superföretag 2018
  3. Hedgefondstjärnan Mitteregger tvingas stänga fonden för nya kunder - har blivit för stor och framgångsrik
  4. IKEA-sfären storköper i H&M - ökar mest i aktien efter familjen Persson senaste kvartalet
  5. Warren Buffett förutsåg Sears fall – för 13 år sedan
  1. Bolagen som utklassar allt och alla - här är Sveriges 728 Superföretag 2018
  2. Butiksdöden slår till: Skokedjan stänger nästan alla sina butiker
  3. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  4. Bytte läkarlinjen mot kampanjen Flygfritt 2019 – ”Jag är tacksam för att klimatförändringen fått mig att leva här och nu”
  5. Ikea sålde 1 miljon vegankorvar på två månader

För dig som prenumerant