Maria Mattsson Mähl konstaterar att det ofta finns fördelar med att vara företagsledare och kvinna. Fotograf: Pressbild.

"Nästa gång en kvinna presenterar en affärsidé. Lyssna noga! Det kan vara nästa Klarna, Skype eller Spotify"

Hon är en av Näringslivets mäktigaste kvinnor och har även blivit utnämnd till Årets kvinnliga Gasell 2018 av Dagens Industri. Här är Maria Mattsson Mähls tidigare gästkrönika och uppmaning till affärsrådgivare, banktjänstemän och investerare.

Nu krossar kvinnorna glastaket

Har det någon betydelse om en företagsledare är kvinna eller man? Den frågan har jag haft anledning att fundera över många gånger och jag kan konstatera att det vid ett flertal tillfällen har funnits fördelar med att vara kvinna. Tänk bara på det enkla faktum att en färgglad klänning sticker ut i ett sammanhang där alla andra bär mörk kostym.

Självklart har jag varit frustrerad många gånger, inte minst när jag fått förminskande kommentarer, men som entreprenör måste man snabbt lära sig att svagheter och utmaningar – rätt hanterat – också är möjligheter och tillgångar. Den som vinner i slutänden är den som är trägen, som har mest ”vinnarskalle” och inte ger upp så fort det blåser motvind. Och det gäller både kvinnor och män.

Sedan ett par år tillbaka innehar alltfler kvinnor höga maktpositioner i samhället. Jag har idag många väninnor som befinner sig på andra sidan glastaket som företagsledare, styrelseproffs och ägare. Det är kvinnor med makt, pengar, kontakter och ambitioner. Det är fantastiskt.

En stor utmaning för oss kvinnor har dock varit de slutna dörrarna till de viktiga nätverken. Vi har saknat möjligheten och tryggheten att kunna ringa en nyckelperson när det har behövts en ”tungviktare” för att lösa ett problem. Vi har under lång tid underkastat oss hårt arbete, men den sista pusselbiten har saknats.

Med fler kvinnor ovanför glastaket tror jag att vi nu kommer flytta fram positionerna.

För precis som när det gäller ”omöjliga” rekord inom idrotten har det funnits ”omöjliga” barriärer i näringslivet - som senare visat sig möjliga.

Annika Falkengren visade att det gick utmärkt att vara kvinna och vd för en börsnoterad bank. Christina Stenbeck visar att det går utmärkt att axla rollen efter Jan Stenbeck. Ida Backlund som grundade Rapunzel of Sweden visade att en sann entreprenör kan lyckas få ett banklån genom att ta med sin pappa på bankmötet – om nu banken kräver att det finns en medelålders man i rummet.

Därför kommer här en uppmaning till affärsrådgivare, banktjänstemän och investerare. Nästa gång en kvinna presenterar en affärsidé. Lyssna noga! Det kan vara nästa Klarna, Skype eller Spotify.

För en sak är jag helt säker på – entreprenörskap är inte en egenskap som sitter i könet.


Gästkrönika skriven av: Maria Mattsson Mähl, vd och grundare AlphaCE.