Fotograf: Page Anchor

Här är enkla svenska uppfinningen som krossat sitt Kickstarter-mål – 10 gånger om

Ankarbokmärket gör succé på crowdfunding-sajten - har samlat in mer än 550.000 kronor.

En bok som inte slås igen även om den läggs åt sidan. Det är affärsidén för Page Anchor som med bara några timmar kvar på Kickstarter har samlat in drygt en halv miljon kronor trots att målet bara sattes till 50 000 kronor.

”Tack vare all tid som lagts på att skapa en nära relation med bokcommunityt på Instagram kunde vi slussa en hel del trafik till Kickstarter så fort vår kampanj gick live", skriver Page Anchor-grundaren Markus Jones-Quartey till E-handel.se

Han konstaterar också att det också starkt har bidragit till att Page Anchor lyckades skrapa ihop hela förra årets omsättning på blott 13 dagar.

Med omkring 50 timmar kvar, har Kickstater-kampanjen redan hunnit passerainsamlingsmålet på 50 000 med råge och är just nu uppe i nära 550 000 kronor. Kampanjen har redan hunnit backas av 866 personer som har kunnat välja att köpa ett eller flera ankare i fyra modeller – där en bland annat består av guld.

Affärsidén till Page Anchor föddes när han studerade och blev mäkta frustrerad över böcker som föll ihop när han skulle föra anteckningar.

I stället för bokmärken med änglar och annat som barn brukar gilla såg han framför sig ett ankare i form av ett smycke som får böcker att inte slå igen.

”Genom att fokusera på produktens utseende var tanken att den inte bara skulle vara attraktiv för bokmalar och studenter, utan även för den som är mer intresserad av mode och inredning”, skriver han till Ehandel.se

Han finansierade bolaget ur egen ficka och inriktade försäljningen mot ett ”nischat community”.

Allteftersom har produkten fått uppmärksamhet på Instagram och är numera uppe i cirka 10 000 följare samtidigt som nära 20 procent av bolagets redan befintliga kunder har lagt upp produkten på sitt eget Instagram-konto, enligt Ehandel.se

”Eftersom produkten inte var något som folk aktivt letade efter var det mycket viktigt att Page Anchor inte bara löste ett problem, utan även kunde vara attraktivt för dem som är intresserades av mode, inredning, eller helt enkelt var ute efter en snygg och användbar present.”



Idag är det inte bara Markus Jones-Quartey som arbetar med Page Anchor, utan han har också anställt Marcus Karoumi som marknadsansvarig samt Eda Unel som kreativt ansvarigt.

Trions plan är att vidareutveckla konceptet genom att dels introducera fler liknande produkter, dels utforska nya kundsegment och marknader.

”Utöver USA och EU, som är regionerna som vi säljer mest i, har vi nyligen sett intresse i Kina och andra delar av Asien”, skriver Marcus Jones-Quartey till Ehandel.se 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Flygfritt: Samtal strömmar in till den lilla tågresebyrån i Kalmar – fördubblar omsättningen på utlandsresor i år
  2. Svensken som tog en plats i världens bästa basketlag – så investerar han sina miljoner
  3. Topplista: 10 hetaste aktierna just nu
  4. Så gick det med den skrotade miljardsatsningen i Klippan efter SD:s valframgångar
  5. Här är 7 enkla beteenden som gör dig mer attraktiv - enligt forskning
  1. Miljonregn över uppfinningen som minskar vattenförbrukningen med 98%
  2. Lööf ger besked: Inget samarbete mellan C och S
  3. Stjärnförvaltaren Simon Blecher: Aktiemarknaden har börjat tappa fotfästet
  4. Hon förvaltar Petter Stordalens framtidsmiljoner: "Rent krasst kanske vi investerar för mycket"
  5. Så gick det med den skrotade miljardsatsningen i Klippan efter SD:s valframgångar

För dig som prenumerant