THQ-spelet de Blob 2. Fotograf: THQ Nordic

Glödheta spelbolaget lyfte tvåsiffrigt på nya supersiffrorna

Spelbolaget THQ Nordic redovisade på onsdagen kraftigt ökande omsättning och högre vinst för det första kvartalet jämfört med samma period året innan.

Orsaken är främst förvärvet av Koch Media som konsoliderades den 14 februari.

Omsättningen uppgick till 632,9 miljoner kronor (81,9), en ökning med 673 procent mot föregående år. Exkluderat för Koch Media steg omsättningen med 64 procent till 135 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev 107,3 miljoner kronor (31,9), med en rörelsemarginal på 17,0 procent (38,9). Exklusive Koch Media steg rörelseresultatet med 54 procent till 49 miljoner kronor.

Dagens Industris Johan Wendel ser en fortsatt resa uppåt för aktien.

”Spänn fast er – resan har bara börjat”, skriver han.

Det mest övertygande i rapporten var att rörelseresultatet hamnade på 107,3 miljoner kronor, enligt Di. Det gav inte bara en rörelsemarginal på 17 procent, utan var även klart över analytikernas prognoser.

Di varnar samtidigt för att marginalen lär svänga mellan kvartalen beroende på ett antal faktorer; däribland antalet släppta spel och hur stor andel av dessa är egna respektive förlagstitlar.

Det andra kvartalet är dessutom det svagaste för företaget men på längre sikt anses riktningen inte gå att ifrågasätta. Detta eftersom både försäljning och lönsamhet bedöms bli bättre.

Di hade i april en köprekommendation på THQ Nordiq på grund av två orsaker; marknaden var överdrivet pessimistisk kring framtiden efter Koch Media-förvärvet och att vd Lars Wingefors kan leverera tillväxt och lönsamhet, och det ofta bättre än väntat.

Tidningen ändrar inte sin uppfattning efter senaste rapporten och skriver att ytterligare ”förvärv lär alltså komma om tillfälle ges”. 

Vid 15.30-tiden på onsdagen stod aktien 18 procent högre än stängningskurs på tisdagen.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.