Fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahmovic jämte en Volvo XC70. Fotograf: Volvo/Press

Volvo-chef: Kina bättre på att bygga bilar än Sverige

Volvo Cars designchef Robin Paige hyllar bolagets kinesiska fabriker. ”Vi märker att kvaliteten på bilarna faktiskt är högre i Kina än i Europa”, sade han nyligen i en intervju.

2017 blev ett rekordår för Volvo Cars med 571 000 sålda bilar och en rörelsevinst på 14,1 miljarder kronor. Enligt uppgifter vill nu bolagets kinesiska ägare, Geely, börsnotera det svenska varumärket till ett värde på över 250 miljarder kronor. Det skriver Financial Times.

Det skulle innebära att Volvo Cars värderades till tio gånger intäkterna, vilket kan jämföras med BMW och Daimler som båda värderas till 2-3 gånger intäkterna, enligt Financial Times.

Den höga värderingen har fått många att höja på ögonbrynen. Dagens Industri skrev i en analys på fredagen att "om Volvo Cars nu i slutet av en konjunkturcykel värderas till över 200 miljarder är det häpnadsväckande och närmast en alarmerande bubbelvarning."

En av fördelarna som Volvo har, enligt Financial Times, är obegränsad tillgång till den kinesiska marknaden. De tyska rivalerna måste använda sig av joint ventures, och dela på vinsterna med en lokal tillverkare, om de vill nå den stora marknaden.

Den kinesiska kopplingen var annars något som oroade vissa bedömare när Geely köpte Volvo Cars från Ford Motor Company för drygt 15 miljarder kronor år 2010. Det fanns en oro kring att kvaliteten på varumärket skulle sjunka.

Men enligt Robin Paige, designchef på Volvo Cars, är de kinesiska fabrikerna faktiskt bättre än de europeiska. Volvo har i dag tillverkning i Sverige, Belgien och Kina. Till sommaren öppnar en fabrik i USA.

”Vi märker att kvaliteten på bilarna faktiskt är högre i Kina än i Europa”, sade han nyligen till den australiensiska bilsajten Go Auto.

Ett av skälen är enligt designchefen att de europeiska fabrikerna är så pass automatiserade att det manuella finliret saknas i jämförelse med i Kina, som dessutom har lägre tolerans för fel.

”De har fler arbetare, mindre automatisering, vilket faktiskt gör det möjligt att minska toleransen... och göra finjusteringar”, sade han och tillade:

”Det är inga massiva skillnader, men om du vill göra poäng-för-poäng och genomsnitt så är Kina riktigt jäkla duktiga, så vi är inte så oroliga för det nu."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Från rik uppväxt till att skrapa tuggummi på lagergolv: Så höll den svenska smygrasismen på att knäcka topp-vd:n
  2. Grubblaren som blev serieentreprenör – och spindel i de tunga investerarnas nät
  3. Efter Paypal-försäljningen – Izettles grundare sällar sig till skaran av Sveriges techmiljardärer
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Här är enkla svenska uppfinningen som krossat sitt Kickstarter-mål – 10 gånger om
  1. Blankarna dubblade just insatserna mot H&M – satsar 7 miljarder på kurskollaps
  2. Stjärnförvaltaren Simon Blechers nya köpräd – shoppar aktier för 140 miljoner i svenska storbolaget
  3. 4 aktier som laddar för rusning på sommarbörsen
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Storbolagen med störst fallhöjd på börsen – enligt proffsen

För dig som prenumerant