Behöver bara laddas en gång i veckan: Nu spår Renault-chefen ett riktigt genombrott för elbilar - Elbilar
ANNONS
Renaults elbilscenter i Täby Centrum

Behöver bara laddas en gång i veckan: Nu spår Renault-chefen ett riktigt genombrott för elbilar

Elbilsexperten Gilles Normand, Senior Vice President EV på Renault, kör runt 50 mil i veckan med sin elbil – på en enda laddning. Tack vare den snabba teknikutvecklingen spår han nu ett genombrott för elbilar inom företagssektorn.

Marknaden för elbilar växer och därmed även inom tjänstebilssektorn. I dag är det redan många företag som väljer att investera i elbilar som företagsbilar, trots att själva kostnaderna för bilen är något högre än andra alternativ. Men, enligt Gilles Normand kommer investeringen löna sig i längden.

”Kostnaden för bilen är något högre, men kostnaden för användningen är mycket lägre. Vilket betyder att elbilen ger en stor fördel för både företag och privatpersoner. På toppen av detta finns faktorer så som att många städer i världen kommer att begränsa framkomligheten för konventionella fordon, och det skapar ytterligare en stor fördel för de eldrivna bilarna”, säger Gilles Normand.

Utveckling av infrastrukturen

Trots en uppgång är det i dag en låg procent av alla tjänstebilister som väljer elbilar. Anledningen till att de inte är fler anses bero på bland annat kostnaden, men även en begränsad räckvidd. En annan faktor kan vara att infrastrukturen för laddstationer anses osäker.  

Framtidsinriktad lösning

Med utbudet av elbilar från Renault får du energieffektivitet utan att kompromissa med prestandan. Renaults mål är att hjälpa företag utveckla verksamheten samtidigt som du bidrar till att skapa en bättre miljö. 

Välj helt eldrivna bilar till din verksamhet eller din park med företagsbilar så satsar du samtidigt på framtiden. 

Läs mer om Renault tjänstebilar här

Men när användningen av elbilar ökar kommer infrastrukturen att förbättras och utbudet av både laddstationer och antalet modeller i elbilsklassen att öka.  

”Det behövs en längre räckvidd och fler utmanare på marknaden. Kunderna tycker om att ha mycket att välja på och jag välkomnar varmt konkurrens på elbilsmarknaden för att den ska kunna utvecklas. Man behöver fortsätta att arbeta hårt för att reducera kostnaden för elbilar, och investera mer i infrastrukturen för att säkerställa att kunderna har möjlighet att ladda sina bilar överallt.” 

I starten av elbilseran var räckvidden runt 150 kilometer, vilket var en utmaning för både tillverkare och försäljare. Idag finns redan 300 kilometer räckvidd och utveckling sker ständigt.

”Jag använder min elbilvarje dag, ungefär 70 kilometer om dagen och då laddar jag den bara en gång i veckan – vilket gör livet väldig enkelt. Vi på Renault arbetar hårt med att utveckla både räckvidden och att snabba på laddningstiden", berättar Gilles Normand.

Stärkt trovärdighet

De som använder sig av elbilar som tjänstefordon ökar trovärdigheten för bolagets miljöarbete, vilket även stärker varumärket.

”Slutsatsen är att företag rör sig mer mot elbilar. Rent objektivt är detta mer och mer intressant eftersom kostnaden för användningen blir betydligt lägre, samtidigt som marknadsvärdet kommer att bli mycket högre än vad det brukar vara för traditionella fordon”, avslutar Gilles Normand.  

I februari hade Renault premiär för sin första butik för elbilar i Europa. Belägen i Täby Centrum har butiken en inspirerande miljö där besökarna får möjlighet att ta del av mer information kring hur det är att äga och köra en elbil, samt ytterligare information om relevanta ämnen som infrastruktur, laddning och lokala bestämmelser. Här kan du även köpa din nya elbil och samtidigt få all den information du behöver. 

Läs mer om Renaults elbilar här