ANNONS

Unified Commerce – så kommer framtidens handel att se ut

Digitaliseringen har förändrat hur konsumenter väljer att handla. Det är alla överens om. Omnichannel har länge dominerat samtalet men nu menar experterna att framtidens handel istället kommer att kretsa kring unified commerce.

 ”Från att den digitala handeln var ett komplement till den fysiska butiken har den de senaste åren blivit en helt egen plattform. Digitaliseringen är här och vi konsumenter påverkas av automatiserade flöden, lättillgänglighet och digital teknik”, säger Ulf Tillander, global industridirektör inom Retail & Wholesale på affärsystemleverantören IFS. 

En affärsmodell som har fungerat väl under senare tid är ominchannel-modellen, där digitala plattformar överlappar med den fysiska butiken. Det är dags att tänka nytt på den fronten, menar Ulf Tillander: 

”Många leverantörer tjatade sönder begreppet omnichannel. En del använder det fortfarande, men branschen och kunderna är nog trötta på det.” 

IFS

IFS utvecklar och levererar affärssystem till kunder över hela världen. Ett bra affärssystem är kärnan för att lyckas med unified commerce. Utan en modern plattform kommer man aldrig att kunna uppnå den sömlöshet som krävs av framtidens retailer.

Läs mer här

Sömlösa lösningar är framtiden

Framtidens kunder kommer att kräva något annat, och det är unified commerce. Det innebär att kundupplevelsen ska vara sömlös oavsett om man handlar i fysisk butik eller på digital plattform. Det ska bara finnas en version av kund, order, lager och produktinformation som förändras friktionsfritt, i realtid. Några retailers är redan duktiga på detta. Men de är få, menar Ulf Tillander.

”Kunden hamnar äntligen i centrum. Vi som kunder vill bli bemötta på samma sätt oavsett var eller hur vi handlar.”

För att kunna implementera unified commerce, krävs tydlighet på IT-sidan eftersom IT fortsatt kommer att finnas i allt vi gör. För att realisera ett fungerande system behöver man därför fortsätta utveckla IT-sidan i samråd med verksamheten. Förändringarna kommer att se olika ut, beroende på vad man säljer och till vilket pris.

Hur kommer framtidens detaljhandel att se ut? 

”Jag tror att slutprodukten fortsatt kommer vara en kombination av det digitala och det fysiska, men med ett ännu större inslag av personlig service. Kunden kommer ställa mer krav på bra service, tydlig, personaliserad kommunikation och rätt uppdaterad information överallt. Har man en fysisk tjänst som uppskattas av kunderna, då har man mycket att vinna!” Säger Ulf Tillander.

GDPR – en viktig del av unified commerce

EU:s nya dataskyddsförordning, GDPR, träder i kraft den 25 maj och kommer att påverka relationen mellan försäljare och kund i allra högsta grad.

”Det handlar om att ge dig som kund makten att välja om du vill finnas med eller inte. Det är viktigt, speciellt när vi går mot affärsmodeller som fokuserar på kvalitet och inte kvantitet. Vi kommer nog att få se myndigheter som slår ner på företag som går emot lagen. Förhoppningsvis gör det att man som företagare väljer att följa lagen och även att bemöta sin kund på det sätt som den vill bli bemött. I grund och botten handlar det om relevans”, avslutar Ulf Tillander.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant