Marcus Wallenberg, styrelseordförande i FAM, som investerar i Peltarion Fotograf: Yvonne Åsell/TT

Wallenbergarna investerar 110 miljoner kronor i svenskt doldisbolag med Nasa och Tesla i kundlistan

Nasa, Tesla och familjen Wallenberg är bara några av de som fått upp ögonen för de hemlighetsfulla svenskarna som vill göra AI tillgängligt för fler.

Familjen Wallenberg har satsat stort på att se till att Sverige tar en tätposition inom ett framtidens kanske viktigaste områden, artificiell intelligens.

I november i fjol donerade familjens stiftelse inte mindre än 1 miljard kronor till WASP, Wallenberg Autonomous Systems and Software Program, med Linköpings universitet i spetsen för att bygga kompetens inom olika delar av AI. Satsningen på AI leds av robotikprofessorn Danica Kragic Jensfelt.

Läs mer: "Industrin behöver det vi utvecklar – och det är bråttom nu"

Nu går familjens ägarbolag FAM tillsammans med EQT in med 110 miljoner kronor i den svenska AI-doldisen Pelterion, rapporterar Di Digital.

”Det känns väldigt bra. Vi valde att gå med Wallenberg för att de gjort så mycket för AI i Sverige. De ser vikten av det och de ser framför allt vikten av att det inte bara är några få techbolag som har tillgång till tekniken. Det här kommer påverka alla”, säger Peltarions grundare och vd Luka Crnkovic-Friis till sajten.

Peltarion är litet av ett doldisbolag som under mer än ett decennium verkat i det tysta. Tekniken man utvecklat kan användas väldigt brett. Bland annat har man utvecklat en tjänst som flera svenska banker använder för att värdera bostäder. 

Dessutom har Peltarion testat tekniken tillsammans med pappersindustrin, medicintekniska företag samt reklam- och produktionsbolag där AI:n skapar musik. Bland partners hittar man bland andra NASA, Tesla, BMW och General Electric.

I dag är Peltarion runt 45 anställda med utvecklare och ingenjörer med tidigare erfarenhet från bland andra Spotify, Skype, King och Google. Med det nya kapitalet ska bolaget skala upp, främst är det inom sälj- och marknadsföring som man måste bli fler och siktet är att ha totalt 70 till 80 anställda vid slutet av året.

”Försäljningen växer exponentiellt. Vi kommer försöka gå ut bredare med plattformen i oktober eller november i år. Vi har 600 prospekt att gå igenom från företag som anmält intresse för våra produkter”, säger Luka Crnkovic-Friis till Di Digital.

EQT Ventures gick även i maj 2017 in med 30 miljoner kronor. Under året har man byggt på produkten, haft tidiga testkunder och byggt en organisation med en kommersiell gren i London som ska sälja produkterna.

Lars Wedenborn, vd på FAM, hyller bolaget man investerat i:

“Vi tror att Peltarion är väldigt välpositionerat för att bli en global aktör och följa den långa traditionen av svenska techframgångar gennom att ge företag vad de hungrar efter: Enklare, snabbare och billigare tillgång till helhetslösningar inom AI”, säger han till Breakit.

"AI revolutionerar redan många företag runtom i världen, men det uttömmer också världens begränsade resurser av AI-talanger. Vi måste investera mer i utbildning och forskning, vilket vi gör genom WASP, men vi måste också se till att företag lättare får tillgång till AI-teknik genom lösningar som Peltarions", kommenterade FAM:s styrelseordförande Marcus Wallenberg investeringen i ett pressmeddelande.

I bokslutet för 2016, som är det senaste officiella för Peltarion, var omsättningen i princip noll och förlusten 3,3 miljoner kronor. 

Läs även: Svenske Oxford-professorn har fått världens ledare att vakna inför AI-hotet: "Det kan bli vår sista innovation"


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant