Crowdfunding-kampanjen från A till Ö: “Det här lärde vi oss” - KAPITAL
Grundarna Anne Danell och Malin Marken lyckades med sin kampanj och fick många lärdomar på vägen. Fotograf: Pressbild.

Crowdfunding-kampanjen från A till Ö: “Det här lärde vi oss”

Allt fler småföretagare börjar vända blicken mot crowdfunding för att resa kapital. Grundarna av bolaget Fliplife of Sweden befinner sig mitt i uppstartsresan och ger sina bästa tips från en nyligen genomförd crowdfunding-kampanj. 

Båda grundarna, Anne Danell och Malin Marken, hade drivit olika bolag i tio år. Anne Danell har bland annat lanserat den populära barntoffeln Bobux och framgångsrikt byggt upp varumärket i Skandinavien. Som erfarna affärsutvecklare var de därför inte sena att hoppa på nästa idé för drygt ett år sedan.

“Det började med att vi satt på samma företagskontor och diskuterade hälsotrender under en lunch. Vi insåg ganska snabbt att det fanns ett hål på marknaden. Diskussionerna blir så naturliga i en sådan miljö, där man träffas yrkesmässigt och hela tiden letar nya möjligheter”, berättar Anne Danell.

Möjligheten som uppenbarade sig var en stilren stegräknare för kvinnor. Ett armband som dels skulle kunna hålla koll på den egna hälsan och samtidigt vara både diskret och modemässigt. Till skillnad från traditionellt manliga produkter som större pulsklockor och Apple Watch.

Ganska snart efter lansering insåg de dessutom att produkten hade betydligt mer möjligheter än vad de först hade trott. Nya satsningar på en app med gamification-funktioner och en utökad teknik för stegräknaren gjorde att de ville få in kapital snabbt.

Förutom att gå in med kapital själva föll valet på en aktiebaserad crowdfunding-kampanj.

“Just nu satsar vi rejält på nästa steg. Vi har kollat på olika alternativ och crowdfunding har ju blivit väldigt populärt. Vi valde en mindre svensk uppstickare som inte fokuserar på de mest tekniska bolagen utan snarare på gräsrotsfinansiering för lättförståeliga produkter. Vill man satsa på mer erfarna investerare, hightech-produkter och internationell lansering finns det större plattformar att gå till”, förklarar Malin Marken.

Även om crowdfunding i sig är en lättillgänglig plattform krävs det genomarbetade förberedelser, förklarar de.

“Att gå från att vara två bolagsägare till att även ha många aktieägare är ett stort steg i sig. Rent praktiskt har vi varit tvungna att utveckla bolagsordningen och få alla juridiska dokument på plats för en nyemission”.

De berättar vidare att den befintliga affärsplanen har behövt utvecklas för att passa den nya målgruppen – investerarna. Även en kort “pitchfilm” har spelats in för att marknadsföra kampanjen.

Att ta hjälp från det egna nätverket har varit en viktig del i processen.

“Vi skickade affärsplanen till personer med olika nyckelkompetenser i vårt nätverk. De fick göra bedömningen om de själva skulle ha investerat i produkten. Feedbacken blev enorm, alla ville verkligen hjälpa till vilket var otroligt tacksamt”, säger Anne Danell och fortsätter.

“Man ska inte underskatta betydelsen av det egna nätverket i den här processen. Även många av de personer som har investerat i bolaget kommer från vårt nätverk.”

Hur gick kampanjen till slut?

“Vi uppnådde vårt uppsatta mål relativt snabbt och slutsumman hamnade på hundra tusen över det. Så vi är väldigt nöjda”, säger Malin Marken, men vill ändå lyfta ett varnande finger.

“Ett problem var att det stod att kampanjen var 100 procent tecknad när vi hade nått målet. För en van investerare är det inga konstigheter, de vet att en kampanj ofta övertecknas och att man kan fortsätta sätta in pengar. Men för våra mer ovana investerare signalerade meddelandet att man inte längre kunde lägga in sitt kapital, så där missade vi nog en del. Det här lärde vi oss på vägen och är något vi kommer att tänka på nästa gång.”

Hon menar också att det är viktigt att i marknadsföringen informera om att man inte behöver investera “stora summor” för att bli aktieägare.

Malin och Anne berättar vidare att många av deras nya aktieägare är kvinnor. Något som passar bolaget bra då ett av målen med kampanjen var att hitta ambassadörer för varumärket. Många av kvinnorna är också intresserade av startups även om de inte driver egna bolag, det här blir ett sätt att ändå vara delaktig i en sådan process.

Bland personerna som gått in i bolaget finns atleten och föreläsaren Anna Sunneborn.

“Jag har letat länge efter ett aktivitetsband som jag kan bära som ett smycke, då jag tycker om att ha funktionella saker som också är moderiktiga och passar min stil. När det dessutom visade sig vara ett svenskt företag, grundat av kvinnliga entreprenörer blev det en självklarhet för mig att investera. Det är en idé jag verkligen saknat och jag känner mig fantastiskt stolt över att nu vara delägare”, säger Anna Sunneborn.

Än så länge har Fliplife of Sweden hunnit bjuda in till ett investerarmingel med en gästföreläsning. Nästa steg blir att intensifiera bolagets skifte mot en mer avancerad technivå och att fortsätta ha en tight dialog med investerarna.