Fotograf: Spotify press, TCV/Youtube

Toppchefen som krossade Netflix konkurrent – nu ska han lösa Spotifys största problem

Barry McCarthy är tech-legendaren som ska få Spotify att lyckas med det som ingen i branschen klarar av.

Spotifys finanschef Barry McCarthy har utkämpat hårda duster förut. För 13 år sedan befann han sig i ett ”knivslagsmål”, som han själv beskrivit Netflix kamp mot Blockbuster. På den tiden var båda bolagen verksamma inom dvd-uthyrning via post.

Storyn om hur McCarthy, då CFO för Netflix, hanterade situationen har blivit legendarisk, skriver Business Insider. Samtidigt som Netflix och Blockbuster befann sig i ett priskrig fick han ett lukrativt jobberbjudande från annat håll.

McCarthy nobbade erbjudandet med motiveringen:

”Du vill inte lämna dina vänner i ett knivslagsmål.”

Fighter-instinkten kommer väl till pass när han ska hjälpa Spotify att lösa deras största problem. Tio år efter start har de nått mångmiljardvärdering och börsen i New York, men inte gjort en enda krona i vinst.

Faktum är att ingen större spelare inom musikdistribution på nätet har redovisat några vinster att tala om. Någonsin.

Spotifys första kvartalsrapport visar att bolaget inte är i närheten av svarta siffror. Istället har den spätt på tvivlet kring bolagets affärsmodell – aktien rasade på NYSE-börsen efter en förlust på 41 miljoner euro.

LÄS MER: Spotifys första börsrapport: Så gick aktien på Wall Street

Många ögonbryn höjdes när McCarthy tog på sig det svåra uppdraget som CFO för Spotify för drygt två år sedan. Enligt Steve Swasey, tidigare kommunikationschef på Netflix, är det här en utmaning som han gillar. McCarthy beskrivs som en motvalls ledare, som vågar göra saker andra är emot – så länge det finns siffror som talar för det, skriver Business Insider.

I dag är Netflix en gigant inom strömmad video, men vid tidigt 2000-tal var bolaget på fallrepet. Analytiker ifrågasatte om de skulle överleva i konkurrensen med Blockbuster. Då gav sifferexpertisen som McCarthy och hans team bidrog med Netflix trumf på hand.

”McCarthys analys av Blockbusters finanser var avgörande, särskilt när det gäller kapitalstruktur och skuldsättning”, säger en annan tidigare Netflix-chef till Business Insider.

”Hans analys var avgörande i beslutsfattande. Han övertygade (Netflix vd Reed) Hastings och management-teamet, mitt under vad som verkligen var ett blodigt priskrig, att det var en ohållbar situation för Blockbuster. Det var inte bara som han spekulerade. Han visste.”

Som bekant vann Netflix slaget den gången. Blockbuster ansökte om konkurs år 2010.

McCarthys plan för Spotify är att hitta nya intäktskällor, enligt Business Insider. Han ser potential i marknaden för att upptäcka ny musik och att koppla ihop artister och fans.

Den svenska streamingtjänsten siktar också på att bli tredje störst på i världen på annonser efter Facebook och Google.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  5. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis

För dig som prenumerant