Fotograf: Svenskt Tenn pressbild

Svenskt Tenns vd: ”Vissa av våra produkter säljer bara ett enda exemplar på ett år”

Svenskt Tenns webbshop ökar i popularitet – men det anrika svenska företaget kommer för den sakens skull inte satsa på massproduktion. Det berättar Svenskt Tenns vd Maria Veerasamy i veckans avsnitt av Hållbarhetspodden. 

”Mitt jobb är inte att driva fram en oändlig ström av nya produkter utan att tillsammans med teamet välja vilka produkter som ska tas upp i produktion”, säger Maria Veerasamy, vd för Svenskt Tenn och dagens gäst i Hållbarhetspodden. 

”Vissa av våra produkter säljer bara ett enda exemplar på ett år, det är verkligen en kontrast till den säsongs- och kvartalsdrivna försäljning som dominerar på marknaden.” 

Innan Maria Veerasamy blev vd på Svenskt Tenn 2012 hade hon jobbat på Indiska i 21 år. Hon har dessutom själv en bakgrund som hantverkare både inom glas och textil. 

Svenskt Tenn har en veritabel skatt på omkring 2000 möbelskisser och 160 textilmönster som ett arv från grundaren Estrid Ericson och medarbetaren Josef Frank, som flydde nazisterna på 1930-talet och kom till Sverige och Svenskt Tenn. 

"Ett hem är en blandning av gammalt och nytt. En ständigt föränderlig scen.” Så sammanfattade Estrid Ericson sin syn på hur vi skulle inreda våra hem och hon var mycket noga med vilka produkter hon ville skapa och sälja. 

Massproduktion var aldrig aktuellt på Estrids tid och inte heller i framtiden planerar Svenskt Tenn att bli gigantiska och sälja mängder av produkter, även om webbshoppen ökar i popularitet. 90 procent av produkterna tillverkas i Sverige och hantverket är det som är gemensamt oavsett från vilket land de kommer. 

”Kvalitet och hantverk borgar för hållbarhet, men vi stannar inte där utan har gjort nulägesanalyser på hur tillverkningen och materialet till våra produkter tas fram för att få kunskap om hur hållbara våra produkter är på riktigt”, säger Maria Veerasamy. 

”Vi är premium, inte lyx, och våra produkter är något som behålls länge och ärvs i generationer. Då måste de vara hållbara i alla aspekter för att uppfylla de krav både vi och alla våra kunder har.” 

Svenskt Tenn drivs av Kjell och Märta Beijers stiftelse sedan 1975 då Estrid Ericson sålde sitt livsverk till dem för att säkra överlevnaden av verksamheten. Starten skedde redan 1924 och från början tillverkades bara svenska tennprodukter, därav namnet. 

Lyssna på hela intervjun med Svenskt Tenns vd Maria Veerasamy i Hållbarhetspodden.