Fotograf: Thought Catalog/Unsplash

Efter Cambridge Analytica-skandalen: Varannan Facebook-användare har ändrat sitt beteende

Varannan Facebook-användare använder den sociala nätverkstjänsten mindre – eller rentav mer – efter Cambridge Analytica-skandalen, visar en undersökning från Ipsos/Reuters.

3 av 4 amerikanska Facebook-användare nyttjar den sociala nätverkstjänsten lika mycket eller mer frekvent sedan den så kallade Cambridge Analytica-skandalen briserade. Resterande 25 procent har minskat användandet, slutat använda tjänsten eller helt enkelt raderat sitt Facebook-konto. Det visar en Ipsos online-undersökning på uppdrag av Reuters.

Stora delar av den amerikanska befolkningen verkar inte röras i ryggen över att data från 87 miljoner Facebook-användare läckt på ett otillåtet sätt och bland annat har använts i samband med Donald Trumps presidentvalskampanj.

Förutom att 25 procent av de amerikanska användarna inte har ändrat på hur ofta man använder tjänsten visar undersökningen nämligen att en lika stor andel till och med använder tjänsten mer efter skandalen, enligt CNET.

Därmed tycks det alltså inte spela så stor roll att den amerikanska senaten och kongressen såg händelsen som så pass allvarlig att Facebook-grundaren Mark Zuckerberg blev inkallad till en tvådagarshearing vid Capitol Hill i Washington.

Där fick han bland annat frågor om hur Facebook kan försäkra att något liknande aldrig ska inträffa igen, och det fördes också fram förslag på att reglera internetjättarnas gigantiska dominans inom sina respektive marknadsområden.

Parallellt får man inte glömma att undersökningen ändå visar att 25 procent faktiskt har börjat använda Facebook mindre, slutat använda tjänsten eller till och med har raderat kontot efter skandalen.

Men trots det så är det alltså hela 75 procent av USA:s Facebook-användare som inte har ändrat beteende i en negativ riktning om man tittar med Mark Zuckerbergs "glasögon".

Resultatet av Ipsos-undersökningen kommer lite drygt en månad efter en annan Reuters-undersökning som visade att färre amerikaner litar på att Facebook följer USA:s integritetslagar, enligt CNN.

På frågan om man litar på att bolagen följer integritetslagarna så fördelade sig resultatet enligt följande: Amazon 66 procent, Google 62 procent, Microsoft 60 procent, Facebook 41 procent och ynka en procentenhet sämre – Yahoo med 40 procent.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant