Gustaf Hagman är en av grundarna av spelsuccén LeoVegas. Fotograf: Leo Vegas press

Börskrossen: Så har Leovegas närapå dubblat kursen på ett år

Tajming, mobile first och egna algoritmer för att styra marknadsföringen. Det är de främsta förklaringarna till att det svenska mobilspelbolaget LeoVegas har ökat börsvärdet med 94 procent på bara ett år. Och häromdagen ångade bolaget på med en urstark Q1-rapport.

LeoVegas grundades av Gustaf Hagman och Robin Ramm-Ericson 2011. Allt började med att de forna gymnasiekompisarna satt och snurrade en iPhone av märket 3S.

”Modellen har rundad baksida. Så det blev som roulett fast för mobilen", säger Gustaf Hagman.

Duon visade sig ha perfekt tajming med tanke på teknikskiftet från desktop till mobile.

”På den tiden valde de flesta att krympa hemsidorna för att passa mobilen, medan vi kunde bygga våra produkter för mobilen redan från start.”

Även bolagets marknadsföring genomsyras då som nu av mobile first.

Efter snabba framgångar noterades LeoVegas först på Nasdaq North Premier i mars 2016 för att sedan övergå till Nasdaqs huvudlista i början av februari i år.

Och bara så sent som häromdagen ångade mobilspelbolaget på med en urstark Q1-rapport där försäljningen har stigit med 76 procent till 77,4 miljoner euro i förhållande till motsvarande kvartal förra året.

Vid starten av LeoVegas satt duon med enkla Excel-dokument för att kunna planera sin marknadsföring i olika kanaler, men allteftersom utvecklade bolaget algoritmer som inte bara känner av vilken mobilmodell som användaren sitter på, utan också uppkopplingen.

”Systemet kan automatiskt känna av om du sitter uppkopplad på wifi och därmed visa andra typer av annonser som är grafiskt tyngre”

Förutom att LeoVegas byter ut sin reklam vid månadsskiften och högtider så arbetar bolaget med ett 360-graderskoncept som innebär att reklamen blir ungefär densamma oavsett kanal.

Namnet LeoVegas är tänkt att underlätta global expansion.

”Leo betyder lejon på latin och Vegas behöver knappast någon förklaring."

Det var inga duvungar som startade LeoVegas precis.

Gustaf Hagman hade redan hunnit med att driva bolag som Netgaming, tv-konceptet Call Entertainment och Eurobet.

Det sistnämnda bolaget hann växa till 100 anställda innan det såldes år 2006.

Robin Ramm-Ericson hade varit vd för nätbetalbolaget Payson, men också produktchef för ATG.

Duon hade dessutom hunnit driva gemensamma bolag perioden 1999-2003.

Idag har Leo Vegas hunnit passera 750 anställda, men då räknas även höstens förvärv av Royal Panda in på uppemot 60 medarbetare för lika många miljoner euro samt förvärvet av Rocket X i England nu i januari för 60 miljoner pund.

I Sverige har LeoVegas ca 140 utvecklare och vid verksamheten i Malta ca 400 medarbetare. Därifrån drivs alltifrån det operativa till kundsupport, betalhantering och marknadsföring.

Därutöver har LeoVegas ett Milano-kontor på 35 anställda samt kontor i Köpenhamn och numera även i England.

Idag äger 43-årige Gustaf Hagman 8 procent av LeoVegas, medan 42-årige Robin Ramm-Ericsson äger 6,5-7 procent.

”Jag tror att vårt extremt teknikdrivna fokus har varit en starkt bidragande orsak till att vi blev den ledande stjärnan i GameTech-branschen.”

Just ordet GameTech tycker vi bäst beskriver LeoVegas idag. Vi är inte bara en speloperatör utan ett teknikbolag i spelindustrin fortsätter Gustaf Hagman.

LeoVegas arbetar också utefter modellen Test, Learn & Grow.

Enkelt förklarat går modellen ut på att bygga vidare på både produkt och marknadssatsningar som ger rätt resultat och förkasta allt annat.

Precis som många andra inom spelindustrin är LeoVegas väl medvetet om att verksamheten riskerar att bidra till ökat spelberoende och satsar därmed hårt på alltifrån kundsupport, stödlinjer och webbtjänsten Leosafeplay.com till att resolut stänga av spelare då det går överstyr.

Gustaf Hagman efterlyser att Sverige följer samma exempel som mer reglerade länder som England, Frankrike, Spanien och Italien och inför centrala register över människor som har problem med sitt spelande.

”I Sverige är det bara att börja spela hos ett annat spelbolag när du blir avstängd.”

LeoVegas flyttade nyligen in i NetEnts gamla lokaler vid Luntmakargatan i Stockholm på 2 500 kvadratmeter.

”Det här banar väg för ytterligare expansion.”

Så skapade LeoVegas-grundarna ett mångmiljardbolag på lite drygt fem år:

1. Fingertoppskänsla för tajming
Medan konkurrenterna tryckte ihop webbsidorna till mobilen var LeoVegas snabbt med att utnyttja teknik- och användarskiftet från desktop till mobilt genom att satsa på mobile first.

2. Produktfokus
LeoVegas satsade hårt på att såväl användar- som betalupplevelse skulle anpassas för mobilen. Det gör att det är lätt att sätta in pengar och börja spela. Tjänsten är också så lite bandbreddskrävande som möjligt för att kunna spela oavsett var man befinner sig.

3. Marknadsföringen
Här var LeoVegas snabb med att skapa digitala lösningar för att man inte bara ska få reda på vilken mobil användaren har, utan också vilken uppkoppling som vederbörande sitter på. Allt för att automatiskt kunna styra hur kapacitetskrävande reklam som visas.

4. Teamet
Grundarna identifierade snabbt att de själva inte hade teknikutveckling i blodet och lyckades rekrytera 5-6 tunga utvecklare som sina första anställda. Här hämtade man bland annat kompetens från EA Games, konsultbyråer och Växjö-bolaget Boss Media som hade sin storhetstid under Dotcom-eran.

5. Företagskulturen
Satsa på att skapa en entreprenörs-, men också innovationsdriven företagskultur. Lyckas du bara skapa en känsla att det är ”satans kul att jobba på bolaget” kommer de bästa att söka sig dit som flugor kring en sockerbit.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Från rik uppväxt till att skrapa tuggummi på lagergolv: Så höll den svenska smygrasismen på att knäcka topp-vd:n
  2. Grubblaren som blev serieentreprenör – och spindel i de tunga investerarnas nät
  3. Efter Paypal-försäljningen – Izettles grundare sällar sig till skaran av Sveriges techmiljardärer
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Här är enkla svenska uppfinningen som krossat sitt Kickstarter-mål – 10 gånger om
  1. Blankarna dubblade just insatserna mot H&M – satsar 7 miljarder på kurskollaps
  2. Stjärnförvaltaren Simon Blechers nya köpräd – shoppar aktier för 140 miljoner i svenska storbolaget
  3. 4 aktier som laddar för rusning på sommarbörsen
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Storbolagen med störst fallhöjd på börsen – enligt proffsen

För dig som prenumerant