ANNONS

Affärsrådgivarens hetaste råd: 5 tips för att tjäna mer pengar

För fjärde året i rad gör de svenska småföretagen ett rekordlönsamhetsår. Vad är det som gör att de lyckas, vilka är hoten och möjligheterna? LRF konsults affärsrådgivare Caroline Göransson reder ut begreppen och listar fem tips för ett starkt och lönsamt företag.

Lönsamheten för landets småföretagare har ökat med 0,5 procentenheter det sista året och samtliga branscher som analyserats uppvisar en förbättrad lönsamhet. 

”Småföretagarna drar nytta av den rådande högkonjunkturen vilket är en förklaring till de starka resultaten. Det som gör att företagen lyckas är att de både arbetar för att sänka kostnader och höja marginaler”, säger Caroline Göransson.

Högst lönsamhet hade konsultföretagen i byggbranschen, som under 2016 tappade i lönsamhet till följd av avtrappningen av rot-avdraget. Den genomsnittliga lönsamheten bland transportföretagen och servicenäringen ökade också. Ladda ner hela rapporten här!

”I vissa branscher är marginalerna trots detta pressade, vilket gör att man måste jobba ännu effektivare för att hålla uppe lönsamheten. Företagens kostnader ökar och det är viktigt att se över dessa i tid”, säger Caroline Göransson.

Småföretagen inom handeln uppvisade en historiskt hög lönsamhet även om den är betydligt lägre än andra branscher till följd av hård konkurrens och låga marginaler, vilka pressas ytterligare av e-handeln. 

”Det gäller att ha koll på trender och bemöta förändrade kundbeteenden, fundera på hur man ska nå nya kunder och effektivisera och utveckla verksamheten. Ny teknik skapar både hot och möjligheter. För att dra nytta av ett gynnsamt läge gäller det att ha en tydlig plan för sitt företag”, avslutar Caroline Göransson.

Fem tips för ett framgångsrikt företagande:

  1. Arbeta digitalt. Digitala lösningar möjliggör ett mer kostnadseffektivt arbetssätt – som att sköta allt från löpande bokföring till försäljningsprognoser direkt i mobilen. Bra om man kan följa siffrorna i realtid och på så sätt ta viktiga beslut löpande.

  2. Marknadsföring via sociala medier. Som småföretagare kan marknadsföringsbudgeten vara begränsad. Att använda sociala medier är ett billigt sätt att marknadsföra sitt företag på. 

  3. Ha en plan för ekonomin, både för företaget och privat. Som småföretagare hänger företaget och det privata tätt samman när det gäller ekonomi, skatt och juridik. För att till exempel kunna hantera föräldraledighet, sjukdom och pension är det viktigt att ha en plan för företaget och privatlivet de närmsta tre till fem åren.

  4. Förbered dig för sämre tider. Vi befinner oss just nu i en högkonjunktur, men mycket tyder på att vi går mot sämre tider. Då är det viktigt att planera för framtiden genom att utveckla verksamheten och se över påverkbara kostnader i tid.

  5. Affärsplan. En affärsplan är ett sätt att utveckla din affärsidé steg för steg och en möjlighet att samla all information om ditt företag på ett och samma ställe.

Vill du bli mer lönsam? Boka en kostnadsfri rådgivning på lrfkonsult.se


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent
  2. Jättelik SAS-strejk rycker närmare – kunder erbjuds omboka sina biljetter
  3. Rekordkvartal får specialisten att rusa på börsen – allt om dagens rapporter
  4. Trump ställde Twitters vd till svars i Vita huset: Varför krymper min följarskara?
  5. Är fri frakt på väg bort inom e-handeln? Zalandos helomvändning kan vara början till slutet
  1. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent
  2. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  3. Jättelik SAS-strejk rycker närmare – kunder erbjuds omboka sina biljetter
  4. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  5. Är fri frakt på väg bort inom e-handeln? Zalandos helomvändning kan vara början till slutet

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.