Fotograf: Tomas Oneborg/SvD/TT

Otydlighet kring bostadsköp skapar rädsla för fejkade bud

Det saknas både lagstiftning och praxis kring budgivning vid bostadsköp – något som skapar osäkerhet bland budgivarna.

I dag saknas lagstiftning kring budgivning vid bostadsköp, och mäklarbranschen har inte heller någon praxis kring processen. Detta skapar osäkerhet och rädsla för fejkade bud bland köparna.

Hos de flesta mäklare räcker det med att uppge ett namn och telefonnummer för att delta i en budgivning – uppgifter som inte behöver kontrolleras, även om många mäklare kontrollerar legitimation. Fastighetsbyrån erbjuder sedan förra året budgivning på nätet med BankID, men det är än så länge frivilligt för både säljare och köpare.

Dagens Nyheter har pratat med bostadsrättsinnehavaren Lisa, som misstänkte fejkade bud när hon köpte sin första lägenhet. Det var få spekulanter på lägenheten och Lisa, som egentligen heter något annat, låg länge högst med sina bud. Men när de andras bud legat stilla ett tag dök en ny budgivare upp och bjöd över, gång på gång.

Till slut gav Lisa upp. Men några dagar senare blev hon uppringd av mäklaren, och Lisa fick köpa lägenheten för sitt sista bud.

”Risken kändes stor att det var en fejkad budgivning med en bulvan som bjöd över mig för att få upp priset. Men det är så svårt att bevisa så jag försökte ganska snabbt glömma det och tänka positivt i stället”, säger hon till DN.

Rickard Engström, forskare på KTH inom konsumentskydd gentemot fastighetsmäklare, tycker att det behövs bättre reglering inom budgivningsprocessen. Till exempel genom verifikation av alla bud via mejl eller inspelade samtal.

”Det skulle vara en trygghet för alla parter. Här borde branschorganisationerna hitta gemensamma riktlinjer och öka utbildningskraven kring budgivningen”, säger han till DN.

Engström tror däremot inte att det är särskilt vanligt med fejkade bud, i och med att det är förenat med stora risker för säljaren. Han tror snarare att det är handlar om missuppfattningar hos budgivarna, eller att mäklaren inte förklarat tillräckligt tydligt hur budgivningen går till – något som även Konsumentverket påpekat i Konsumentrapporten 2017.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant