Nikolay Storonsky, Revoluts medgrundare och vd Fotograf: TechCrunch / Revolut (collage)

Kaxiga fintech-utmanaren gick från 0 till 15 miljarder på tre år – Vill få dig att göra slut med "sketna" banker

Revolut vill ha 50,000 kunder i Sverige bara i år.

 

Det finns startups och så finns det Revolut.

London-baserade fintechbolaget blev förra veckan ett av Europas genom tiderna snabbaste startups att nå en så kallad unicorn-värdering på en miljard dollar. I samband med en kapitalrunda fyrdubblade bolaget sin värdering till hisnande 1,7 miljarder dollar, eller cirka 15 miljarder kronor.

Revolut grundades av Nikolay Storonsky, en 33-årig rysk före detta Lehman-trader till synes besatt av att skapa ”ett globalt bankalternativ”.

Revolut - en bank för millennials

Grundat: 2013, lansering 2015

Grundat av: Nikolay Storonsky, Vlad Yatsenko

Riskkapital: 337 miljoner dollar (nästan 3 miljarder kronor)

Investerare: Index Ventures, Balderton Capital, TriplePoint Capital, DST Global mm.

Produkt: Debit-kort kopplat till app. En drös andra tjänster lanseras under 2018.

Nikolay Storonsky om idéen till Revolut: "Jag reste mycket och förlorade hundratals pund i växelkurskommissioner, vilket helt enkelt inte kändes rätt. Som någon med en bakgrund inom finans visste jag exakt vilka avgifter jag egentligen borde betala." (Forbes) 

Sedan lanseringen 2015 har Revolut raketartat växt sig till omkring 2 miljoner användare, varav nästan hälften sägs använda tjänsten på månadsbasis. 

”Vi kommer att introducera nordborna till en helt ny form av bank, utan allt corporate bullshit."

Grundidén för bolagets digitala banktjänst är enkel: Kunden beställer bolagets blå Mastercard-kort för att sedan via Revoluts app ladda kortet med pengar från ens vanliga bankkonto. Denne kan sedan välja att spendera eller ta ut pengarna utomlands i dussintals olika valutor, nästan avgiftsfritt.

Nikolay Storonsky sa nyligen till TechCrunch att målet är att nå 100 miljoner kunder globalt år 2020. Som en del av en aggressiv expansion vill Revolut också ta en tugga av nordiska marknaden.

”Norden långt ifrån immunt mot sketna banker. Oavsett om du ser på deras klumpiga appar, torftiga teknologi eller utdaterade kundtjänst, faller kundupplevelsen alltid platt,” säger Storonsky, som gjort sig känd för provocerande uttalanden.

Storonsky, som grundade Revolut tillsammans med teknikchefen Vlad Yatsenko, säger att han vill ”återbygga förtroendet” till kunderna.

”Vi kommer att introducera nordborna till en helt ny form av bank, utan allt ’corporate bullshit’,” sade han i samband med vinterns lansering i Norden, vilket innebar att de skandinaviska valutorna adderades till Revoluts totalt 130 valutor. 

”Bankernas Tesla”

Motorn i den hype som omger Revolut är nya kringtjänster som nu lanseras på löpband.

Förutom att få en privatekonomisk översikt kan kunderna nu använda Revolut-appen för att bland annat handla bitcoin, dela notor med vännerna, köpa på kredit, investera med robotrådgivare, beställa en geobaserad reseförsäkring som aktiveras automatiskt på flygplatsen; eller skicka, spendera och överföra pengar nästan gratis nästan överallt i världen.

Tillväxten har än så länge varit kraftigt subventionerad av riskkapital.

De stora inkomsterna hoppas Revolut kunna generera genom ett premium-erbjudande samt på massiva transaktionsvolymer. Utanför den hårt reglerade Europeiska betalmarknaden tjänar man en hyfsad tacka på så kallade interchange-avgifter vid korttransaktioner.

”Vid slutet av året hoppas vi ha 50,000 kunder i Sverige.”

”Vi är på god väg att bli en verkligen global finansiell marknadsplats,” säger en representant till bolaget.

Han tillägger att Revolut vill göra åt bankvärlden vad Tesla gjorde åt bilindustrin. ”Vi vill vara ett brand som är synonymt med teknologi och innovation som är byggd för en global livsstil.”

Bolaget har än så länge byggt kringtjänsterna långt med hjälp av tredjepartsleverantörer. Men om man får sin ansökan om banklicens godkänd hoppas Revolut tids nog kunna erbjuda lån från sin egen balansräkning. Liksom konkurrenten Transferwise, som i veckan lanserade sin Revolut-utmanare i Norden, håller Revolut nu även på att bredda erbjudandet till företagssegmentet.

Vill ha 50,000 kunder i Sverige i år

Revolut säger att all marknadsföring av tjänsten har byggt enbart på ”word of mouth”; alltså inga kampanjer som Transferwise gjort sig känd för.

Istället satsar man på att skapa kultliknande lojalitet till varumärket och den globala livsstil som Revolut representerar. Mer än 40 procent av bolagets kunder är mellan 25 och 35 år gamla.

Revolut samlar regelbundet ihop sitt community genom så kallade ’Rev Rally’-sammankomster, där bolagets representanter till en bakgrund av dunkande musik slänger ut dussintals Mastercard-kort samtidigt som man berättar om kommande nylanseringar.

Vid Stockholmsrallyt som anordnades vid bolagets nya kontor vid startuphubben SUP-46 i februari, sade bolaget att man än så länge har omkring 5,500 kunder i Sverige.

”Vid slutet av året hoppas vi ha 50,000,” sade tillväxtchefen, innan han tackade en klunga SEB-toppar som närvarade. (Revolut använder sig av storbankens infrastruktur för att genomföra överföringar till och från Sverige.) 

Den nya finansieringsrundan på 2,5 miljarder tänker Revolut satsa på tillväxt utanför Europa, framför allt i Nordamerika, Australien och Asien. Och för att lyckas med det ska man faktiskt börja aktivt marknadsföra tjänsten. 

Bolaget tänker också växa den globala personalstyrkan från omkring 350 personer idag till fler än 800 stycken vid årets slut. 

De nya anställda kan räkna med en hård arbetstakt: Nikolay Storonsky har skapat en kultur kring mantrat "getting sh*t done" där anställda förväntas kunna dra 13-timmars arbetspass under helgerna, enligt Business Insider. 

Att bolaget blivit unicorn tack vare en ung målgrupp kan också bli en akilleshäl på vägen mot lönsamhet.

Trots att de reser ofta och gärna sprider ordet om Revolut till vännerna är de knappast några "baby boomers" inkomstmässigt. Dessutom verkar det som att ambitionen att erbjuda så många olika finansiella tjänster kommer att innebära en tung börda i form av compliance och reglering.

Men när Revoluts akt två sätter igång, har bolaget än så länge ett tungt momentum.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant