En glad "Wheeler" i Paris. Fotograf: Pressbild.

Svenska cykelkaféet prickar in alla trender - och fortsätter att ta över världen

VA har tidigare rapporterat om det cykelburna kaféet Wheelys. Framgångssagan fortsätter och på bara fem år har företaget etablerat sig i över 70 länder.

I en färsk artikel från Financial Times uppmärksammas det svenskgrundade bolaget Wheelys Café som just nu tar över världen med sina cykelburna kaféer. Tidningen har intervjuat grundaren Maria de la Croix.

Hon planerade aldrig att starta ett eget företag. Idéen uppstod när hon letade jobb efter sin konstexamen. Maria de la Croix berättar om hur hon såg att hennes vänner gjorde bra pengar genom att sälja kaffe från en ryggsäck.

"Jag visste att de fick mycket pengar och att de gjorde det före skolan i två timmar", säger 29-åringen i intervjun och fortsätter.

"Så min tanke blev att det kanske skulle vara möjligt att sälja kaffe på ett liknande men effektivare sätt, som från en cykel."

Där föddes idéen till bolaget Wheelys Café - ett miljövänligt kafé på hjul. Maria de la Croix grundade den med hennes tidigare arbetsgivare Per Cromwell och Tomas Mazetti, som drev en reklambyrå.

Under fem år har verksamheten vuxit från en cykel till mer än 900 mobila kaféer i över 70 länder – alltså några fler än Starbucks. Det är uppbyggt som ett franchisebolag.

Wheelys har lyckats pricka in flera trender. Så väl kaffet som cyklarna är miljövänliga och alla franchisetagare blir en del av “Wheelys-rörelsen". De får friheten att vara sin egen chef och kan samverka med likasinnade inom bolagets koncept.

Läs även: Nya miljövänliga mattrenden - cykelcaféerna etablerar sig i Sverige

Maria de la Croix sökte jobb på Starbucks en gång men fick nej på grund av hennes blåa hårfärg. Hon hyser dock inga agg mot kaffekedjan och menar att deras inställning har ändrats under åren.

Maria de la Croix.

På Wheelys hemsida sammanfattar de sin filosofi: Under de senaste 50 åren har globala varumärken vuxit upp som svampar ur jorden i alla våra städer. Stora bolag äger varje gathörn. Vi vill ge gatorna tillbaka till lokalbefolkningen. Ingen chef, inget skrivbord. Bara solsken och det bästa kaffet världen någonsin har smakat.

I intervjun framgår det att intresset från svenska investerare var svalt i början, de såg det mest som ett “sött cykelprojekt”. Verksamheten fick istället sitt stora genombrott när den godkändes av den Kalifornienbaserade startupfonden Y Combinator.

"Deras inställning var – Helvete detta kan bli större än Starbucks. De såg verkligen potentialen”, berättar Maria de la Croix.

Det var under 2015 och sedan dess har Wheelys framgångsrikt fått in pengar och lockat till sig investerare som Paul Buchheit, som hjälpte till att utveckla Gmail och Jared Friedman, medgrundare av det digitala biblioteket Scribd.

Antalet Wheelys-cyklar har dessutom fördubblats varje år och verksamheten hävdar att man numera säljer mer per kvadratmeter än någon annan matfranchise. Av de 900 Wheelys-cyklarna finns cirka 60 procent i USA, följt av Kina, Mellanöstern och Europa.

De mesta av intäkterna kommer just nu från att sälja det egna kaffet till franchisetagarna, som också betalar en månatlig prenumerationstjänst på 99 kronor, vilken ger dem rätt att använda varumärket och få tillgång till en app.

Maria de la Croix säger att det finns gott om potential för verksamheten.

"Vi arbetar för närvarande med kaféer men det kan finnas fler möjligheter att göra det med andra typer av produkter - du kan sälja i princip allt från en mobil affär."