Fotograf: Press

Mediamarkts svenska facit sedan start: Minus 3 miljarder kronor

Med 300 miljoner gör Mediamarkt en ny stor förlust i Sverige senaste räkenskapsåret. Men samtidigt växer e-handeln starkt – och i höst öppnar den första nya Mediamarktbutiken i Sverige på 5 år.

2006 stormade tyska Mediamarkt in i Sverige och slog upp flera jättebutiker.

Men det har varit en knackig resa. Den har bland annat kantats av flyttrykten, som senare dementerades.

2015 gjorde tidningen Market en sammanställning av Mediamarkts samlade förluster i Sverige från och med intåget i landet 2006. De uppgick då till 2,7 miljarder kronor.

Elektronikkedjan Mediamarkt resultat för det brutna räkenskapsåret 2016/2017 blev -301 miljoner kronor, enligt Dagens industri. Omsättningen backade med 3 procent till 4,565 miljarder kronor.

Det innebär att de tyska ägarna på 12 år har förlorat minst 3 miljarder kronor i Sverige.

Men det finns ljuspunkter. 17 av 27 butiker i Sverige är lönsamma på operativ nivå. I höst öppnas dessutom en ny Mediamarkt-butik i Sverige för första gången på fem år.

Och tyskarna fortsätter att satsa. De senaste åren har de lagt 80 miljoner kronor på att bygga om och krympa flera av varuhusen i Sverige.

”Det är en tydlig trend med mindre ytor men större sortiment”, säger den svenska vd:n Per Kaufmann till DI.

Dessutom ökade e-handeln med 37 procent till över 400 miljoner kronor, enligt Dagens industri. 

Vd:n tror på samspelet mellan butikerna och e-handeln.

"Man ser ju också att de spelare som i dag bara finns på nätet gärna vill öppna egna butiker", säger Per Kaufmann till DI.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant