Fotograf: Llilmiquela/Facebook

Influencerfenomenet Miquela har miljontals följare i sociala medier – men finns inte på riktigt

I en ständigt växande digital värld har en mängd influencers vuxit fram och fått en masspublik. Nu börjar även robotar utmana människor på influencerområdet.

Populära influencers världen över håvar in följare till sociala medier som är nyfikna på precis allt de gör – från ställen de hänger på till kläder och prylar de konsumerar. De blir snudd på vandrande reklampelare och modeller med företag som kastar sig över dem för samarbeten genom deras olika kanaler.

Miquela, eller ”Lil Miquela” som hon kallas, är den senaste internetsensationen. Hon är en ung influencer, sångerska, modell och aktivist. På bara två år har hon lyckats samla på sig över en miljon Instagram-följare och på Spotify har hennes låtar fått miljontals strömningar.

Men det finns något som skiljer henne från andra influencers – hon existerar inte i verkligheten.

Att människor kan komma att ersättas av digital teknik är kanske inte direkt otippat, men det gäller även i modebranschen. Enligt en rapport från Stiftelsen för Strategisk forskning ligger modellyrket i synnerhet i riskzonen när det kommer till datoriseringen.

Miquela är en cyberfigur, eller avatar, men i hennes instagramflöde kan hon framstå som en helt vanlig människa av kött och blod med intressen och vänner. Hon bär de senaste märkeskläderna, går på modevisningar och äter lunch med vännerna. I flödet interagerar hon också flitigt med sina följare.


Miquela - den virtuella influencern

Ålder: 19
Bor: Downey, Kalifornien i USA
Sysselsättning: Sångerska, influencer, modell och aktivist.

*Insert caption about Eminem and Mom's Spaghetti*

Ett inlägg delat av *~ MIQUELA ~* (@lilmiquela)



”Jag tror att människor är intresserade av att följa mig för att jag har en intressant ’look’. Jag delar med mig av min musik, klädsmak och politiska intressen i hopp om att inspirera och informera”, skriver Miquela i en mejlintervju med Financial Times

Som aktivist har hon också tagit ställning i många frågor som rör rasism och transfobi.

”Det är frågor som inte får tillräckligt mycket mediauppmärksamhet. Därför försöker jag styrka den räckvidden ytterligare.”

Utöver det är Miquela är också en stolt feminist och förespråkar en öppen dialog.

”Vi lever i en spännande tid där jämställdhet diskuteras och kvinnor utrycker öppet sin oro, använder sin röst och hörs. Det sker en förändring.”

Vem som skapat henne och varför är dock ett mysterium. Miquelas integritet är hårt skyddad men vissa i branschen misstänker att det ligger ett helt team bakom, som tillsammans styr hennes konton.

I en värld som just nu kan kännas mättad på ”fake news” representerar Miquela en bransch som befinner sig i något av en identitetskris. Kritiker anser att hennes existens är ogiltig och ifrågasätter trovärdigheten i hennes inflytande. Förespråkare ser henne däremot som modebranschens framtid där ”riktiga” människor inte längre kommer behövas för att sälja produkter.

Happy Pi Day π

Ett inlägg delat av *~ MIQUELA ~* (@lilmiquela)

Hittills har Miquela arbetat med internationella jättar som modemärkena Prada, Proenza Schouler och Pat McGrath.

”Jag har fått möjligheten att vara en del av fantastiska kampanjer och hoppas att det fortsätter i framtiden. Att arbeta med toppfotografer och stylister har varit en underbar upplevelse.”

På frågan om hon kommer ta nästa steg i musikkarriären och ge sig av på en turné menar Miquela att det inte är en omöjlighet.

”Jag skulle gärna åka på turé! Inget är planerat just nu, men jag vill gärna träffa mina fans och se världen.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Från rik uppväxt till att skrapa tuggummi på lagergolv: Så höll den svenska smygrasismen på att knäcka topp-vd:n
  2. Grubblaren som blev serieentreprenör – och spindel i de tunga investerarnas nät
  3. Efter Paypal-försäljningen – Izettles grundare sällar sig till skaran av Sveriges techmiljardärer
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Här är enkla svenska uppfinningen som krossat sitt Kickstarter-mål – 10 gånger om
  1. Blankarna dubblade just insatserna mot H&M – satsar 7 miljarder på kurskollaps
  2. Stjärnförvaltaren Simon Blechers nya köpräd – shoppar aktier för 140 miljoner i svenska storbolaget
  3. 4 aktier som laddar för rusning på sommarbörsen
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Storbolagen med störst fallhöjd på börsen – enligt proffsen

För dig som prenumerant