Fotograf: Mattis Lindqvist

Träningsfantasten och hotelldrottningen som vet hur man vänder en krisande verksamhet till succé

På tre år vände Pernilla Gravenfors utvecklingen för det förlusttyngda lyxhotellet Copperhill i Åre. Nu gör hon om samma resa med konkurrenten Holiday Club – fast i dubbla hastigheten. Här är hennes hemliga trick. 

”Ta inte jobbet som vd på Copperhill. Det är rena självmordsuppdraget.”

Det var kommentaren hon fick av en bekant som ville värna om det varumärke Pernilla Gravenfors byggt upp under en lång karriär i hotellbranschen.

Men Pernilla Gravenfors lät sig inte skrämmas. Hon tog med sig familjen och flyttade till Åre.

Ett halvår senare satt hon i lobbyn på Copperhill och stirrade upp på den storslagna öppna spisen med en rejäl klump i magen.

”Det blev inte enklare av att allt var så vackert som jag lite naivt trott. Jag tog den tjusiga varumärkesmanualen jag fått ärva och som kostat 90 000 kronor att ta fram och slängde den i papperskorgen. Där och då bestämde jag mig för att börja om.”

Hon tog fram ett A4-papper, skrev ned några funderingar och satte igång att bygga upp ett nytt team utifrån den typ av ledare hon var. Tillsammans med det nya teamet började de svara på frågan varför – varför finns Copperhill?

”Vi kom fram till att vi genom Copperhill skulle visa upp Jämtland för resten av världen. Ett starkt koncept är ett koncept man verkligen tror på men också ett koncept som man själv varit med och skapat.”

Gästundersökningarna låg vid hennes tillträde på en nivå som skulle fått vem som helst att börja gråta. Vad än gästerna klagade på tyckte hon att de hade rätt, berättar Pernilla Gravenfors. Men med sitt nya koncept i ryggen började vändningen.

”Med ökad kundnöjdhet kom medarbetarnöjdheten och lönsamheten. Sedan gick kurvorna rakt upp.”

Med flaggan i topp lämnade Pernilla Gravenfors Copperhill våren 2016 för att ta sig an Holiday Club i Åre som visserligen inte var lika illa ute som Copperhill varit men som behövde en rejäl ansiktslyftning.

Nu när hon närmar sig sin andra vintersäsong känner hon sig trygg och hoppfull.

”Den här gången visste jag att jag var tvungen att gå metodiskt fram och vi har redan tagit fram vårt varför – vi vill vara med och skapa en friskare värld.”

Med det nya konceptet i ryggen har Holiday Club redan uppnått en stor resultatförbättring jämfört med förra året, berättar Pernilla Gravenfors som tror att hotellet är på banan igen om ett halvår.

”Att det går snabbare den här gången förklaras delvis av min egen erfarenhet men också av att vi är det enda träningshotellet i Sverige för både vuxna och barn tillsammans alla dagar på året.”

Rörelse utomhus gäller inte bara hotellets gäster. När Pernilla Gravenfors nyligen hade konferens för sitt fem man starka ledningsteam tog hon ut dem på fjället.

”Vi måste våga släppa konferenslokalen och testa naturens lokal utan väggar och tak. Vi skidade upp till Lyckans läger på fjället som saknar både värme och vatten. Medan bastun värmdes upp hade vi löst alla punkter på agendan.”

Pernilla Gravenfors bästa tips för att vända en verksamhet:

  1. Rekrytera team med kompletterande kompetenser, personlighetsprofiler och drivkrafter.
  2. Ta fram ett starkt VARFÖR och strategi och koppla på en kompass och värderingar. Glöm inte att även bestämma ditt eget varför.
  3. Implementera värderingar i vardagen som bär strategin för att skapa en vinnande kultur.
  4. Ta hand om dig själv under resan, det är tufft att vända en verksamhet mentalt. Skaffa gärna en mentor under den tuffaste tiden som inte är din ledare.
  5. Upprätta en plan för de första 90 dagar av turnaround-processen med delmål som du förankrar i styrelsen.
Det här är en artikel från Veckans Affärer Insights. 
Nu får du som Veckans Affärer-prenumerant ännu mer och smartare innehåll.
Allt detta får du i din prenumeration:
- Access till Veckans Affärer Insights - ditt nya inspirerande arbetsverktyg
- Vårt exklusiva och matiga magasin i såväl digitalt som i tryckt format
- Tidningsarkivet på sajten och i vår tidnings-app
Eller om du vill testa först:

 

Prova Veckans Affärer Insights i 30 dagar