Fotograf: Jessica Gow/TT, Lars Pehrson/SvD/TT

Här är företagen som rasar i förtroende bland svenskarna

Nordea når bottennotering i en ny mätning från Kantar Sifo.

För nionde året i rad genomför Kantar Sifo sin mätning av anseendet för ett urval av stora medieintensiva företag samt några nischaktörer.

I årets mätning är det Arla och Vattenfall som står för de största uppgångarna jämfört med 2017, enligt Kantar Sifo.

”Att gå in i kriser med starkt anseende ger bättre möjligheter till återhämtning, om man samtidigt visar ansvar och vidtar åtgärder på ett sätt som upplevs äkta och transparent. Arla är ett sådant företag som fortsätter återhämtningen efter sitt kraftiga anseenderas i 2016 års mätning.”

De företag som tappat mest i jämförelse med i fjol är Ericsson, H&M, Volkswagen samt If Skadeförsäkringar.

”För den som följt börskursen och bolagets utveckling det senaste året är det ingen överraskning att H&M faller kraftigt. Även Volkswagen vänder nedåt igen efter ett fjolår där krisen tycktes vara borta. Den fortsatta diskussionen om bränsleformer och utsläpp kan vara skälet bakom tappet. Ett tapp som Volvo Cars delvis också känner av.”

Mer uppseendeväckande är det att Nordeas anseende rasar och som enda företag hamnar på ett negativt värde, från plus 20 i fjol till minus 3 i år. Det ska också ses i ljuset av att det inte skett någon generell nedgång av anseendet i bank- och finansbranschen, skriver Kantar Sifo.

”Diskussionen om Nordeas flytt av sitt huvudkontor har präglat den allmänna bilden av företaget det senaste året. Den nådde sin avslutande fas när stämman den 15 mars beslutade om en flytt till Helsingfors. Det är viktigt att påpeka att detta var mitt under fältperioden. ”

Största uppgångarna jämfört med 2017:

  • Arla +13 punkter  
  • Vattenfall +9 punkter 

Största nedgångarna jämfört med 2017 :

  • Ericsson -19 punkter 
  • H&M -15 punkter 
  • Volkswagen -10 punkter 
  • If Skadeförsäkringar -10 punkter

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant