Andrea (t.h.) tillsammans med sin dotter Camille och sin son David. Fotograf: Macacos press

Amazon-entreprenören från Brasilien som vill ändra Sveriges matkultur

Andrea Sucasas är superentreprenören vars karriärresa från Brasilien till Sveriges startup-scen varit lång. Tillsammans med sina barn, båda handelsalumner och ena VAs supertalang, har Andrea tagit en bit av Amazonas till Sverige och hoppas ändra vår kosthållning.

Att lära sig svenska gick fort för Andrea Sucasas efter att hon flyttade hit från Brasilien. De kulturella olikheterna i entreprenörskapet tog betydligt längre tid. I dag gör hon succé med sina brasilianska superfrukter och delar med sig av sina lärdomar.

”Jeitinho brasileiro.”
Så kan det låta när brasilianska entreprenörer möts och snackar om sina liv runt fikabordet – inte helt lagligt men heller inte olagligt. Helt enkelt den gråzon där folk lever, utvecklar och gör affärer i Brasilien.

Det var den affärskulturen Andrea Sucasas hade med sig i bagaget när hon kom till Sverige 1992 efter att hennes man, som var svensk men uppväxt i Brasilien, ville tillbaka till sitt hemland. Tanken var att de skulle göra om samma sak som de gjort i Brasilien, driva en resebyrå för svenskar som ville se ett annorlunda Brasilien. Fast tvärtom.

Men saker kom i mellan. Inte minst en skilsmässa.

”Jag lärde mig svenska på sex månader men ganska snart förstod jag att det inte bara var språk som skiljde sig mellan länderna, utan även hur man gör affärer, hur man jobbar och hur man anställer”, berättar Andrea Sucasas.

För att lära sig mer om den svenska affärskulturen tog Andrea Sucasas anställning och stoppade entreprenörsdrömmarna i bakfickan. Hon tog sig mellan branscher och yrken, allt från säkerhetsagent på ett flygbolag till marknadschef på ett biotechbolag. Att hon var annorlunda märktes på många sätt, exempelvis när hon stoppade nio sockerbitar i sitt kaffe.

”Jag började märka att kosten i Sverige inte var så varierad som i Brasilien, mycket mikromat, varmkorv och bulle och lite frukt.”

Åtta år efter att hon landat i Sverige hittade hon och dottern Camille superfrukten acai på en semesterresa till Floripa, ett surfingmekka på den brasilianska kusten.

LÄS ÄVENSveriges 101 Supertalanger 2016 (med Camille)

”Vi såg att alla surfarna åt acai bowls hela tiden för det gick fort att äta och var som en komplett måltid med all näring man behöver. Då tänkte jag att den där måste jag ta till Sverige och kände att jag äntligen hittat en affärsidé som låg i skärningspunkten mellan mina två världar.”

Acai är en superfrukt, berättar Andrea Sucasas.

”I Amazonas, där den växer, äter människor den som basmat och de lever otroligt länge. Sedan upptäckte kampsportare och surfare frukten som innehåller otroligt mycket energi som kommer från nyttiga omega-fetter, men inget fruktsocker. Jag började forska kring frukten och allt kändes rätt i magen.”

Men att ta acai-frukten från Brasilien till Sverige visade sig vara en rejäl utmaning. Efter 24 timmar tappar frukten nämligen sina nyttigheter. Det blev många resor till det forna hemlandet innan Andrea Sucasas hittade den perfekta producenten i Amazonas.

”Vi ville skapa ett eget varumärke och köra hela kedjan i egen regi. Frukten plockas och rensas och pulpan som blir kvar fryses ned på plats och packas i portioner av 100 gram. Sedan skickas den till våra lager i Stockholm och Rotterdam.”

Produkter med acai fanns på marknaden redan när Andrea Sucasas idé började bli verklighet men kvaliteten höll låg nivå, menar hon.

”Good, healthy och save the world är tre värderingar som finns med i allt vi gör. Av alla kärnor som blir över gör vi armband som vi säljer för 50 kronor styck. Inkomsterna från armbanden ska bekosta en ambulansbåt i Amazonas som vi sedan ska åka ned och filma och lägga upp på sajten. Så kanske det kan bli resor till båten i framtiden och vips så är min tanke om en resebyrå också förverkligad”, säger hon och skrattar.

Dottern Camille och sonen David, som båda pluggat på Handelshögskolan i Stockholm, blev snabbt involverade i sin mammas verksamhet. Namnfrågan satt dock press på familjesämjan.

”Vi hade alla våra favoriter. Mitt förslag var Alegria som betyder en kick av entusiasm i vardagen, men vi kunde inte komma överens.”

Lösningen, något hon rekommenderar alla entreprenörer att göra, blev en sluten grupp på Facebook med representanter för bolagets kommande målgrupp. De började leta i sina befintliga nätverk för att sedan kontakta alltifrån sportentusiaster, bloggare, forskare i alla åldrar. Ofta med hjälp av Linkedin. När gruppen med cirka 100 personer var skapad hade de en omröstning.

”Vi delade en lista med en massa galna namnförslag där våra tre var en del. Till vår stora förvåning fick inget av våra förslag särskilt många röster. Däremot var det många som röstade på Macacos, som betyder apa på portugisiska. Trots att vi tyckte att det var lite galet så följde vi gruppens val.”

Andrea Sucasas och hennes två medgrundare, barnen Camille och David, använder fortfarande Facebook-gruppen som bollplank även om det inte sker lika frekvent nu som i början.

De två inkubatorer där Macacos suttit fram till relativt nyligen när de flyttade till eget kontor i Gamla stan, har också varit extremt värdefulla.

”Vi skulle inte vara där vi är idag om vi inte hade fått hjälp av både Business Lab på Handelshögskolan där vi satt först och därefter ett år på Nasdaq i Frihamnen i det så kallade Lena-initiativet. När man är inne i sin egen startup finns det inte så mycket tid att nätverka, då är den här typen av inkubatorer guld värda.”

Nu behöver Macacos, som omsatte drygt 4 miljoner kronor i fjol och siktar på det dubbla i år, förstärka teamet med en ”doer” som frigör tid för Andrea Sucasas som vill ägna mer tid åt produktutveckling.

Under åren med Macacos har Andrea Sucasas gått på en hel del lärorika misstag. En av de värre var när de skulle ta hem sin första stora container med 20 ton acai. Via en kontakt som de hyste stort förtroende för fick de tag på en leverantör av emballage.

”Vår kontaktperson var så övertygande att vi inte ens tog något provtryck. Så när vi en kall decemberdag tog emot sex pallar med emballage som vi betalat en förmögenhet för och öppna lådan så fick vi en chock. Det såg ut som förpackningar till bindor. Då plockade vi fram det sista kortet vi hade på hand - ett uttryck som vi hört från Petter Stordalen – sälj de jordgubbar du har. Så det gjorde vi.”

Andreas 4 bästa tips till nyblivna entreprenörer:

  • Skapa en grupp på Facebook eller dylikt med din tänkta målgrupp och använd den som bollplank.
  • Isolera dig inte – leta efter nätverk eller inkubatorer.
  • Träna på din pitch – ”vi blev diskade från en tävling för vi kunde inte korta ned.”
  • Begär alltid prov innan du lägger en större beställning.
Det här är en artikel från Veckans Affärer magasin. Nu får du som Veckans Affärer-prenumerant ännu mer och smartare innehåll.
Allt detta får du i din prenumeration:
- Access till Veckans Affärer Insights - ditt nya inspirerande arbetsverktyg
- Vårt exklusiva och matiga magasin i såväl digitalt som i tryckt format
- Tidningsarkivet på sajten och i vår tidnings-app
Eller om du vill testa först:

 

Prova Veckans Affärer Insights i 30 dagar