Solenergin fyller energibehoven i fattiga byar på ett enkelt och relativt billigt sätt. Fotograf: Pixabay.com

Hon satsar på solenergi och gör skillnad för fattiga i Indien

Med hjälp av solenergi hjälper Ajita Shahs företag Indiens fattiga byar att få tillgång till elektricitet. Genom sitt sociala entreprenörskap ger hon dessutom indiska kvinnor arbete och en professionell identitet.

I en intervju med DN Ekonomi berättar entreprenören Ajaita Shah om hur hon insåg att Indiens fattiga byar inte skulle kunna utvecklas utan elenergi.

"Hur mycket vi än vill kan vi inte i grunden hjälpa människorna på landsbygden om de inte får tillgång till elektricitet", säger Ajaita Shah i intervjun.

Problematiken handlar dels om att byarna behöver egna lösningar utanför elnätet. Man behöver också ha lokala och förtroendeingivande försäljare för att nå ut till invånarna i byarna.

Därför startade Ajaita Shah sitt företag Frontier Markets i nordvästra Indien, som säljer småskalig solenergi på landsbygden. Solcellerna fyller energibehoven på ett enkelt och relativt billigt sätt, inte minst i soliga tropiska och subtropiska länder.

Sedan flera år arbetar även Ajaita Shahs företag med mikrolån och tillhandahåller krediter, för att fattiga familjer ska ha råd med energin. Hon förklarar att hennes sociala entreprenörskap handlar om ett långsiktigt tänkande.

"Vi mäter vår inverkan på både samhället, miljön och våra investerare. Vår sikt är mycket lång. Vi har tålamod. Vi kan tappa investerare men stannar ändå kvar. Därför blir beslutsfattandet annorlunda", säger hon.

Ajaita Shahs berättar också om varför hon började bygga ett nätverk av kvinnliga försäljare, så kallade ”solar sahelis”, eller solkraftsvänner. Vilket skedde enligt devisen – att investera i kvinnor är smart.

"...skillnaden mellan vad en man och en kvinna på den indiska landsbygden kan berätta om en produkt är enorm", säger hon och fortsätter.

"Om man ska förstå psyket hos landsbygdens hushåll är kvinnorna nyckeln."

Idag är en tredjedel av företagets säljare kvinnor. Ajaita Shahs förklarar att arbetet ger kvinnorna möjlighet att investera i sina barn, framför allt i sina döttrar. Döttrarna kommer att kunna få en utbildning och inte bli bortgifta och få barn när de är 14.

"Många ”sahelis” vittnar om ett enormt personligt lyft: Förut var jag någons dotter, någons hustru eller någons svärdotter, säger de. Men nu har jag en egen identitet. Jag är kvinnan i byn som säljer soldrivna apparater", berättar Ajaita Shahs.