Fotograf: flickr/fogcat5

Här är elbilarnas smutsiga baksida

1 procent av världens bilar är eldrivna och antalet ökar snabbt. I takt med att batterierna blir starkare blir deras miljöpåverkan större.

"Elbilar kan lite skämtsamt betraktas som ett batteri på fyra hjul”, säger Hans Eric Melin, grundare av den London­baserade strategikonsultfirman Creation Inn som specialiserat sig på energilagring och cirkulär ekonomi.

I dag betraktas från politiskt håll alla elektriska fordon som lika gröna, oavsett om de är stora eller små, producerade på ett resurseffektivt sätt eller inte eller huruvida de produceras och laddas med förnyelsebar eller fossil energi.

”Elbilar är nollutsläppare per definition. Lagstiftarna tittar bara på vad som kommer ut ur avgasröret och på elbilar finns inget avgasrör”, säger Roland Doll, innovationschef på konsultfirman Innoenergy i en kommentar till Financial Times.

För att fånga in elbilarnas fulla påverkan på miljön måste lagstiftarna i stället titta på livscykelanalyser som omfamnar allt från produktion, användningen av sällsynta jordartsmetaller och elförsörjning till återvinning av komponenter. Sådana studier har blivit populära bland forskare som vill göra en direkt jämförelse mellan elbilar och bensin- eller dieselbilar, menar tidningen.

För att bringa lite mer klarhet på området kom Svenska miljöinstitutet, IVL, ut med en internationellt uppmärksammad rapport i somras.

”El- och laddhybridbilar har stora fördelar jämfört med bensin- och dieselbilar, speciellt när det gäller lokala utsläpp och bullernivåer. Men det är också viktigt att titta bakåt och minimera miljöpåverkan i produktionsledet”, kommenterar rapportförfattaren Lisbeth Dahllöf, som tillsammans med kollegan Mia Romare granskat litteraturen över växthusgasutsläpp och energiförbrukning vid produktion samt återvinning av litiumjonbatterier för lätta fordon.

Enligt rapporten släpper tillverkningen av litium­jonbatterier för lätta elfordon ut i genomsnitt 150 till 200 kg koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batteri.

En av de minsta elbilarna på marknaden, Nissan Leaf, har batterier på cirka 30 kWh, men många nya modeller har batterier på 60 eller 100 kWh. En elbil med ett 100 kWh-batteri har alltså släppt ut 15 till 20 ton koldioxid innan den har startat. Beräkningarna vilar på 50 till 70 procent fossil andel i elmixen, heter det i rapporten.

”Det är en bra rapport, inte minst återvinningsdelen var väl täckt. Men det jag reagerade på var elmixen. Jag förstår av man använder dagens data, men i en framtidsbransch bör man titta på exempelvis Tesla som i batterifabriken i Nevada är på väg att producera batterier med 100 procent förnyelsebar energi”, säger Hans Eric Melin.

Enligt Hans Eric Melin är det främst tillverkningen av celler och pack som slukar energi och står för en stor del av dagens miljöeffekter.

I likhet med Elon Musk har Peter Carlsson, som tidigare jobbade när Elon Musk i Tesla, planerat för att använda svensk förnyelsebar ­energi för tillverkning av batterier i sitt gigantiska projekt Northvolt.

LÄS MER: Northvolt-toppen: ”Europa kommer att behöva 8 Northvolt-fabriker redan 2025 - men ingen bygger dem”

En annan utmaning med batteritillverkning är behovet av råvaror, inte minst sällsynta jordarts­metaller som kobolt, litium och nickel. För två år sedan avslöjade Amnesty hur batterier som används i företag som tillverkar såväl elektronik som elbilar kunde kopplas till barnarbete i Demokratiska republiken Kongo.

”Kontrasten är stor mellan försäljningen och marknadsföringen av toppmoderna teknikprylar och barnen som bär tunga säckar av stenar och gruvarbetarna i smala gruvschakt som riskerar permanenta lungskador”, skrev Amnesty i rapporten som fick stort genomslag i medierna.

Mellan 50 och 60 procent av världens förbrukning av kobolt kommer från Demokratiska republiken Kongo och det är framför allt i den manuella gruvbrytningen, som svarar för cirka 20 procent av totalen, som problemen med barnarbete finns.

LÄS MER: Så ska Bergslagen bli nya Kongo – regeringen kartlägger värdefulla metaller i jakten på ”vår tids olja”

Men två år senare har lite förändrats konstaterar Amnesty i en ny rapport. Apple som går i bräschen för ett ansvarsfullt användande har satt ribban för lågt, menar Amnesty, och Microsoft, Lenovo och Renault tillhör de företag som gjort minst framsteg.

Efterfrågan på kobolt stiger kraftigt i takt med att marknaden för elektriska fordon ökar och priserna har följt efter. Bara det senaste året har priset dubblerats. Men Hans Eric Melin vill nyansera beroendet av kobolt.

”Många litiumjonbatterier innehåller inte kobolt. I bussar och i flera elbilar i Kina används batterier baserade på litiumjärnfosfat. Sam­tidigt jobbas det på att minska andelen kobolt till förmån för nickel.”

Ett tredje område där debatten, i likhet med råvaruförsörjningen, går het är återvinningen.

”Kritikerna har hävdat alltifrån att litiumjonbatterier inte kan återvinnas till att det är dålig effektivitet i återvinningen. Nu har man kommit till insikt att det inte är tekniken som saknas utan volymerna”, menar Hans Eric Melin.

LÄS MER: Den här svenska startupen har i tysthet dragit ifrån Tesla – med sin banbrytande T-Pod

Återvinning av litiumjonbatterier är betydligt bättre fungerande än vad många tror, menar han. Men inte här.

”De största volymerna av litiumjonbatterier exporteras till Kina och det är också där tekniken finns. I Kina återvinns litium och det finns till och med teknik för att återvinna katod till katod. Kina är snart helt ledande på området och risken är att Europa och Nordamerika aldrig kommer att kunna bygga upp en effektiv återvinning”, säger Hans Eric Melin. 

Det här är en artikel från Veckans Affärer magasin. Nu får du som Veckans Affärer-prenumerant ännu mer och smartare innehåll.
Allt detta får du i din prenumeration:
- Access till Veckans Affärer Insights - ditt nya inspirerande arbetsverktyg
- Vårt exklusiva och matiga magasin i såväl digitalt som i tryckt format
- Tidningsarkivet på sajten och i vår tidnings-app
Eller om du vill testa först:

 

Prova Veckans Affärer Insights i 30 dagar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Ericssons vändning tar analytikerna på sängen – aktien tokrusar
  2. H&M-arvingen har i tysthet dumpat miljoner aktier i bolaget
  3. Träningsfantasten och hotelldrottningen som vet hur man vänder en krisande verksamhet till succé
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier att köpa just nu
  5. Jordskredsseger för AI i tävling mot toppjurister - löste komplicerad uppgift över 90 minuter snabbare
  1. Simon Blecher avslöjar: Så här ser min privata portfölj ut
  2. Kronan har fallit till lägsta nivån på nio år – nu befarar Nordea ytterligare nedgång
  3. Gardell cashade just ut 30 miljarder i Volvo – därför satsar han nu tungt på självkörande fordon
  4. H&M-arvingen har i tysthet dumpat miljoner aktier i bolaget
  5. Legendariska investeraren George Soros spekulation mot Norwegian slutade i katastrof: Förlorade 40% - på bara en dag

SENASTE MAGASINET: