Hon startade sin egen mobiloperatör – och siktar på att bli telekomvärldens Spotify

Som säljchef på den stora mobiloperatören såg hon snabbt ett hål på marknaden. Det gjorde att supertalangen Martina Klingvall istället startade sin egen mobiluppstickare.

Att hitta rätt som kund hos de stora mobiloperatörerna känns nära nog som ett omöjligt uppdrag.

De olika abonnemangen är ett lapptäcke av olika kombinationer av telekostnader, datamängder och sms-tjänster. Och oavsett vad jag i slutändan väljer känner, i alla fall, jag mig lurad som konsument.

Då återstår alternativet att istället starta sin egen mobiloperatör. Så resonerade i alla fall Martina Klingvall, en av Veckans Affärers Supertalanger.

"Jag startade Telness mycket utifrån precis det du pratar om. Och när du börjar bygga från noll är det mycket enklare att göra det rätt från början."

Vem som helst kan idag i princip starta en ny mobiloperatör. Men för att det ska flyga måste du hyra in kapacitet hos någon av dagens fyra stora operatörer.

"För att släppas in gäller det att hitta någon operatör där du kan komplettera istället för att konkurrera."

Som tidigare säljchef på en av de stora mobiloperatörerna insåg Martina Klingvall snabbt att mindre företag och entreprenörer var en bortglömd kundgrupp. Hos dem låg istället allt fokus på storbolag och privatkunder, precis som det ser ut även i många andra branscher.

"Jag brukar jämföra det vi gör med utvecklingen för banker. Om kunden förr besökte ett bankkontor utför de istället idag sina tjänster via en app. Och precis så jobbar vi nu inom telekom, när vi bygger från början kan vi göra det lätt och rätt."

En kund hos Telness behöver bara deras app och ett mobilt bank-id, all kommunikation sker digitalt och här finns inga bindnings- eller uppsägningstider.

"Vårt mål är att våra kunder egentligen i slutändan inte ska behöva ha med oss att göra!"

Lyssna till hela samtalet med Martina Klingvall i lunchpodden "Min bästa idé", här får du också höra mer om hur den nya tidens mobiloperatör hellre sneglar på företag som Spotify och Netflix än mobilkonkurrenter när de bygger sina affärsmodeller.



Följ Ulf Skarins dagliga luncher på Instagram med personerna vars idéer bygger det nya näringslivet.