Nyden press

H&M smyglanserar sitt nya varumärke för millennials

Startup-tänk ska få fart på H&M:s nya satsning Nyden.

Under föregående år tillkännagavs av grundaren Oscar Olsson att varumärket Nyden ska bli en del av H&M-gruppen. Nyden riktar sig till millennials – generationen som är född mellan tidigt 80-tal och sent 90-tal – och ska drivas som en startup inom koncernen.

Företaget ska skapa kläder tillsammans med influencers som kallas "tribe leaders". Två namn av ledare är redan meddelade – Hollywoodskådespelerskan Noomi Rapace och tatueringsprofilen Doctor Woo.

Smyglanseringen av Nyden är nu igång med försäljning av ett fåtal t-shirts på varumärkets hemsida. H&M vill dock inte uppge när hela satsningen rullar igång.

”Vi behandlar Nyden som en liten startup inom H&M-gruppen”, berättar Iñigo Sáenz Maestre på H&M:s presstjänst för DI Digital.

T-shirtarna är enkla och ska få ”integritet och ödmjuk arrogans” av sina tribe leaders. De fyra smyglanserande t-shirtarna 60 euro (620 SEK) och har redan börjat bli slutsålda, uppger brittiska Vogue.

Under de senaste tio åren har H&M-gruppen förvärvat och utvecklat en rad olika varumärken. Bland dessa finns Cheap Monday, Monki, COS, Arket och senaste digitala satsningen Afound.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST