Nyden press

H&M smyglanserar sitt nya varumärke för millennials

Startup-tänk ska få fart på H&M:s nya satsning Nyden.

Under föregående år tillkännagavs av grundaren Oscar Olsson att varumärket Nyden ska bli en del av H&M-gruppen. Nyden riktar sig till millennials – generationen som är född mellan tidigt 80-tal och sent 90-tal – och ska drivas som en startup inom koncernen.

Företaget ska skapa kläder tillsammans med influencers som kallas "tribe leaders". Två namn av ledare är redan meddelade – Hollywoodskådespelerskan Noomi Rapace och tatueringsprofilen Doctor Woo.

Smyglanseringen av Nyden är nu igång med försäljning av ett fåtal t-shirts på varumärkets hemsida. H&M vill dock inte uppge när hela satsningen rullar igång.

”Vi behandlar Nyden som en liten startup inom H&M-gruppen”, berättar Iñigo Sáenz Maestre på H&M:s presstjänst för DI Digital.

T-shirtarna är enkla och ska få ”integritet och ödmjuk arrogans” av sina tribe leaders. De fyra smyglanserande t-shirtarna 60 euro (620 SEK) och har redan börjat bli slutsålda, uppger brittiska Vogue.

Under de senaste tio åren har H&M-gruppen förvärvat och utvecklat en rad olika varumärken. Bland dessa finns Cheap Monday, Monki, COS, Arket och senaste digitala satsningen Afound.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.