Fotograf: Northvolt

Northvolt-toppen: ”Europa kommer att behöva 8 Northvolt-fabriker redan 2025 - men ingen bygger dem”

VA lyssnade nyligen igenom ett anförande från Northvolts nyvärvning Emad Zand. Han menar att Northvolts satsning - som väntas kosta 40 miljarder kronor - är Europas bästa hopp i ett stundande globalt batterikrig.

 

Peter Carlsson har tidigare berättat för Veckans Affärer hur hans enormt ambitiösa batteriprojekt, Northvolt, vill möta den efterfrågan på litiumjonbatterier som väntas uppstå i samband med elbilsboomen och ett skifte mot förnybar energi.

Sedan Northvolt valt att placera sin megafabrik i Skellefteå, har det mesta i medierna handlat om utmaningen Carlsson och hans team står inför när det ska skrapa in 40 miljarder för att färdigställa Europas största fabrik i sitt slag.

”Europa behöver sju till åtta Northvolts. Det går helt enkelt inte ihop.”

Allt började på Tesla...

Den batteribrist som Norhvolt valt att tro och agera på, ska enligt Emad Zand ha uppenbarats för chefen Peter Carlsson när denne först fick uppdraget av Elon Musk att styra upp produktionen av Teslas tidiga modeller Roadster och senare Model S. 

Carlsson fick för att nå modellernas produktionsmål vända på varenda sten för att få tag på batterier av godtagbar kvalitet – vilket ledde till frågeställningen:”Hur ska världen röra sig mot en elektrifiering när ett enda bilbolag har svårigheter att fixa några tusentals batterier?”

VA fick nyligen en inblick i hur en "pitch" för investerare kan tänkas se ut, när Peter Carlssons stjärnvärvning - Emad Zand - talade inför en klunga näringslivstoppar på konferensen ThinkX i Stockholm, arrangerad av SAP tillsammans med AI-skolan Singularity University.

Europa riskerar halka efter i ett globalt batterikrig

Den förre McKinsey-konsulten och startupprofilen ritade upp ett Europa som riskerar att halka efter i batteriindustrin, där det i dagsläget inte har någon större spetskompetens. Omkring 80 procent av världens batterier idag produceras i Asien.

”Vi behöver ta ett stort steg i Sverige och Europa för att inte hamna efter i det globala batteriracet,” säger det 33-årige stjärnskottet, nu ansvarig för kommersialisering och projekt på Northvolt.

Det är något som ordförande till Europeiska Kommissionens nyformade insatsgrupp ”Energy Union”, Maroš Šefčovič, också verkar hålla med om.

Han sa nyligen att Europa raskt måste finna ett sätt att producera ”bättre och grönare batterier” än resten av världen, eftersom priset inte rimligen kan bli kontinentens fördel. 

Emad Zand, längst till vänster, under en paneldiskussion på konferensen ThinkX i Stockholm.

"Det fattas mod idag för att satsa på stora industriella skiften"

Northvolt ska enligt Zand inte bara vara klimatneutralt – men också billigt (se längst ner). Han tror att batteriskiftet kommer att vara betydelsefullt framför allt på två plan. 

Det första handlar om Europas socioekonomiska ställning i världen: Vart världens batteritillverkning äger rum kommer att avgöra hundratusentals jobbtillfällen.

”Det andra handlar om energiförvaring, och att ta vara på förnybara källor. Batterier blir en hörnsten i ett stort industriellt skifte,” säger entreprenören, som 2015 sålde sitt Avesina Healthcare för cirka 200 miljoner kronor.

"Efterfrågan på batterier kommer att växa med 4,300% fram till 2025"

Zand visar upp slides som visar beräkningar om att Europa kommer att gå från ett batteribehov motsvarande 5 gigawattimmar (Gwh) per år idag till 75 Gwh till 2020... till 217 Gwh år 2025.

Om det lyckas med sin planerade uppskalning, ämnar Northvolt att stå för 32 av dessa. 

Zand drar slutsatsen att ”Europa behöver sju till åtta [motsvarigheter till Northvolt] som alla tar mellan 7 och 10 år att bygga. Det går helt enkelt inte ihop.” 

Marknaden för batteriproduktion "måste växa exponentiellt framöver,” menar han.

Källa: World Economic Forum

Men alla håller inte med om de branta kurvorna som nu ritas upp inte minst av bilproducenter som lovat skifta till elbilsproduktion. (Volkswagen sa i fjol att det kommer att behöva 200 Gwh per år bara för att täcka sina egna behov globalt.) 

Charlie Thomas, ansvarig för uthålliga investerare på fondjätten Jupiter, säger till Di att batteriintressenternas prognoser bör tas med en nypa salt.

”Jag tror att marknaden för tillfället räknar med en snabbare tillväxttakt än vad som faktiskt kommer att bli fallet. Det finns ett element av övermått, som man ser på toppen av finanscykler,” säger han, och nämner tidigare hype kring solteknik som varnande exempel.

LÄS MER: "Go Big or Go Home": Här är svensken som vågar utmana Musk

Emad Zand, vars lugna självförtroende ger intrycket av att Northvolt-fabriken skulle stå färdig redan idag, menar också att Peter Carlsson tidigt under projektet möttes av europeiska biltillverkare och industribolag som inte hade någon aning om bristen som väntar. 

Det är inte omöjligt att tänka sig att Northvolt kommer att kunna hala in finansiering från europeiska biltillverkare, som är pressade till att leverera på sina löften om elektrifierade fordonsflottor.

Men Zand vädjar framför allt till mer statligt stöd.

”Se tillbaka på Sveriges största bolag, som skapades för cirka hundra år sedan. De byggdes genom stort statligt stöd och en idealism som inte riktigt existerar längre,” avslutar Zand.

”Det finns inte nog med folk som vågar satsa på stora industriella skiften för risken att de ska se dumma ut.”

Zand presenterade 3 saker med Northvolt, som ska få det att sticka ut:

1. Teknologi. "Den senaste teknologin som stöttas upp av ett toppteam från Japan, med erfarenhet från Sony och Panasonic."

2. Skal- och kostnadsfördelar. "Mycket automatisering, sponsrat av ABB, kan ge Northvolt en strukturell kostnadsfördel. Kombinera detta med en verikalt integrerad produktionskedja och det faktum att Sverige har cirka 3,5 gånger billigare el än Kina, så har Northvolt möjligheten att producera de billigaste batterierna."

3. Hållbarhet. "Carlsson och Cerruti drivs av hållbarhet, och vill bygga världens grönaste batteri. Detta  möjliggjörs av Sveriges elnät i världsklass som till stor del stöttas upp av vind- och vattenkraft."

Fakta, Northvolt

Northvolts grundarduo, Peter Carlsson och hans tidigare Tesla-kollega Paolo Cerruti, var tidigt inblandade i Tesla-projektet Gigafactory innan de valde att återvända till Europa för att starta en europeisk version av Elon Musks batterifabrik.

I höstas bekräftade Peter Carlsson att han planerar att bygga en jättelik batterifabrik i Skellefteå, medan Northvolts utveckling och testproduktion ska ligga i Västerås. Fabriken uppskattas kunna skapa mellan 2 500 och 3 000 arbetstillfällen i Österbotten. 

Det första skedet av Nortvolt-bygget är tänkt att starta under halvan av 2018. En första fjärdedel av fabriken ska vara klar och börja producera 2020.

Största finansiärerna:

Europeiska investeringsbanken: 520 miljoner kronor

Svenska Energimyndigheten: 146 miljoner kronor

Scania: cirka 100 miljoner kronor.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Uppgifter: Amazon planerar tusentals kassafria butiker – där du plockar på dig dina varor och går
  5. Tipset: Dags att tanka aktier i oljebolaget som rusat 45% i år
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det

För dig som prenumerant