Fotograf: Tesla press

Bekymren hopar sig för Tesla – växande skuldberg kan bli spiken i kistan

Minskat kursvärde, nedgradering av kreditvärderingsinstitutet Moody´s till skräpranking och en dödskrasch kopplad till Tesla-bilarnas styrsystem Autopilot. Det råder inga tvivel om att huvudvärken har tilltagit i styrka för Tesla-grundaren Elon Musk. Ändå är det bara relativt små bekymmer jämfört med bolagets skuldberg.

Parallellt med att Tesla håller på att förbereda sin Q1-rapport har elbilstillverkaren brottats med en strid ström av negativa nyheter under den senaste veckan – som kan summeras som något av den värsta veckan i bolagets historia.

Ett av bolagets huvudvärk rör dödsolyckan kopplat till Teslas autopilot-system. Händelsen utreds nu av National Transportation Safety Board, NTSB.

Situationen underlättas heller inte av att kreditvärderingsinstitutet Moody´s har nedgraderat Tesla till skräpranking.

Som om det inte vore nog försökte Elon Musk skoja till det under första april genom att twittra om att bolaget har gått ”komplett och totalt i konkurs”, vilket inte fick avsedd effekt i sociala medier.

LÄS MER: Här är Elon Musks dräpande aprilskämt – när tvivlet växer om Teslas framtid

Business Insider kan konstatera att aktiemarknaden just nu har svårt att värdera risken med Tesla-aktien, men att obligationsmarknaden ändå signalerar en tro på bolaget.

Inför Q1-rapporten förväntar sig analytikerna två saker vad gäller leverans och vinst.

För det första räknar man kallt med att Model 3-produktionen ligger långt under bolagets tidigare prognoser, men också med att Tesla åtminstone ska ha hunnit producera 2 500 bilar då Q1 är klart.

Men med kniven mot strupen står det nu klart att Tesla faktiskt har lyckats producera 8 180 Model 3 under Q1, varav 2 020 bara under den senaste veckan.

Även om det är ett väldigt gott tecken återstår det att se om trenden håller i sig.

För det andra väntar sig marknaden att Tesla rapporterar en förlust modell större för Q1.

Aktien tog visserligen ett skutt med några procentenheter under måndagen till 266 dollar, men Business Insider tycker att det är svårt att avgöra om de dåliga nyheterna verkligen redan har vägts in i den kursen eller ej.

Det som ändå talar för Tesla skulle möjligen vara att aktieägarna klubbade igenom ett ambitiöst nytt paket för Elon Musk som om det slår väl ut kan höja bolagets marknadsvärde till förbluffande 650 miljarder dollar. Och eftersom stora institutionella investerare godkände paketet signalerar det en intakt tro på Elon Musks förmåga att driva ett bolag som Tesla.

Men Business Insider menar att det som verkligen tynger Tesla är inte att kursen går trögt, dödskraschen eller april-skämtet, utan snarare bolagets minst sagt röriga balansräkning.

Business Insider konstaterar att då biltillverkning är extremt kapitalintensivt har verksamheten en nära koppling till hur högt skuldsättningen ligger.

Här anser Business Insider att Teslas skuldsättning är oerhört komplicerad och även om skulden har handlats ned något så ger det skuldberg som Tesla redan har lyckas bygga upp knappast ett långsiktigt förtroende för bolaget.

Och på frågan hur Tesla egentligen ska undvika konkurs så menar Business Insider att skuldmarknaden signalerar en brist på förtroende, medan equity-marknaden just nu försöker lista ut hur Tesla kommer att hantera sitt ofrånkomliga behov av att resa kapital

Business Insider konstaterar att dessa båda faktorer drar Tesla i olika riktningar – nervös optimism på aktiesidan och växande pessimism på skuldsidan.

Man ser heller inga tecken på att Teslas energilagringsverksamhet eller solcellsverksamheten skulle kunna låna ut pengar för att stärka Tesla-aktien.

Bekymren kompliceras ytterligare att Teslas oförmåga att infria sina prognoser på produktionssidan har varit under all kritik fram tills nu och gjort att investerare har velat se klara bevis för att Tesla rent långsiktigt verkligen kan få ordning på de låga produktionsvolymerna och då särskilt vad gäller Model 3.

Business Insider menar dock att det stora problemet är att skuldsituationen inte kommer att förändras oavsett vad som sker vid Teslas fabriker.

Det här är ytterst allvarligt eftersom det är just skuld som ofta dödar bilbolag och det kan gå snabbt, enligt Business Insider.

Förklaringen är enkel.

Om hanteringen av ett växande skuldberg får högsta prioritet blir det störtnär omöjligt att orka ha fokus på att få fram bilarna.

Business Insider kan dock konstatera att krishantering verkar vara inbyggd i Teslas affärsmodell, vilket gör att ingen behöver bli alltför överraskad för om bolaget återigen skulle kunna få nytt liv.

Något som de allra senaste uppgifterna om antalet producerade Model 3 under Q1 är ett ypperligt bevis för.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant