Fotograf: Youtube/Gadget News & Review

H&M:s ärkerival lanserar nytt vapen i slaget om nätshopparna

Krisdrabbade svenska klädjätten H&M lär få det än varmare om öronen framöver. Ärkerivalen Inditex, som äger Zara, rullar just nu ut en större online-offensiv – bland annat med en AR-app.

Så sent som i förra veckan rapporterade H&M om en 60-procentig nedgång av vinsten under Q2 efter en 32-procentig nedgång under Q4. Karl-Johan Persson medgav att det har skett ”misstag” i det att H&M inte har varit tillräckligt snabba med att anpassa sig till online-försäljning.

Men medan H&M kämpar med övergången kan Financial Times konstatera att ärkerivalen Inditex, som bland annat äger Zara, har fullt fart på online-försäljningen och därmed står sig väl i konkurrensen med online-jättar som Asos, Amazon och inte minst Zalando.

Sedan Inditex sjösattes online med åtta märken under sent 2010, däribland Massimo Dutti och Pull & Bear, har modejätten lyckats använda både sin storlek och marknad för att växa snabbt, enligt Anne Critchclow, retail-analytiker vid den franska bankjätten Société Générale.

Nya online-satsningar från Zara-ägaren Inditex:

- Centraliserat system byggt på så kallade Rfid-taggar för att frigöra personal och låta affärer fungera som lager.

- Systemet ska fullt utrullat för varumärkena Massimo Dutti, Pull & Bear och Uterqüe i år och vara utrullat till hela gruppen senast 2020.

- ”Click & Collect. En tredjedel av den globala online-försäljningen bygger numera på att varorna kan hämtas upp i butiken.

Hon pekar på framgångsfaktorer i att Inditex var snabba med att dels erbjuda gratis returer, dels ordna transportlösningar som gör att kunden får leveransen redan nästa dag.

Så sent som förra månaden kunde Inditex på allvar skörda frukterna av sin storsatsning för första gången genom att online-försäljningen stod för 10 procent av den totala omsättningen på 25,34 miljarder euro under 2017.

Det innebär att online-försäljningen steg med 41 procent jämfört med 2016.

Inditex planerar också att öppna online-butiker för samtliga 96 marknader där man idag är verksamma, vilket kan jämföras med dagens 49 online-marknader.

Financial Times rapporterar också att Inditex drar igång en ny strategi där kunderna kan köpa kläder via en så kallad Augmented Reality-app.

Foto: Youtube/Gadget News & Review

Planen är nu att rulla ut den avancerade AR-modellen på 120 marknader redan till slutet av månaden.

Financial Times beskriver bland annat hur en modell-butik i Artexio i nordvästra Spanien gapar mer eller mindre tom tills man drar igång appen. Plötsligt kommer butiken till ”liv” med AR-bilder av modeller som bär modekedjans senaste design och sedan är det bara för kunderna att beställa genom att klicka enligt Financial Times.

Tidningen kan visserligen konstatera att den nya AR-appen kan betraktas som något en gimmick, men den är också ett bevis på hur Inditex trappar upp sina ansträngningar online.

Dels i takt med det förändrade kundbeteendet, dels genom hotet från online-jättar som siktar in sig på millennial-generationen.

Den stora utmaningen för Inditex såväl som många av dess konkurrenter som exempelvis H&M är inte bara att utöka online-försäljningen, utan att göra det samtidigt som man behåller marginalerna trots den stentuffa prispressen från online-jättar, enligt Financial Times.

”Människor kan jämföra priser omedelbart och är mer priskänsliga, vilket potentiellt skapar en nedåtgående press på marginalerna som helhet”, säger Richard Chamberlain, som är analytiker vid RBC Capital Markets, till Financial Times.

Inditex-aktien har gått ned 22 procent under året just på grund av farhågor kring marginaler, enligt Financial Times.

Indietex producerar många av sina kläder i länder som Spanien, Portugal och andra länder som ligger nära huvudkontoret.

Det är visserligen en dyrare metod än att lägga produktionen i låglöneländer, vilket har fått många konkurrenter att undvika att följa i Inditex fotspår.

Men den stora fördelen med är att Inditex snabbar på produktionsprocessen så mycket att man kan få ut ny design på kläder till butikerna inom 15 dagar, vilket kan jämföras med 6-8 månader för branschen som helhet.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  4. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant