Fotograf: Youtube/Gadget News & Review

H&M:s ärkerival lanserar nytt vapen i slaget om nätshopparna

Krisdrabbade svenska klädjätten H&M lär få det än varmare om öronen framöver. Ärkerivalen Inditex, som äger Zara, rullar just nu ut en större online-offensiv – bland annat med en AR-app.

Så sent som i förra veckan rapporterade H&M om en 60-procentig nedgång av vinsten under Q2 efter en 32-procentig nedgång under Q4. Karl-Johan Persson medgav att det har skett ”misstag” i det att H&M inte har varit tillräckligt snabba med att anpassa sig till online-försäljning.

Men medan H&M kämpar med övergången kan Financial Times konstatera att ärkerivalen Inditex, som bland annat äger Zara, har fullt fart på online-försäljningen och därmed står sig väl i konkurrensen med online-jättar som Asos, Amazon och inte minst Zalando.

Sedan Inditex sjösattes online med åtta märken under sent 2010, däribland Massimo Dutti och Pull & Bear, har modejätten lyckats använda både sin storlek och marknad för att växa snabbt, enligt Anne Critchclow, retail-analytiker vid den franska bankjätten Société Générale.

Nya online-satsningar från Zara-ägaren Inditex:

- Centraliserat system byggt på så kallade Rfid-taggar för att frigöra personal och låta affärer fungera som lager.

- Systemet ska fullt utrullat för varumärkena Massimo Dutti, Pull & Bear och Uterqüe i år och vara utrullat till hela gruppen senast 2020.

- ”Click & Collect. En tredjedel av den globala online-försäljningen bygger numera på att varorna kan hämtas upp i butiken.

Hon pekar på framgångsfaktorer i att Inditex var snabba med att dels erbjuda gratis returer, dels ordna transportlösningar som gör att kunden får leveransen redan nästa dag.

Så sent som förra månaden kunde Inditex på allvar skörda frukterna av sin storsatsning för första gången genom att online-försäljningen stod för 10 procent av den totala omsättningen på 25,34 miljarder euro under 2017.

Det innebär att online-försäljningen steg med 41 procent jämfört med 2016.

Inditex planerar också att öppna online-butiker för samtliga 96 marknader där man idag är verksamma, vilket kan jämföras med dagens 49 online-marknader.

Financial Times rapporterar också att Inditex drar igång en ny strategi där kunderna kan köpa kläder via en så kallad Augmented Reality-app.

Foto: Youtube/Gadget News & Review

Planen är nu att rulla ut den avancerade AR-modellen på 120 marknader redan till slutet av månaden.

Financial Times beskriver bland annat hur en modell-butik i Artexio i nordvästra Spanien gapar mer eller mindre tom tills man drar igång appen. Plötsligt kommer butiken till ”liv” med AR-bilder av modeller som bär modekedjans senaste design och sedan är det bara för kunderna att beställa genom att klicka enligt Financial Times.

Tidningen kan visserligen konstatera att den nya AR-appen kan betraktas som något en gimmick, men den är också ett bevis på hur Inditex trappar upp sina ansträngningar online.

Dels i takt med det förändrade kundbeteendet, dels genom hotet från online-jättar som siktar in sig på millennial-generationen.

Den stora utmaningen för Inditex såväl som många av dess konkurrenter som exempelvis H&M är inte bara att utöka online-försäljningen, utan att göra det samtidigt som man behåller marginalerna trots den stentuffa prispressen från online-jättar, enligt Financial Times.

”Människor kan jämföra priser omedelbart och är mer priskänsliga, vilket potentiellt skapar en nedåtgående press på marginalerna som helhet”, säger Richard Chamberlain, som är analytiker vid RBC Capital Markets, till Financial Times.

Inditex-aktien har gått ned 22 procent under året just på grund av farhågor kring marginaler, enligt Financial Times.

Indietex producerar många av sina kläder i länder som Spanien, Portugal och andra länder som ligger nära huvudkontoret.

Det är visserligen en dyrare metod än att lägga produktionen i låglöneländer, vilket har fått många konkurrenter att undvika att följa i Inditex fotspår.

Men den stora fördelen med är att Inditex snabbar på produktionsprocessen så mycket att man kan få ut ny design på kläder till butikerna inom 15 dagar, vilket kan jämföras med 6-8 månader för branschen som helhet.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  2. Kalldusch för Handelsbankens anställda: Årets vinstdelning slopas helt
  3. Aktierna som rusar och rasar i onsdagens rapportbonanza
  4. ABB:s vd får sparken – aktien rusar
  5. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  1. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  2. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  3. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  4. Här är Sveriges 10 hetaste arbetsgivare just nu – som alla vill jobba för
  5. Han gjorde som Musk fast decennier tidigare – kusliga likheter mellan dagens superentreprenör och Howard Hughes

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.