Fotograf: Henrik Montgomery/TT // Reed Saxon

Karl-Johan Persson efter rapportmissen: Vi ska inte sälja på Amazon

Karl-Johan Persson: Alibabas Tmall är ett undantag

 

 

H&M gick mot strömmen på tisdagens Stockholmsbörs och var dagens stora förlorare efter en kvartalsrapport som gjort investerarna besvikna. Framförallt var det höga lagernivåer vid utgången av kvartalet som oroade på börsen.

Men det är inte första gången det blir ett bakslag för den ifrågasatta aktien som tappat nästan halva sitt värde på ett halvår.

Bolagets vd Karl-Johan Persson menar att det fortfarande är missar från andra halvåret i fjol som spökar. Exakt vilka misstag det handlar om fortsätter Karl-Johan Persson att vara förtegen om, skriver Svenska Dagbladet.

"Några av våra mindre varumärken finns på Zalando och Asos men för H&M-varumärket är det bara Tmall vi tittat på.”

”H&M har ett brett sortiment till många olika kundgrupper, dam, herr, barn, och många olika stilar. Delar av vårt utbud blev lite smalt och några kärnkunder fick ett mindre urval.”

Under rapportkonferensen uppgav bolaget att majoriteten av varulagret består av produkter i vårsortimentet och att endast en marginell del av produkterna är 12 månader gamla.

LÄS MER: Sämsta marginalen sedan 1991 – analytikerna slaktar H&M:s riktkurs

Hur stor del av varulagret som består av rena höst- och vinterprodukter är oklart.

“Det är svårt att säga. Vi har med oss ett för högt lager, hade önskat att det var lägre än vad det är även om vi rättat till mycket med höga nedsättningar under första kvartalet. Det är också många säsongslösa varor som ligger där också, som basplagg”, sade Karl-Johan Persson.

H&M:s mål är att få ned lagernivåerna så att de utgör 12-14 procent av försäljningen under rullande 12 månader, från 17,6 procent under första kvartalet.

I mars lanserade H&M sitt kärnvarumärke och H&M Home på Alibabas e-handelsplattform Tmall.

Klädjätten vill inte konkretisera hur försäljningen gått men uppger att lanseringen slagit bolagets egna förväntningar.

“Det har gått väldigt bra. Vi kan tyvärr inte ge någon siffra men har fått indikationer från folk som känner till andra lanseringar och hade en känsla för vad en bra lansering skulle vara. Vi hade högt ställda förväntningar och har överträffat dem”, säger Karl-Johan Persson i en intervju med Finwire.

Karl-Johan Persson vill inte gå in på hur stor del av försäljningen som Tmall tar, men säger att det var en bra lösning för bolaget på den kinesiska onlinemarknaden.

“Det är bra för oss att vara på Tmall”, sade han. Tmall är ett undantag för kärnvarumärket H&M vad gäller e-handeln då bolagets fokus är att utveckla den egna onlineaffären. H&M har inga planer på att lansera varumärket på externa plattformar som exempelvis Amazon framöver, säger Karl-Johan Persson och förtydligar:

“Amazon är ingenting vi tittar på. Några av våra mindre varumärken finns på Zalando och Asos men för H&M-varumärket är det bara Tmall vi tittat på.”


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. PR-veteranen som upptäckte Greta Thunberg – och anklagades för att utnyttja hennes framgång
  2. Oroväckande tecken: Danmarks tredje största bank betalar för att folk ska ta bolån
  3. Klimatpsykologen: Vi måste inse att vi inte är maktlösa bara för att världen befinner sig i kris
  4. Wikipedia kompletterar svensk historia – för att göra den mer jämställd
  5. Harvardforskarna: Kvinnliga chefer presterar bättre än manliga
  1. Oroväckande tecken: Danmarks tredje största bank betalar för att folk ska ta bolån
  2. Viktigaste faktorn till en framgångsrik start-up – enligt stjärnentreprenören som sålde sin app för 816 miljoner
  3. PR-veteranen som upptäckte Greta Thunberg – och anklagades för att utnyttja hennes framgång
  4. Stressdoktorns recept: Så kan du vaccinera dig mot stress i höst
  5. Analytikern: Butiksdöden är inte e-handelns fel

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.