"Ett varumärke är lite som en människa med mål och identitet, om det är rätt varumärke på rätt plats funkar det", det menar Swedish Hasbeens vd Emy Blixt.

Swedish Hasbeens-grundarens bästa tips för internationell expansion

Hitta och satsa på rätt marknader för din produkt, alltså marknader som matchar produktens personlighet. Det är det allra viktigaste som Swedish Hasbeens grundare och vd Emy Blixt har lärt sig när hon har byggt bolaget internationellt.

“Ett varumärke är lite som en människa med mål och identitet, om det är rätt varumärke på rätt plats funkar det. Det handlar om att förstå vem du är och hitta dem som uppskattar dig, inte låtsas vara någon du inte är. Det har tagit mig lång tid att förstå hur viktigt det är att hamna på rätt marknad”, säger Emy Blixt, vd och grundare av skoföretaget Swedish Hasbeens.

Hon drivs av att skapa kontakt med människor genom sina produkter och får lyckokickar av att se skorna på coola och spännande kvinnor.

Swedish Hasbeens retroinspirerade träskor bärs idag av mängder av influencers på sociala medier och stjärnor som Sarah Jessica Parker. Ett varumärke som mixar trä, vegetabiliskt garvat läder, hantverk, hållbarhet och hög modegrad på sitt eget vis.

Emy Blixt har fått många lärdomar från den framgångsrika expansion som bolaget genomgått under de senaste åren.

Allt det där med tullar och andra exportformaliteter går enkelt att få snabb hjälp med menar hon. Det som verkligen är nycklarna till internationell framgång är, förutom att satsa på rätt marknader, att ligga i framkant när kundernas köpbeteende förändras på ett omvälvande sätt.

Hon är tydlig med att man inte kan ”uppfostra” kunden – det är kunden som har makten. Det går inte att försöka stå emot förändringen mot mer e-handel och större prisfokus. Hänger du inte med kommer ditt företag att gå under.

Emy Blixt berättar också att hon får ofta råd om var och hur hon ska satsa, men har lärt sig att hålla sig till kärnkonceptet. Den amerikanska marknaden blev tidigt självklar, där började allt med en mässa i Las Vegas.

“Vi ställde ut tillsammans med alla skomärken i världen. I USA visste vi bestämt att vi skulle passa. Vår produkt var unik, det fanns ingen liknande. I USA är de mottagliga för det som är nytt och sticker ut. Vi gifter oss bra med den marknaden. I Europa visste vi inte var vi skulle börja förutom i Sverige, Norden och Italien, som kom av sig självt.”

Hon vet numera att tyskarna börjar med att försöka böja på det hårda träet i skorna, och blir missnöjda när det inte går, eftersom träskor ses som en praktisk och enkel arbetssko i Tyskland (förutom hos avangardet i Berlin där Hasbeens växer). Den kinesiska marknaden har inte varit mogen för den jordnära hållbarhets- och hantverkstrenden, så hon har stått emot tjatet om Kina-satsning.

Emy Blixt 6 bästa expansionstips:

  1. Var flexibel beträffande försäljningen. Anpassa reor och priser efter landets kultur.
  2. Var generös för att få upp försäljningen, strama åt när du fått in en fot i landet.
  3. Försök inte anpassa produkten till marknaden. Hitta rätt marknad i stället.
  4. Var beredd på att mycket förändras inom retailhandeln.
  5. Var väldigt nära organisationen, jobba crossover, ha koll på allt. Det är viktigt att jobba tight när man bygger upp en verksamhet.
  6. Delta på många mässor.


Emy siktar mot 50 miljoner kronor i omsättning under 2018 och för henne är innovation ledordet.

“Det är coolt att influera. Jag gör nytt hela tiden, nästan alla styles har bytts ut. Jag tänker fritt. Innovation är en av mina starka sidor. Det finns så mycket man kan göra. Vi är uppe i 500 olika styles vid det här laget, alltifrån slingbacks till Birkenstockliknande.”


Det här är en förkortad version av en artikel från Bonnier Management 360°. Om du vill läsa artikeln i sin helhet finns den just nu att hämta här. Där kan du även läsa fler intressanta artiklar på ämnet Internationell expansion.