Mitt i krisen: Zuckerberg bygger Facebook-stad – välkommen till ”Zucktown”

Facebook brottas med värsta krisen i företagets 14-åriga historia. Men planerna på att expandera det sociala nätverket till den fysiska världen fortsätter i oförminskad styrka. 

Älskar människor techbolagen så mycket att man vill leva i dem?

Det är det som krisdrabbade Facebook vill prova med projektet Willow Village eller som media har kallat det ”Zucktown” och ”Facebookville”.

Efter att Facebook har lyckats skapa drygt 2,2 miljarder användare i den virtuella världen ska man bygga en stad i nära anslutning till kontoret vid Menlo Park i Silicon Valley, Kalifornien, enligt New York Times.

Området där Willow Village ska ligga omfattar nära 24 000 hektar, enligt Facebooks vice vd för fastighetsområdet John Tenanes.

Facebook planerar 1 500 lägenheter och tanken är att balansera bolagets tillväxt med samhällets behov genom att 225 lägenheter ska erbjudas under marknadspris för att hjälpa Silicon Valleys mindre välbeställda invånare.

New York Times konstaterar dock att det ändå är allra mest troligt att hyresgästerna blir Facebook-anställda som redan får en femsiffrig dollarbonus om man tänka sig att leva i nära anslutning till kontoret.

Planen är att Willow Village ska ha åtta parker, torg och cykelvägar öppna för allmänheten.

Därutöver ska ett järnvägsspår moderniseras samtidigt som en bro över motorvägen ska göra det enkelt att ta sig till populära stråk vid San Francisco Bay-området.

Planen med ”Zucktown” är att sudda ut gränserna mellan insiders och outsiders genom exempelvis att butikerna inte skötas av Facebook, enligt John Tenanes.

Oavsett vilket så är ändå det övergripande målet med Willow Village att testa om människor verkligen kan älska sina tech-bolag så mycket att man i princip är villig att bosätta sig i dem och därmed underlätta rekrytering.

För sedan 2011 har Silicon Valleys växande popularitet fördubblat antalet timmar som pendlarna dagligen får tillbringa i trafikstockningar till 66 000 samtidigt som 300 000 nya jobb har uppstått under perioden.

Det har i sin tur lett till att lägenhetshyrorna under motsvarande period ökat med 37 procent (räknat som median) och att mediankostnaden för ett hem ligger på 968 000 dollar, enligt New York Times.

Priser som är kämpiga även för välbetalda Facebook-ingenjörer.

New York Times konstaterar att Facebook inte är överförtjust i att den planerade staden har fått namnet ”Zucktown” eller ”Facebookville” av media då planerna avslöjades.

Det vill säga parallellt med Cambridge Analytica-krisen där känsliga uppgifter om 50 miljoner användare har använts på ett otillbörligt sätt vid Donald Trumps presidentvalskampanj vill Facebook undvika allt som kan ge bilden av att Mark Zuckberg har drabbats av ett storhetsvansinne, enligt New York Times.

Vid Menlo Park-kontoret arbetar redan 12 000 av Facebooks 25 000 anställda och går allt som man vill med ”Zucktown” är planen att ha plats för 35 000 anställda redan inom ett decennium.

Facebook är dock inte ensamt om sådana planer.

Google förbereder nämligen ett område på nära 600 000 kvadratmeter i nära anslutning till sitt huvudkontor vid staden Moutain View – också den i Silicon Valley.

Förutom 5 000 bostäder är planen att själva byggnaden – vars översta del ska skjuta upp mot himlen i en marängliknande form – även ska omgärdas av butiker, kaféer, trädgårdar, testområden för konsumenter och ett teaterområdet.

New York Times konstaterar att i takt med att anställda bokstavligen kommer att leva vid kontoren kommer de med tanke på skenande bostadspriser i Silicon Valley troligen ändå att vara tacksamma mot cheferna som ska få hyran inbetald.

Utvecklingen har nämligen gjort att det är betydligt enklare för en välbetald Google- eller Facebook-anställd att hitta ett nytt jobb än att få tag i en bostad i Silicon Valley till rimligt pris.

Utöver det bör tilläggas att det finns cirka 1,2 miljoner människor i Silicon Valley som arbetar som alltifrån lärare, fitnessinstruktörer och butiksbiträden till baristas – jobb som sällan ger några aktieoptioner.

Samtidigt har liknande företagetsprojekt i den amerikanska historien inte gått så bra.

Ett exempel var när Milton Hershey byggde en chokladfabrik i mitten av Pennsylvania 1903 och skapade ett samhälle runt fabriken där det inte skulle finnas ”någon fattigdom, elände eller ondska.

I utbyte mot att ge upp rättigheter som lokala val och integritet skulle stadens arbetare få gratis tillgång till vård, utbildning, parker och zoo.

New York Times konstaterar att den sortens storslagna projekt har förmåga att skära sig över tid, vilket också blev fallet.

Men medan eran av företagsstäder började blekna i 60-talets USA har länder som Kina plockat upp idén där exempelvis Zhengzhou är en avlägsen stad som en gång var urfattig, men nu har 350 000 arbetare som bygger iPhone-telefoner åt Apple.

Då det gäller Apple så är det tydligt att Silicon Valley-bolagens attityd gentemot omgivningen har blivit mer ödmjuk under senare år.

För när bortgångne Apple-chefen Steve Jobs skulle dra sitt case med ett nytt huvudkontor vid Cupertino för 7 år sedan frågade stadsfullmäktige om stadens 60 000 invånare skulle kunna dra nytta av planerna genom att Apple kunde tänka sig att etablera ett trådlöst gratisnät för staden.

Steve Jobs svarade:

”Jag har alltid haft synen att vi betalar skatt och att staden måste göra sådant. Det är därför vi betalar skatt. Om vi kan slippa att betala skatt så skulle jag gladeligen sätta upp ett wifi-nät.”


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST