Fotograf: Creative Commons.

Crowdfunding: Trenden som ökar bland kvinnliga entreprenörer

Färska granskningar av riskkapitalet visar att en väldigt liten del går till företag som är grundade av kvinnor. Som en motreaktion demonstrerar nu siffror från flera crowdfundingplattformar, att deras finansieringsmetod ökar bland entreprenörskvinnor. 

Folkfinansiering, så kallad “crowdfunding”, innebär att onoterade bolag kan erbjuda privatpersoner att investera i deras företag. Även om finansieringen har funnits i några år, är det fortfarande ett relativt nytt sätt att investera på den svenska marknaden. Under 2016 omsatte dock branschen globalt omkring 70 miljarder dollar, vilket är ungefär lika mycket som hela riskkapitalbranschen under samma år.

Under den senaste tiden har det kommit flera granskningar som avslöjar att riskkapital sällan investeras i företag med kvinnliga grundare. Som en motreaktion visar siffror från flera crowdfundingbolag att både andelen kvinnliga investerare- och entreprenörer växer på bolagens plattformar.

På crowdfundingbolaget Fundedbyme har de till exempel kunnat se att kampanjer från kvinnliga entreprenörer ofta attraherar kvinnliga investerare. Där har andelen kvinnliga investerare som registrerat sig stadigt ökat i takt med att crowdfundingkampanjer från kvinnliga entreprenörer har ökat.

“Vi ser att kvinnor i högre utsträckning än tidigare investerar i onoterade bolag. Under 2016 var 22 procent av investerarna kvinnor och för 2017 har det växt till att vara 27 procent av investerarna”, säger Michaela Berglund, CMO på FundedByMe, i ett pressmeddelande.

Under januari och februari i år har bolaget redan kunnat se en ytterligare ökning till att 32 procent av investerarna på deras plattform är kvinnor.

I en intervju i Svd:s Ekonomistudion intygar även Julia Reuszner, vd på crowdfundingbolaget Pepins, att hon ser trenden växa bland kvinnliga företagare. Enligt henne kommer vi troligtvis att få se bättre och mer hållbara bolag med ett ökat kvinnligt ägande framåt.

Julia Reuszner tror att det finns flera anledningar till att just kvinnor lockas av investeringsformen.

“Det är mer tillgängligt och man kan göra det till en bredare publik istället för att resa kapital från traditionellt riskkapital, som oftast representeras av män. Man möter en mer likartad grupp som förstår en själv”, säger hon i intervjun.

En undersökning som bolaget genomfört visar också att kvinnor ofta är mer intresserade av att investera i mer hållbara och jämställda bolag.

Läs även: The 11 coolest crowdfunding hits in the Nordics 2017