Fotograf: Miso Robotics/Youtube

Adjö till McJobs – här är robotarna som flippar 150 burgare i timmen, bakar pizza och gör perfekt cappucino

Allt mer sofistikerade robotar väntas ta över miljontals jobb i snabbmatsbranschen.

I slutet av förra året kunde Sveriges statsminister Stefan Löfven stolt proklamera att ungdomsarbetslösheten nått sin lägsta nivå på tio år. Men det är ingen tvekan om att många ”enkla jobb” kan vara hotade av robotarnas intåg – inte minst i snabbmatsvärlden.

I början av december stod det klart att rekordlåga 55 000 personer i åldrarna 18-24 år var inskrivna hos Arbetsförmedlingen, men nu kan robotar som steker 150 hamburgare per timme sätta P för många ungdomsjobb inom en snar framtid.

Business Insider rapporterar att ett växande antal snabbmatskedjor experimenterar med robotar för att öka produktiviteten.

Parallellt visar en Harvard-rapport från förra året att 40 procent av de 3,8 miljoner arbetstillfällen som den amerikanska snabbmatsindustrin består av kan ha ersatts med ny teknik redan år 2030.

Ett tecken i tiden är att den internationella snabbmatskedjan CaliBurger i Pasadena i Kalifornien har börjat använda den sexarmade roboten Flippy från Miso Robotics.

Roboten kan grilla 150 hamburgare på en timme, vilket är betydligt snabbare än en vanlig anställd.

Flippy släpps på bred front inom närmaste halvåret och går lös på 60 000 dollar, men å andra sidan arbetar den oavbrutet och behöver varken lön eller andra förmåner.

Miso Robotics medgrundare och vd, David Zito, hävdar att Flippy är skapad för att hjälpa kökspersonalen på CaliBurger – inte stjälpa den.

”Restauranger är inte utrustade för att erbjuda on-demand-tjänster fast det är det som efterfrågas”, säger David Zito till Business Insider.

Han hävdar att just den utvecklingen har lett till utarbetad personal med hög personalomsättning som följd och att Flippy kan motverka effekten genom att hjälpa människor med såväl ansträngande som tidsödande uppgifter.

Rent praktiskt får Flippy sina order via ett digitalt bokningssystem.

Därefter använder Flippy såväl termisk som optisk syn för att upptäcka när en människa lägger råa hamburgare på grillen och håller därefter koll på dem tills de är klara. Via en skärm får CaliBurger-personalen reda på när det är dags att lägga på ost samt förbereda hamburger-bröd.

Med tanke på att hamburgerjättar som McDonalds redan använder såväl AI som check-out-lösningar för att frigöra personal till andra arbetsuppgifter är det heller inte alltför långsökt att tänka sig att hamburgerjättarna kan börja använda robotar som Flippy inom en snar framtid.

Men Flippy är långtifrån den enda roboten som har börjat användas i snabbmatsbranschen eller är på gång att användas inom den.

Nyligen lämnade den internationella pizzakedjan Little Caesars in patent för en robot som har en robotarm som lyfter en bricka med deg och i samklang med olika mekanismer placerar sås, ost och topping på degen innan den förs in i ugnen.

Little Caesars har visserligen inte offentliggjort några planer på att sparka ut människor från köket ännu, men med tanke på vad som sker inom snabbmatsindustrin är det nog ganska säkert att säga att det står ”skrivet på väggen”, enligt nyhetstjänsten ZDNet.

För en tid höll låga löner i kombination med relativt höga priser på robotar som kan arbeta sida vid sida med människor utvecklingen stången, men i takt med att det har blivit alltmer populärt att införa robotar har priset på dessa sjunkit rejält.

Parallellt har snabbmatskedjornas personal slagits för högre löner och fler förmåner. Det har lett till att företagen inom snabbmatsbranschen oroas över en växande fackföreningsrörelse och stigande minimilöner.

 

Bildkälla: Cafe X/Youtube

Nyligen kom ytterligare ett tecken om vad som är på gång genom att det lokala startup-bolaget Cafe X i San Francisco rullade ut en robot-barista, enligt MIT Technology Review. Cafe X har redan tre robotar som jobbar bakom glasburar i hjärtat av San Francisco.

Kaffesugna kan beställa antingen via en app eller robotens pekskärm. Roboten för sedan en mugg fram och tillbaka från en maskin för varma drycker eller kalla drycker via särskilda kranar.

Då kaffet är klart och kunden har slagit in sifferkoden på pekskärmen placerar roboten drycken på en plattform och sänker den till en lucka.

MIT Technology Review genomförde ett test för att få reda på hur kunderna ser på robotens service. Svaret blev goda nyheter för robotar och mindre roliga för mänskliga baristas.

Förutom att drycken fick högt snittbetyg gillade Cafe X-kunderna både att se den tillverkas av en robot (kan vara nyhetens behag) och att få den ädla drycken betydligt snabbare än vad mänskliga baristas klarar av.

LÄS ÄVEN: Oväntat bakslag för robotar: Människor har börjat attackera förarlösa bilar


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant